باید هوشمندانه روی سبک زندگی کار کنیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  تهدید هجمه فرهنگ غرب به سبک زندگی را جدی معرفی کرد و گفت: توصیه رهبر معظم انقلاب این بود که باید به شکل هوشمندانه روی سبک زندگی اسلامی کار کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیرحسین بانکی‌پورفرد، در برنامه هفت فرمان که به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و چهارمین سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب برگزار شد، اظهار کرد: در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب هفت سفارش برای جوانان داشتند که شامل سبک زندگی کاملاً متفاوت از بقیه است، زیرا در تمام بحث‌های مطرح شده در بیانیه گام دوم، رهبری نظر خود را مختصر و مفید تبیین و مسئله را باز کردند همچنین در نهایت اختصار و اجمال به بیان موضوع پرداختند.

وی افزود: در سفارش مربوط به سبک زندگی در این بیانیه، رهبر معظم انقلاب ضمن بیان اهمیت قضیه و خطری که انقلاب را تهدید می‌کند، توضیح مفصل را به مجال دیگری موکول کردند که جا داشت افرادی به ایشان نامه بنویسند و درخواست دنباله این بیانات ارزشمند را داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ارسال نامه‌ای در ابتدای سال درباره وضعیت حجاب و عفاف به رهبر معظم انقلاب، گفت: در این نامه مسائلی مطرح شد و خواستار بیان دیدگاه‌های رهبری درباره سبک زندگی شدم.

خطر هجمه غرب به سبک زندگی اسلامی

وی بیانیه گام دوم را اعلامیه و الگوی آینده نظام انقلاب اسلامی تعریف کرد و ادامه داد: در این بیانیه مسیر طی شده و ادامه راه نشان داده می‌شود که یکی از نکات مهم در آن مربوط به سبک زندگی است که در بیانیه به شکل متفاوت از بقیه بخش‌ها مطرح شده است.

بانکی‌پورفرد با بیان اینکه تهدید هجمه فرهنگ غرب به سبک زندگی را جدی است، یادآور شد: توصیه رهبر معظم انقلاب این بود که باید به شکل هوشمندانه روی سبک زندگی اسلامی کار کنیم؛ در دیدار چند ماه پیش اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر معظم انقلاب نیز بحث عمیقی مطرح شد که محوریت نکات مورد تاکید ایشان، سبک زندگی بود.

وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی در هنگام آغاز به کار دولت سیزدهم تصریح کرد: در آن زمان، رهبر معظم انقلاب خواستار اصلاح انقلابی ساختار فرهنگی کشور شدند و پس از دیدار با ایشان، دولتمردان در بخش‌های مختلف فرهنگی گمان کردند که منظور از این اصلاح، ادغام ساختارهای موازی فرهنگی در کشور است و به همین دلیل گروه‌های زیادی در این زمینه شروع به فعالیت کردند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در دیدار چند ماه قبل با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، رهبر انقلاب این موضوع را مطرح کردند که منظور از اصلاح ساختار فرهنگی کشور این است که در زمان انقلاب، ساختارهای فرهنگی که در ذهن جامعه شکل گرفته و در بین مردم رسوب کرده بود متحول شد که از جمله آنها باور نادرست "ما نمی‌توانیم" بود که انقلاب آن‌را کاملاً متحول و به ما می‌توانیم تبدیل کرد.

وی با اشاره به تأثیر این تغییر دیدگاه در حل مسائل و مشکلات انقلاب خاطرنشان کرد: این تغییر فرهنگ و دیدگاه باعث شد هنگامی که مسائلی مانند کمبود هواپیما، تانک و تجهیزات در دوران دفاع مقدس به امام (ره) اعلام می‌شد می‌فرمود باید به پیش برویم و نباید دست روی دست گذاشت.

بانکی‌پور این دیدگاه را باعث عبور کشور از شرایط دشوار کرونا دانست و گفت: با اینکه بسیاری از کشورها مانند اروپا، آمریکا، چین و ژاپن هنوز موفق به مهار کرونا نشده‌اند ما توانستیم بدون دریافت کمترین کمکی از خارج کشور و با تکیه بر توان داخلی همه‌گیری را کنترل و چند واکسن تولید کنیم و زمانی واکسن در اختیار ما قرار دادند که نمونه‌های داخلی آن‌را ساخته بودیم.

نقش تأثیرگذار نرم‌افزارهای فرهنگی در جامعه

وی یکی از تحولات مهم انقلاب را تغییر باورهای ما نمی‌توانیم و شیفتگی به غرب با فرهنگ اتکا به داخل دانست و گفت: نکته مورد تاکید رهبر انقلاب این بود که اکنون به تدریج این وضعیت در حال تغییر است یعنی تحول انقلاب فرهنگی که در ابتدای انقلاب صورت گرفت در حال کمرنگ شدن است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اهمیت نقش نرم‌افزارهای فرهنگی در هر جامعه، تصریح کرد: نرم‌افزارهای فرهنگی ابزارهایی هستند که مردم به واسطه آنها هزینه پرداخت می‌کنند و حرکت‌های اجتماعی انجام می‌دهند که این نرم‌افزار اکنون به دلایل مختلف در اختیار ما نیست.

وی حرکت دشمن برای ایجاد سبک زندگی غربی را بسیار هوشمندانه توصیف کرد و یادآور شد: این تغییر سبک به دست افراد جامعه و با بودجه دولتی خود ما انجام شد و به همین دلیل است که جنگ و محاصره اقتصادی در ابتدای انقلاب نیز وجود داشت، اما از سال ۸۸ به بعد فشار محاصره اقتصادی برای جامعه سخت‌تر شد.

کد خبر 640215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.