خشم از یک‌صدایی / تله مرگ انگلیس برای پناهجویان

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه یکم شهریورماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه سیاست روز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «از تغییر نام وزارت ارشاد تا آمار فرهنگی دولت سیزدهم» نوشت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تحریم برنامه‌های فرهنگی و هنری در سال گذشته اجازه نمی‌داد فضای فرهنگ و هنر شکل بگیرد، از اقدام برای تغییر نام وزارتخانه متبوعش خبر داد و درباره معنا و کارکرد آن هم بدون اشاره به نامی خاص توضیح داد: نام جدید متناسب با نگاه‌های جدید در حوزه مدیریت فرهنگی و با همراهی دوستان مجلس و بر اساس لایحه هفتم انتخاب خواهد شد.

محمدمهدی اسماعیلی ۳۰ مردادماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون شرکت کرد و به ارائه گزارشی درباره وضعیت فرهنگ و هنر پرداخت. او در اظهاراتش وضعیت برخی از رویدادها و حوزه‌های زیرمجموعه خود را در چند ماه گذشته باشکوه و خوب توصیف کرده و با اشاره به اتفاق‌های سال گذشته کشور از تحریم فعالیت‌های فرهنگ و هنری و نیز ویدیوهایی که برخی هنرمندان در اعتراض به او منتشر کرده بودند، یاد کرد و سخن گفت.

استقبال از جشنواره‌ها و یادآوری ویدیوهایی خطاب به وزیر

طبق گزارشی که روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کرده، اسماعیلی در حوزه سینما استقبال از جشنواره‌های فیلم کوتاه و حقیقت (مستند) را بی‌نظیر توصیف کرده و گفته است: چهره‌هایی از معاندان که به خارج از کشور پناهنده شدند و یا در داخل فریب خوردند به‌طور رسمی این رویدادها را تحریم کردند. اما سال گذشته بهترین ایام فرهنگ و هنر کشور رقم خورد و جشنواره فیلم فجر روزهای بسیار باشکوهی را تجربه کرد. شاید باورکردنی نبود که حدود ۷۴ فیلم به جشنواره و به بخش انتخاب و ۲۰ فیلم به بخش داوری برسد.

بنیاد فارابی به طور قابل توجهی وارد این حوزه شد و از سیستان و بلوچستان هم فیلم درجه یک ساخته شد. از مردمان سخت‌کوش هر چه بر پرده سینما دیده بودید برای مردم یادآور ناامیدی و مشکلات بود در این جشنواره یک نوجوان قهرمان سیستان و بلوچی به تصویر کشیده شد.

او با بیان اینکه در جشنواره «از خوزستان قهرمان، کردستان و آذربایجان با تنوع منطقه‌ای و اقلیمی ایران و از گونه‌های مختلف فیلم داشتیم»، به وضعیت سینما در ماه‌های اخیر اشاره کرده و اظهار کرده است: در حوزه سینما بالاترین فروش قبل از بهار امسال حدود ۵۸ میلیارد تومان در اواخر سال ۱۴۰۰ بود. امسال فیلمی به نمایش درآمده که ۲۴۰ میلیارد تومان فروخته است و رقم فروش هفت برابر شده است و دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است.

وی افزوده است: رونق در حوزه فرهنگ و هنر در جشنواره‌ها به شکل مشهودی ظهور و بروز کرده و در بهار امسال با محاسبه تقویمی بیش از ۲۵ میلیون ایرانی در برنامه‌های فرهنگی و هنری کشور شرکت کرده‌اند. سال قبل که کرونا بود بر اساس آمار، ۴۰۰ هزار ایرانی در برنامه‌های هنری کشورهای همسایه شرکت کرده بودند. نوروز امسال یک میلیون ایرانی در اجرای صحنه‌ای کشور و هزار نفر خارج از کشور حضور داشتند.

خشم از یکصدایی/ تله مرگ انگلیس برای پناهجویان

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آماده برقراری روابط تجاری با ایران» نوشت: یک دیپلمات ژاپنی کامل با احتیاط‌هایی که مختص ژاپنی‌ها است و البته سخنانی که سعی می‌کند به قول ایرانی‌ها نه سیخ بسوزد و نه کباب؛ یک چیزی در همین مایه‌ها. از طرفی مشکلات تحریم و ماندن پول‌های ایران در ژاپن و کاهش تجارت تهران و توکیو و حتی کاهش سفرهای گردشگری ژاپنی‌ها به ایران را بر گردن آمریکا می‌اندازد، اما وقتی می‌پرسم مقصر این وضعیت برجام کیست، می‌گوید دنبال مقصر نباشید.

با این حال راه حل اصلی را باز احیای برجام می‌داند. مرحوم نخست‌وزیر آبه را پیش قراول میانجیگری بین ایران و آمریکا می‌داند و از آمادگی کشورش برای ادامه این میانجیگری و کمک به احیای برجام خبر می‌دهد و حتی روابط خوب بین بایدن و نخست‌وزیر کیشیدا را از جمله عوامل مؤثر برای میانجیگری می‌داند. آقای سفیر با تکیه بر سابقه دیپلماتیک خود در آمریکا، برای حل بن بست برجامی راه‌حل مرحله به مرحله حل کردن مشکلات را ارائه و در حوزه هسته‌ای هم اجرای توافق سال گذشته ایران و آژانس را توصیه می‌کند.

کره جنوبی را رقیب نظامی ژاپن نمی‌داند، با این حال تحولات جدید به خصوص بحران اوکراین را خطرناک توصیف می‌کند و حتی احتمال نظامی‌گری در ژاپن پس از ۸۰ سال را هم رد نمی‌کند.با این حال از رفتار چینی‌ها ناراضی است و درباره کره شمالی نگرانی‌های جدی ژاپن را مطرح می‌کند.در اتاق ملاقات ما با آقای کازو توشی آیکاوا سفیر ژاپن در ایران که حدود ۵ سال است این منصب را برعهده دارد، تصاویری از او و شخصیت‌های مهم کشورش و دیگران به چشم می‌خورد؛ از جمله عکسی که با علی دایی و پیراهن شماره ۱۰ گرفته است. ژاپنی‌ها به روابط فرهنگی با ایران اهمیت زیادی می‌دهند و آقای سفیر هم در پایان این گفت‌وگوی ۹۰ دقیقه‌ای قول داد که در دادن روادید به ایرانیان تسهیلاتی ایجاد کند، با این حال نگرانی ژاپنی‌ها برای سفر به تهران را ترس از امنیت و سنگ‌اندازی‌های آمریکا دانست.

خشم از یکصدایی/ تله مرگ انگلیس برای پناهجویان

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خشم از یک‌صدایی» نوشت: مجلس یازدهم در طول مدت همکاری بیش از ۲ ساله خود با دولت سیزدهم از ابزار نظارتی خود برای استیضاح وزرای کابینه صرف‌نظر نکرده و طرح استیضاح احمد وحیدی وزیر کشور نخستین آنها محسوب نمی‌شود.

رضا فاطمی‌امین، وزیر سابق صمت از همان ماه‌های ابتدایی شروع به‌کار دولت سیدابراهیم رئیسی در تیررس اخطارهای مکرر مجلس قرار گرفته بود و اردیبهشت‌ماه امسال استیضاح شد. تصمیم به استیضاح برخی وزرای دیگر کابینه سیزدهم نیز پیشاپیش با استعفای خود آنها از کابینه حل‌وفصل شد.

این شیوه تعامل دولت و مجلس فرضیه‌های قبلی مبنی بر منتفی بودن هرگونه طرح سوال و استیضاح در این دوره مجلس را از بین برد. نمایندگان مجلس از همان نخستین ماه‌های فعالیت دولت سیزدهم از ضرورت برخی تغییرات کابینه سخن می‌گفتند. با این حال ایرادهای نمایندگان به وزرای کابینه در سخت‌ترین حالت ممکن به برداشتن رأی اعتماد آنها از یک وزیر می‌رسید. در مورد اخیر نیز اگر بخشنامه معاون سیاسی سابق وزیر کشور به استانداری‌ها و فرمانداری‌ها مبنی بر کاهش ارتباط‌شان با نمایندگان مجلس در آخرین سال این دوره از فعالیت مجلس نبود، احمد وحیدی همچنان یکی از وزرای مورد وثوق نمایندگان باقی می‌ماند.

کدورتی که ظاهراً با وجود برکناری معاون سیاسی همچنان برطرف نشده و نمایندگان برخی امور بر زمین مانده در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها را علت تداوم اصرار خود بر استیضاح می‌دانند. این در حالی است که در همکاری نسبتاً تنگاتنگ دولت و مجلس سابق نیز استیضاح برخی وزرای دولت حسن روحانی به‌صورت جدی مطرح شده بود و در برخی موارد نیز منجر به جابه‌جایی وزرا شد. طرح استیضاح احمد وحیدی وزیر کشور خلاف عرف روابط دولت‌ها و مجالس نبوده است.

فاصله معنادار با استیضاح‌های پرحاشیه

ماجرای استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار دولت محمود احمدی‌نژاد چند ماه مانده به پایان فعالیت دولت دهم پررنگ‌ترین استیضاح پرحاشیه در همکاری دولت‌ها و مجالس محسوب می‌شد. چهره عریان «بگم‌بگم» های سیاسی، افشاگری‌های تندوتیز و زیرورو کشیدن‌های غیراخلاقی رئیس وقت دولت در جلسه استیضاح و پاسخ‌های متعاقب علی لاریجانی و نمایندگان یک جلسه تلخ در تقویم سیاسی کشور رقم زد. چنین تصویری حتی در جلسات استیضاح عطاالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت سیدمحمد خاتمی، علی کردان، وزیر کشور دولت محمود احمدی‌نژاد یا رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم دولت حسن روحانی نیز ثبت نشد.

ماجرای استیضاح احمد وحیدی وزیر کشور دولت سیدابراهیم رئیسی فاصله زیادی با فضای پرتنش سیاسی ادوار سابق دارد و حساسیت‌های افکار عمومی نیز در مقایسه با گذشته نسبت به این اختلافات و موضوع استیضاح آسیب‌پذیر، پرنوسان و ضربه‌پذیر نبوده است. این موضوع در نهایت با تشکیل کارگروه حل اختلافات دولت و مجلس در بحث وزارت کشور به لغو استیضاح می‌انجامد و دنباله همکاری‌های دولت و مجلس تا برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم در اسفندماه امسال را به همراه خواهد داشت.

خشم از یکصدایی/ تله مرگ انگلیس برای پناهجویان

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هراس تل‌آویو از پرواز مهاجر» نوشت: همزمان با ۳۱ مردادماه، روز صنعت دفاعی، صبح دیروز با حضور رئیس‌جمهور از پهپاد «مهاجر ۱۰» با بیشینه مداومت پروازی ۲۴ ساعت در ارتفاع ۷ هزار متری و با شعاع عملیاتی ۲ هزار کیلومتری رونمایی شد که در نخستین ساعات واکنش هراسناک تل‌آویو را به دنبال داشت.

پهپادی که به گفته امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یک پهپاد استثنایی است و اگر تجهیزات مخابراتی و راداری هم روی آن نصب شود می‌تواند نقش هواپیمای شناسایی را ایفا کند و می‌توان گفت پهپاد مهاجر ۱۰ پهپاد بسیار پیشرفته‌ای است.

بیشینه ظرفیت سوخت پهپاد «مهاجر ۱۰»، ۴۵۰ لیتر و بیشینه وزن محموله آن ۳۰۰ کیلوگرم است. حداکثر سرعت این پهپاد ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت بوده و قابلیت حمل انواع مهمات و بمب‌های قائم، الماس و دستواره را دارد و مجهز به سامانه‌های جنگ الکترونیک و اشراف اطلاعاتی است.

رئیس‌جمهور در این مراسم با رمز مبارک «یا حسین» دستور آغاز الحاق موشک راهبردی خرمشهر و حاج قاسم به نیروی هوافضای سپاه را صادر کرد. همراه این پهپاد بمب هواپرتاب هدایت‌شونده آرمان (۱) نیز رونمایی شد. این بمب که از سری بمب‌های هدایت شونده گلایدکننده ساخت صنایع دفاع است. بمب‌های یاسین و بالابان از دیگر بمب‌های گلایدکننده وزارت دفاع هستند که پیش از این روی جنگنده‌ها و پهپادها عملیاتی شده بودند.

در نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، انواع پهپادهای شناسایی و عملیاتی برد بلند و برد کوتاه از جمله پهپاد جدید مهاجر ۱۰، انواع راکت‌ها و موشک‌های بردبلند و بردکوتاه از جمله موشک‌های قدر، قیام، خرمشهر، حاج قاسم، ابومهدی، انواع خودروهای راهکنشی از جمله مدل‌های ارس و طوفان، انواع محصولات رزم دریایی شامل طیف وسیعی از اژدرها، سامانه‌های پرتاب موشک، تجهیزات جنگ الکترونیک، تجهیزات پدافند شیمیایی، انواع موتورهای پهپاد و هواپیما، ارائه شده بود.

خشم از یکصدایی/ تله مرگ انگلیس برای پناهجویان

روزنامه رسالت در صفحه اول امروز خود با تیتر «تله مرگ انگلیس برای پناهجویان» نوشت: دولت انگلیس طرح غیرانسانی اسکان صدها پناهجو را در شناور بزرگ «بی‌بی استکهلم» با وجود خطرات در کمین آن‌ها آغاز کرده است. دولت انگلیس که با مشکل اسکان بیش از ۱۰۰ هزار پناهجو مواجه است، برنامه غیرانسانی اسکان صدها پناهجو را در شناور بزرگ «بی‌بی استکهلم» (Bibby Stockholm) با وجود این‌که از این شناور با عنوان «تله مرگ» و «زندان شناور» یاد می‌شود، آغاز کرده است.

شناوری که امنیت ندارد

جدا از هشدارها و تردیدها درباره آسیب روانی پناهجویان بر اثر چنین اقدامی، سوالات جدی درباره امنیت این شناور مطرح است که لندن باوجود ادعاهای حقوق بشری اهمیتی به آن نداده است. بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، دولت انگلیس به دنبال آن است که بیش از ۵۰۰ پناهجوی مرد بزرگسال را به این شناور سه‌طبقه که ۹۳ متر طول دارد و در بندر «پورتلند» در شهرستان «دورست» پهلو گرفته منتقل کند تا از هزینه اسکان آن‌ها در هتل بکاهد.

علیرغم اعتراضات گسترده بیش از ۵۰ سازمان و فعال و همچنین اعتراضات مردم محلی که برنامه دولت انگلیس را بی‌رحمانه و غیرانسانی خوانده‌اند، لندن هفتم اوت (۱۶ مرداد) اولین مرحله از انتقال پناهجویان به این شناور را در حالی آغاز کرد که اتحادیه آتش‌نشانان بریتانیا گفته این شناور که ظرفیت آن از ۲۲۲ به ۵۰۶ نفر افزایش یافته، «تله مرگ بالقوه» است. «بن سلبی» دستیار رئیس اتحادیه آتش‌نشانی انگلیس به گاردین گفت: آتش‌نشانان به‌عنوان تنها صدای حرفه‌ای، بی‌بی استکهلم را یک تله مرگ بالقوه می‌دانند. به گزارش روزنامه «تایمز» انگلیس به نقل از یک مقام محلی افشاگر، شرایط در شناور آن‌قدر ناامن است که پتانسیل تبدیل‌شدن به «گرنفل شناور» (آتش‌سوزی در برج مسکونی گرنفل در غرب لندن در ژوئن ۲۰۱۷ دست کم ۷۹ کشته و مفقود و ۷۰ زخمی برجا گذاشت) را دارد.

آیا فاجعه هیلز بورو تکرار می‌شود؟

طبق گزارش‌ها، در این شناور ۲۲۲ کابین در امتداد دو راهروی باریک بر روی سه عرشه قرار دارد و دو خروجی اصلی دارد. به گفته مقام محلی مذکور، گزارش‌شده که هیچ جلیقه نجاتی وجود ندارد و اپراتور شناور قصد ندارد هیچ نوع تمرین آتش‌نشانی برگزار کند؛ این در حالی است که نقطه خروج در صورت وقوع آتش - در محوطه‌ای پشت دو مجموعه از خروجی‌های قفل‌شده می‌تواند باعث له شدن از نوع فاجعه «هیلزبورو» شود. این فاجعه در پی تجمع انسانی در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی فوتبال انگلیس و در ورزشگاه هیلزبورو شهر «شفیلد» در پانزدهم آوریل ۱۹۸۹ به وقوع پیوست و بر اثر آن ۹۷ نفر جان خود را از دست دادند و ۷۶۶ نفر مجروح شدند.

خشم از یکصدایی/ تله مرگ انگلیس برای پناهجویان

روزنامه وطن امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «پیام برای اسرائیل» نوشت: مهاجر ۱۰، برای نخستین بار به عنوان جدیدترین پهپاد ایرانی در حوزه رزمی رونمایی شد که تفاوت‌هایی با دیگر اعضای خانواده مهاجر دارد.

خانواده پهپادهای مهاجر قدیمی‌ترین و مشهورترین پهپادهای ایران هستند که برخی نمونه‌های آن مانند مهاجر ۶ در اختیار برخی کشورهای دیگر نیز قرار دارد.

مهاجر جدید با مداومت پروازی ۲۴ ساعته، می‌تواند در ارتفاع هفت هزار متری و در شعاع عملیاتی دو هزار کیلومتر پرواز کند. بیشینه ظرفیت سوخت آن، ۴۵۰ لیتر و بیشینه وزن محموله آن نیز ۳۰۰ کیلوگرم است.

این پهپاد ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و می‌تواند انواع مهمات و بمب‌های قائم، الماس و دستواره را حمل کند. تجهیز به سامانه‌های جنگ الکترونیک و اشراف اطلاعاتی، از دیگر خصوصیات پهپاد جدید خانواده مهاجر است.

طبق تصاویر منتشرشده از این مراسم، همراه پهپاد مهاجر ۱۰، بمب هواپرتاب هدایت‌شونده «آرمان ۱» نیز رونمایی شد. این بمب از سری بمب‌های هدایت‌شونده گلایدکننده ساخت صنایع دفاع نظیر یاسین و بالابان است که پیش از این روی جنگنده‌ها و پهپادها عملیاتی شده بود.

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه پهپادی کرده و این حوزه در کنار توانمندی موشکی به دومین بازوی اصلی ایران در دکترین دفاعی تبدیل شده است.

خشم از یکصدایی/ تله مرگ انگلیس برای پناهجویان

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ترافیک مشتریان جهانی برای «آب سنگین» ایرانی» نوشت: هم‌اکنون ۹ کشور در قاره‌های آسیا، اروپا و آمریکا در صف مشتریان آب سنگین ایران هستند و افزون بر آن، حدود ۶۰ مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور از محصولات رآکتور آب سنگین اراک استفاده می‌کنند. در اشاره به کیفیت این محصول بومی، همین بس آمریکا که زمانی برای تعطیل کردن اقدامات رآکتور آب سنگین اراک تلاش می‌کرد، برای آزمایشگاه اوکریچ خود نیازمند به آب سنگین شد و بعد از تست محصولات مختلف در دنیا و با آزمایش آب سنگین ایران با دستگاه‌های بسیار پیشرفته تأیید کرد که این محصول فوق خالص بوده و اقدام به خریداری آن می‌کند.

«آب سنگین» به عنوان محصول راکتور هسته‌ای اراک واجد چه اهمیتی است که ایران برای حفظ و تولید آن، تحریم‌ها و فشارهای بی‌سابقه غرب را به جان خریده است؟ این پرسش در بازدید اخیر خبرنگاران از مجتمع هسته‌ای اراک از سوی دست‌اندرکاران سازمان انرژی هسته‌ای پاسخ گرفته شد. در هر هفت هزار مولکول آب معمولی در منطقه خنداب اراک یک مولکول آب سنگین وجود دارد و کار راکتور آب سنگین، استخراج این مولکول است.

این محصول استراتژیک در بخش‌های مختلف علوم تغذیه، نفت و گاز، شیمی، زیست شناسی، داروسازی، هیدرولوژی، فیبرهای نوری و پزشکی، صنایع با فناوری بالا و غیرهسته‌ای کاربردهای فراوانی دارد؛ ایزوتوپ‌های پایدار، تأمین اکسیژن ۱۸، تصویربرداری از بیماری‌های صعب‌العلاج، بررسی آب‌های زیرزمینی و سن‌یابی آن، محل‌یابی مناسب احداث سد و بررسی منشأ آلودگی‌های آب و غذا و بررسی چاه‌های نفت از جمله دیگر کاربردهای آن است. تولید ایزوتوپ‌های پایدار برای بخش‌های درمانی بویژه برای درمان سرطان از دیگر دستاوردهای مهم مجتمع آب سنگین اراک به شمار می‌آید. این بخشی است که در حال حاضر بیشترین سهم تقاضا در جهان را دارد. در حقیقت ایران چهارمین کشور جهان پس از آمریکا، آلمان و هلند به شمار می‌رود که به رادیودارویی دست یافته که در تشخیص انواعی از تومورها مانند سرطان مؤثر است.

نهمین کشور تولیدکننده

ایران بعد از کشورهایی همچون آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، هند، آرژانتین، رومانی و کانادا نهمین کشوری است که در دنیا آب سنگین تولید می‌کند، آن هم در حالی که مجموع اقدامات طراحی، خرید، ساخت، اجرا و راه‌اندازی مجتمع تولید این محصول را خود برعهده دارد و تاکنون از هیچ مشاور و پیمانکار خارجی در این موضوع استفاده‌ای نکرده است.

خشم از یکصدایی/ تله مرگ انگلیس برای پناهجویان

روزنامه قدس در صفحه اول امروز خود با تیتر «کالابرگ سلامت‌محور احیا شود» نوشت: به‌تازگی ایوب فصاحت، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران اعلام کرد پس از حذف یارانه‌ها حدود ۲۸ تا ۳۰ درصد مصرف لبنیات در کشور کاهش پیدا کرد.

نه‌تنها فصاحت که دیگر مسئولان مرتبط با این مسئله هم از کاهش میزان مصرف لبنیات در این مدت به‌واسطه حذف یارانه ارز ترجیحی خبر داده‌اند؛ آن هم در کشوری که به‌خودی خود و پیش از حذف این یارانه، سرانه مصرف محصولات لبنی در آن بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی بوده و است.

قرار بود مابه‌التفاوت حذف ارز ترجیحی تبدیل به‌یارانه کالابرگ شود

سید محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی درباره تأثیر حذف ارز ترجیحی بر میزان مصرف لبنیات در کشور، با طرح این نکته که مگر می‌شود قیمت لبنیات افزایش یابد، اما بر میزان مصرف تأثیر نداشته باشد، گفت: اصلاح سیاست‌های ارز ترجیحی از نظر تأثیر بر سرانه مصرف و کاهش مصرف خانوار مؤثر بوده، اما از نظر اینکه شیر دامدار جذب نشده و بر زمین مانده؛ خیر تأثیر نداشته، چراکه این شیر خریداری و تبدیل به کره، شیر خشک اسکیم و خامه فریز شده و به‌فروش رسیده یا صادر شده است.

وی ادامه داد: قرار بود مابه‌التفاوت حذف ارز ترجیحی تبدیل به یارانه کالابرگ اساسی شود و به دهک‌های محروم برسد و یا به عنوان شیر مدارس در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد و به‌صورت کلی قرار بود نظام سیاست‌های حمایتی اصلاح شود که متأسفانه این اتفاق رخ نداد و به‌جای اینکه دولت بر دهک‌های محروم تمرکز کند و اجازه ندهد با افزایش قیمت‌ها، سرانه مصرف آنان کاهش پیدا کند؛ حمایت خاصی از این دهک‌ها نشد و در مقابل یک یارانه نقدی به‌عموم دهک‌ها پرداخت شد.

خشم از یکصدایی/ تله مرگ انگلیس برای پناهجویان

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اعتراف رسانه‌های غربی به قدرت پهپادی ایران» نوشت: خبر رونمایی از پهپاد مهاجر مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفت و بیشتر رسانه‌ها و بنگاه‌های خبری معروف غربی به پوشش این خبر پرداختند.

پناهگاه‌های خود را آماده کنید

رویترز روز سه‌شنبه، بیست‌ودوم اوت (سی‌ویکم مردادماه) در گزارشی با عنوان «ایران پهپاد پیشرفته مهاجر می‌سازد» نوشت: ایران یک پهپاد پیشرفته به نام مهاجر -۱۰ با برد پرواز و مدت زمان بیشتر و همچنین بار بیشتری ساخته است. به گفته رسانه‌ها، این پهپاد برد عملیاتی ۲۰۰۰ کیلومتر (۱۲۴۰ مایل) دارد و می‌تواند تا ۲۴ ساعت پرواز کند. محموله آن می‌تواند به ۳۰۰ کیلوگرم (۶۶۱ پوند) برسد که دو برابر ظرفیت پهپاد «مهاجر -۶» است.

این رسانه همچنین عنوان می‌دارد: ویدئویی که روز سه‌شنبه توسط رسانه‌های ایرانی منتشر شد، این پهپاد را در میان دیگر تجهیزات نظامی به نمایش می‌گذارد، با متنی که به دو زبان عبری و فارسی نوشته شده بود «پناهگاه‌های خود را آماده کنید.»

متن این ویدئو که در روز صنعت دفاعی ایران منتشر شده است، منعکس‌کننده تنش‌های در حال افزایش بین دشمنان سرسخت یعنی ایران و اسرائیل است.
مهاجر توانایی رسیدن به اسرائیل را دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در خبری عنوان داشت: وزارت دفاع ایران روز سه‌شنبه از یک پهپاد شبیه پهپاد آمریکایی ام کیو ناین ریپر رونمایی کرد، این هواپیما قادر است ۲۴ ساعت در هوا بماند و برد آن را دارد تا به اسرائیل برسد.

این بنگاه خبری افزود: پهپاد مهاجر قادر است تا ارتفاع ۲۴ هزار پا با سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند و محموله بمبی تا ۳۰۰ کیلوگرم (۶۶۰ پوند) را حمل کند. این پهپاد همچنین می‌تواند تجهیزات نظارت الکترونیکی و دوربین را حمل کند.

ایران از پهپادی که در ارتفاع بالاتر، در مدت طولانی‌تر و با قابلیت‌های پیشرفته‌تر پرواز می‌کند، رونمایی کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز دیروز در گزارشی با عنوان «ایران از جدیدترین پهپاد تهاجمی خود رونمایی کرد» نوشت: ایران روز سه‌شنبه از جدیدترین پهپاد ساخت داخل خود رونمایی کرد که می‌تواند در ارتفاع بالاتر و برای مدت طولانی‌تری با قابلیت‌های تسلیحاتی پیشرفته پرواز کند.

خشم از یکصدایی/ تله مرگ انگلیس برای پناهجویان

روزنامه فرهیختگان در صفحه اول امروز خود با تیتر «توافق بدون امضا» نوشت: اردیبهشت‌ماه ۹۷ بود که ترامپ به امید وادار کردن ایران به ارائه امتیازهای فرابرجامی از توافق خارج شد و مسیر تحریم‌های حداکثری علیه ایران را در پیش گرفت. این تحریم‌ها البته اثرات منفی بر اقتصاد ایران گذاشت. کاهش میزان فروش نفت ایران نمونه‌ای از این تأثیرات است که توأمان شدن آن با بازار کم‌رونق نفت در ایام کرونا تا حد زیادی درآمدهای ارزی ایران را کاهش و اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار داد.

در چنین شرایطی ایران چاره‌ای جز در پیش گرفتن مسیر خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی نداشت. مسیری که برخی آن را شکست‌خورده توصیف کرده و پیشنهاد امتیازدهی حداکثری به غربی‌ها را در پیش روی دولت قرار می‌دادند. با گذشت پنج سال از خروج ترامپ از برجام داده‌های آماری در مورد میزان فروش نفت اما نشان می‌دهد که رویکرد خنثی‌سازی تحریم‌ها نتایج به‌مراتب مطلوب‌تری از رویکرد امتیازدهی حداکثری را داشته است.

رسیدن میزان فروش نفت و میعانات گازی ایران به ۲.۲ میلیون بشکه در روز، آماری است که این روزها در خبرگزاری‌های مختلف دست به دست می‌شود. آماری که برابر با میزان اوج صادرات ایران در ایام غیرتحریمی است. در ادامه ضمن بررسی تغییرات افزایشی میزان صادرات نفتی، اثرات این افزایش بر اقتصاد ایران را بررسی کرده‌ایم.

میزان فروش نفت ایران به ۲. ۲ میلیون بشکه در روز رسید

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به نقل از تنکرترکرز (یک شرکت رهیابی محموله‌های نفتی) خبر داده است که میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ۲۰ روز نخست ماه جاری میلادی افزایش یافته و به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. پیش از این نیز اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآوردی از میزان درآمدهای نفتی ایران در پنج ماهه نخست سال جاری میلادی ارائه داده بود که مطابق آن میزان صادرات نفت ایران در حدود دو میلیون بشکه ارزیابی می‌شد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده بود که درآمد نفتی ایران در پنج ماهه نخست امسال به ۱۹ میلیارد دلار رسیده است. بر اساس آنچه برخی کارشناسان حوزه انرژی اظهار کرده‌اند هر بشکه نفت ایران در بازارهای جهانی به‌طور متوسط به قیمت تقریبی ۶۰ دلار فروخته می‌شود. تقسیم درآمد ادعایی اداره اطلاعات انرژی آمریکا بر قیمت هر بشکه نفت ایران نشان می‌دهد که ایران به‌طور متوسط در ۱۵۰ روز نخست سال ۲۰۲۳ حدود ۳۱۷ میلیون بشکه نفت فروخته است.

به عبارت دیگر مقدار صادرات روزانه نفت ایران را در این مدت می‌توان حدود دو میلیون و ۱۱۱ هزار بشکه در روز دانست. تیرماه امسال نیز مؤسسه ردیابی نفتکش کپلر مدعی شده بود صادرات نفت ایران در ماه مه سال جاری میلادی به ۱.۶ میلیون بشکه در روز رسیده است. این افزایش به‌طور واضح پیام ناامیدکننده‌ای به سیاستمداران آمریکایی می‌دهد که قصد داشتند از طریق تحریم‌های گسترده ازجمله در حوزه نفت، ایران را وادار به پذیرش مطالبات فرابرجامی کنند.

خشم از یکصدایی/ تله مرگ انگلیس برای پناهجویان

کد خبر 681600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.