تمرین زندگی در عصر ظهور / تندباد در خانه عنکبوت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه بیست‌وچهارم مردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یتیم‌های اینترنتی!» نوشت: خانواده مهم‌ترین نهاد اجتماعی است. جزئی‌ترین، ریزترین، پنهان‌ترین و غیررسمی‌ترین رفتارهای ما به عنوان یک پدر و مادر در خانواده ممکن است وسیع‌ترین و عمیق‌ترین تأثیرات را به‌دنبال داشته باشد. کودکان آنچه ما می‌خواهیم نمی‌شوند بلکه آنچه انجام می‌دهیم، می‌شوند.

«یتیم اینترنتی» یکی از اصطلاح‌های جدید روان شناسی است و منظور آن، کودکانی هستند که والدین‌شان به حدی در باتلاق عمیق فضای‌مجازی غرق شده‌اند که فرصت جزئی‌ترین تعامل با کودکان خود را ندارند و آن کودکان به‌شدت احساس تنهایی و طرد شدن می‌کنند. در ادامه نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.

کاش یک گیگ اینترنت بودم نه یک کودک!

یک معلم به‌تازگی گفته که در یکی از کلاس‌هایم، نامه‌ای از یک بچه هشت ساله خوانده شد که همه جمعیت را در بهت فروبرد؛ آن بچه خطاب به پدر و مادرش نوشته بود: «کاش یک گیگ اینترنت بودم نه یک کودک، کاش من هم یک گیگ اینترنت پرسرعت بودم تا هر از گاهی دستان پرمهر پدر و مادرم را لمس می‌کردم، مرا با حرص و ولع وصف‌ناشدنی در آغوش می‌کشیدند و شب‌ها در بغلشان می‌خوابیدم اما افسوس که انسان هستم و یک کودک!» این نامه که در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد، پیام‌های تأمل برانگیزی دارد.

مزایای آشنایی والدین با فضای‌مجازی

اگرچه والدینی که با فضای‌مجازی به‌خوبی آشنا هستند، می‌توانند فاصله بین نسل‌ها را کاهش دهند، اعتمادبه‌نفس کودکان را بالا ببرند، درک متقابلی بین فرزندان و خود ایجاد کنند و بهتر می‌توانند فرزندان خود را در این فضا راهنمایی، کنترل و آن‌ها را با ابعاد مختلف این دنیا آشنا کنند اما در کنار فواید و مزایای بی شمار، مشکلات و آسیب‌هایی هم هست که نیاز به مدیریت دارد.

تمرین زندگی در عصر ظهور/ تندباد در خانه عنکبوت

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گوشی بومی در ایستگاه جدید» نوشت: برای چندمین بار درحالی‌که پنج ماه از سال ۱۴۰۲ گذشته، موضوع «تولید گوشی داخلی» این بار در نشست خبری مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام مطرح شد. البته اکبر قنبرپور، پیش از این در اردیبهشت و در حاشیه رویداد «اینوتکس ۲۰۲۳» هم به تولید گوشی بومی در منطقه ویژه اقتصادی پیام اشاره کرده بود. قنبرپور ۳ مأموریت مهم برای منطقه ویژه اقتصادی پیام تعریف کرده و از تخفیف ۲۵ درصدی به دانش‌بنیان‌ها برای استقرار در این منطقه سخن گفته بود.

علاوه بر تبدیل شدن به قطب مراکز داده و بومی‌سازی تجهیزات شبکه، تولید گوشی تلفن همراه بومی هم برای این منطقه هدف‌گذاری شده است. اما تولید گوشی بومی بر اساس سند بالادستی شورای‌عالی فضای مجازی از چند سال پیش در دستور کار قرار گرفته است. در این میان اگرچه بعضی از تولیدکننده‌ها قدم‌هایی برداشته‌اند، اما هنوز انتظاری که بازار دارد، برآورده نشده است.

همه گوشی‌ها هوشمند نیست

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام اردیبهشت‌ماه گذشته و در حاشیه اینوتکس از تولید ۵۰۰ هزار تلفن همراه بومی در این منطقه خبر داده و بر هدف‌گذاری یک میلیونی تأکید کرده بود. حالا اکبر قنبرپور در نشست خبری یک‌بار دیگر این عدد را اعلام کرده، اما در عین حال گفته یک سوم این تعداد یعنی حدود ۳۳۰ هزار دستگاه گوشی هوشمند خواهد بود. ستار هاشمی، معاون وقت فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات هم در گفت‌وگو با همشهری از برنامه‌ریزی‌ها برای تولید ۲ میلیون گوشی داخلی تا پایان ۱۴۰۴ خبر داده بود.

تمرین زندگی در عصر ظهور/ تندباد در خانه عنکبوت

روزنامه رسالت در صفحه اول امروز خود با تیتر «سودجویی آنلاین با جان بیمار» نوشت: چند وقتی است که عرضه برخی از مکمل‌های دارویی و داروهای درمانی سر از پلتفرم‌های فروش و ارسال آنلاین درآورده‌اند سفارشی که تنها با لمس چندباره صفحه گوشی‌های هوشمند به‌سرعت ثبت می‌شود و نهایت یک ساعت بعد درب منزل بیماران تحویل داده می‌شود اما مبدأ ارسال این داروها مشخص نیست. این گلایه رئیس نظام پزشکی کرمان است و البته گلایه‌ای فراگیر و مشترک میان جامعه داروسازان و پزشکان معترض که در تمام سال‌های گذشته سعی در روشنگری این موضوع داشته و به‌صراحت تأکید کرده‌اند که فروش دارو در پلتفرم‌های آنلاین، از بنیاد، کاری غیرقانونی و اشتباه است.

در حال حاضر ۵۰۰ داروخانه مجوز فروش آنلاین مکمل‌ها رادارند، اما در هیچ کجای دنیا، دارو به‌صورت آنلاین فروخته نمی‌شود. صدور مجوز برای فروش آنلاین به داروخانه، باکاری که برخی پلتفرم‌ها به‌صورت غیرقانونی درفروش آنلاین دارو انجام می‌دهند، کاملاً متفاوت است. بنابراین پلتفرم‌هایی که بی‌مهابا و عنان‌گسیخته اقدام به عرضه دارو می‌کنند، مجوزی ندارند.

دارو، پیتزا و کالای معمولی نیست!

ضوابط فروش اینترنتی دارو از طریق داروخانه‌ها در شهریور ۹۷ توسط سازمان غذا و دارو نوشته‌شده؛ در این ضوابط به‌صراحت آمده «از میان پنج گروه کالایی داروخانه‌ها شامل دارو، فرآورده‌های گیاهی و طبیعی، مکمل‌های غذایی، لوازم پزشکی و محصولات بهداشتی و آرایشی، فقط دارو به‌صورت اینترنتی قابل‌عرضه نیست»؛ چراکه ممکن است خطایی رخ دهد. آموزش نحوه مصرف و نگهداری دارو متفاوت است و نمی‌توان آن را به‌صورت آنلاین به فروش رساند. درحالی‌که در حوزه مکمل این خدمات نیاز نیست. مکمل را یک فرد سالم برای تقویت شدن استفاده می‌کند، اما دارو را بیمار مصرف کرده و چنانچه موارد مصرف به‌درستی رعایت نشود، به سم بدل می‌شود و آسیب می‌رساند.

تمرین زندگی در عصر ظهور/ تندباد در خانه عنکبوت

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تمرین زندگی در عصر ظهور» نوشت: کمتر از یک ماه به اربعین مانده است. رفتن به سفر اربعین برای بسیاری از افراد مانند یک آرزوی هر ساله است، به همین دلیل آن‌ها در تکاپو برای برنامه‌ریزی این سفر هستند. مرد یا زن، پیر یا جوان هیچ فرقی نمی‌کند. امسال نیز مانند سال‌های گذشته جمعیت عظیمی در این پیاده‌روی باشکوه شرکت خواهند کرد.

تجدید عهد با سید و سالار شهیدان، تحمل سختی‌ها و تمرین صبر بر مشکلات و حفظ خط مجاهدت در راه خدا و کمک به عظمت و اقتدار اسلام و مسلمین از انگیزه‌های یک زائر برای رفتن به سفر اربعین است. مغناطیس پرجاذبه حسینی به ویژه در ایام اربعین زمینه‌ای برای حفظ یاد حق و ذکر حقیقت فراهم می‌کند که وسعتی فراتر از جغرافیای فیزیکی کربلا و مسیر منتهی به آن دارد. این حرکت عشق و ایمان، چنان جنبشی در اعماق جان‌های پاک و رنجور از ظلم و جور در پهنه دنیا می‌اندازد که پایه‌های نظام سلطه جهانی را به لرزه درمی‌آورد، به همین دلیل مسئله روایت اربعین اهمیت بسیار زیادی دارد که باید به آن توجه بیشتری شود.

رکوردهای جهانی «پیاده‌روی اربعین»

در سال‌های اخیر آمار حاضران در راهپیمایی اربعین از اول تا بیستم صفر به حدود ۲۰ میلیون نفر رسیده است و جالب اینکه این همه جمعیت در یک مراسم عظیم بدون هیچ مشکلی برای پذیرایی از آنان و محل استراحت و انواع خدمات به صورت رایگان برگزار می‌شود و کمترین مشکل در این ارتباط در ایام اربعین وجود دارد و همه از جان و دل و همه دارایی‌های خود برای میهمان‌نوازی از زائران مایه می‌گذارند و این خدمت‌رسانی و خدمت‌دهی ملیت و قومیت نمی‌شناسد. در این صحنه عراقی‌ها در تمام این سال‌ها سنگ تمام گذاشته و میزبانی شایسته‌ای داشته‌اند.

تمرین زندگی در عصر ظهور/ تندباد در خانه عنکبوت

روزنامه وطن امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «نمایش قدرت» نوشت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آخرین توانمندی‌ها و تجهیزات دفاعی تولید ایران را در نمایشگاه ARMY 2023 روسیه به نمایش گذاشت. نمایشگاه ARMY 2023 روسیه روز گذشته افتتاح شد و وزارت دفاع همچون سال‌های گذشته در این نمایشگاه با طیف متنوعی از محصولات حضور یافته است.

طبق تصاویر منتشرشده از این نمایشگاه، ارتشبد سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه به همراه امیر خلبان عزیز نصیرزاده، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از غرفه ایران در این نمایشگاه بازدید کردند.

وزارت دفاع کشورمان در این نمایشگاه علاوه بر محصولات قدیمی خود، محصولات جدیدی را نیز عرضه کرده است.

پرنده‌های ایرانی؛ از شاهد -۱۲۹ و مهاجر -۶ تا کوثر و یاسین

شاهد -۱۲۹، شاهد -۱۳۳، آرش -۲، مهاجر -۶ و شاهین جزو پهپادهای ایرانی حاضر در این نمایشگاه هستند. ماکت بالگرد صبا -۲۴۸ دیگر محصول به نمایش درآمده در این نمایشگاه است. ماکت جت آموزشی رزمی یاسین نیز که امسال از نمونه معیار تولید آن رونمایی شد در این نمایشگاه حضور دارد. البته فیلم تبلیغاتی پرواز جت رزمی کوثر نیز در این نمایشگاه پخش شده است.

تمرین زندگی در عصر ظهور/ تندباد در خانه عنکبوت

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تندباد در خانه عنکبوت» نوشت: از نخستین روزهای مطرح شدن اصلاحات قضائی در سرزمین‌های اشغالی پیش‌بینی می‌شد، این اقدام که از آن به عنوان کودتای قضائی بنیامین نتانیاهو یاد می‌شود، بحران بی‌سابقه‌ای را بر ارتش رژیم صهیونیستی حاکم کند. اما اکنون شاهد وسعت و عمق این بحران فراتر از آنچه که تصور می‌شد، هستیم، تا جایی که اکنون کابینه نخست‌وزیر و ائتلاف حاکم را مجبور کرده برگزاری جلسه‌ای اضطراری در کنست را برای روز چهارشنبه (فردا) کلید بزنند.

یکشنبه شب، در پی به صدا درآمدن زنگ خطر در ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل استعفا و انصراف نیروهای ذخیره از انجام خدمت، قرار است فردا کمیته خارجی و امنیت کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) این نشست را با هدف بررسی سطح کارایی ارتش این رژیم برگزار کند.

در همین ارتباط ایرنا به نقل از روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم» گزارش داد، این جلسه به درخواست نمایندگان جناح اپوزیسیون و در پی هشدارهای «تامر بار»، فرمانده نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی نسبت به ناکارآمدی ارتش این رژیم در شرایط فعلی حاکم بر سرزمین‌های اشغالی برگزار می‌شود. این روزنامه اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از هشدار فرمانده نیروی هوایی از برگزاری جلسه کابینه امنیتی خودداری کرد و همین مسأله باعث شد اعضای جناح اپوزیسیون خواستار برگزاری جلسه فوری کمیته خارجی و امنیتی پارلمان شوند. تامر بار شنبه هشدار داده بود که کارایی ارتش رژیم صهیونیستی آسیب دیده و دیگر به سطح قبلی بازنخواهد گشت.

درگیری لفظی بی‌بی با فرمانده نیروهای ارتش

این روزها در موضوع بحران در بدنه ارتش رژیم صهیونیستی، تامر بار (فرمانده نیروهای ارتش) به یک چهره کلیدی و محوری علیه نتانیاهو بدل شده است. علاوه بر موضع گیری‌های بار که به جلسه چهارشنبه جاری در کنست منجر شده است، شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی نیز خبر داد، این موضع گیری‌ها باعث شد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصمیم به برپایی جلسه‌ای با فرماندهان نظامی و امنیتی خود بگیرد. اما این نشست که با حضور هرتزی هالوی رئیس ستاد مشترک ارتش و تومر بار فرمانده نیروی هوایی برای بحث درباره کاهش آمادگی ارتش در اثر تمرد شماری از افسران ذخیره در واحدهای مختلف بویژه نیروی هوایی برگزار شد، به چالش جدی کشیده شد و بین آنها درگیری لفظی رخ داد.

تمرین زندگی در عصر ظهور/ تندباد در خانه عنکبوت

روزنامه قدس در صفحه اول امروز خود با تیتر «بن‌بست هند، بزرگراه چین» نوشت: این جمله مشهور از شهید حاج قاسم سلیمانی است که اگر در این جایگاه نبودم حتماً برای خدمت به مردم مظلوم سیستان و بلوچستان می‌رفتم. حق مردم مستضعف این خطه بر هر سیاستمدار کلانی در ایران واضح و مبرهن است.

یکی از مزیت‌های عمده این استان که این منطقه را در آستانه یک تحول بزرگ قرار می‌دهد وجود سواحل مکران و به‌خصوص بندر اقیانوسی چابهار است. با وجود این، پرونده توسعه بندر چابهار در حال نهایی شدن برای حضور هند در این بندر است. این نوشتار هیچ مشکلی با ذی‌نفع ساختن سایر کشورها در توسعه ایران یا توسعه روابط با قدرت‌های نوظهور ندارد. دلایل عدیده‌ای وجود دارد که حضور هند در پروژه چابهار خلاف امنیت و مصالح ملی است. در زیر به دلایل این امر می‌پردازیم:

منطق ژئوپلیتیکی حضور هند در چابهار از بین رفته است

سپردن پرونده توسعه چابهار بار اول نیست که رخ داده است، در سال‌های انتهایی حضور آمریکا در افغانستان علاوه بر از بین رفتن فلسفه‌های اولیه حضور آمریکا در این کشور، نیاز به جذب شرکای بیشتر احساس می‌شد، در همین راستا هندوستان خیلی جدی‌تر وارد بازی افغانستان شد. هندی‌ها از دهه ۹۰ میلادی با طالبان میانه خوبی نداشتند و از همان دوره روابط گسترده‌ای را با سران مجاهدین برقرار کردند (به نحوی که خانواده عبدالله عبدالله در هند ساکن هستند.) این اقدام هند تماماً در راستای دور زدن رقیب ژئوپلتیکی‌اش یعنی پاکستان و قطع مسیر یک جاده یک کمربند چین فهم می‌شود.

تمرین زندگی در عصر ظهور/ تندباد در خانه عنکبوت

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عبرت‌های سقوط کابل» نوشت: در دومین سالگرد سقوط دولت آمریکایی‌اشرف غنی و فرار خفت‌بار نظامیان آمریکایی از افغانستان کیهان نگاهی‌انداخته است به مهم‌ترین عبرت‌هایی که می‌توان از سقوط کابل گرفت.

امروز مصادف است با دومین سالگرد سقوط دولت آمریکایی «اشرف غنی» و فرار فضاحت‌بار نظامیان آمریکایی از افغانستان. فراری که هنوز هم در آمریکا نهادهای حاکمیتی این کشور اعم از کنگره، وزارت خارجه و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی دنبال مقصر آن می‌گردند. روز یکشنبه، پانزدهم اوت ۲۰۲۱ میلادی (۲۴ مرداد ۱۴۰۰) بود که با فرار «اشرف غنی»، نیروهای طالبان وارد کابل شدند و به این ترتیب ارتش و دولتی که آمریکا طی ۲۰ سال گذشته و پس از اشغال این کشور میلیاردها دلار برای آن هزینه کرده بود، بدون کوچک‌ترین مقاومتی فروپاشید.

«جو بایدن» ۱۸ تیرماه ۱۴۰۰ یعنی تنها ۳۷ روز قبل از سقوط کابل در یک کنفرانس مطبوعاتی وقتی از وی درباره احتمال سقوط کابل به دست طالبان پرسیده شد؛ با اطمینان گفته بود: «ما ارتش ۳۰۰ هزار نفری مجهز با یک نیروی هوایی قدرتمند مدرن برای افغانستان ساخته‌ایم که به خوبی قادرند بر ۷۵ هزار نیروی طالبان پیروز شوند. من به ارتش افغانستان که کارآزموده‌تر، مجهزتر و شایسته‌تر در جنگ است اعتماد دارم. دولت و ارتش افغانستان فرو نخواهد پاشید. بسیار بعید است که طالبان بر افغانستان مسلط شود، دولت کنونی حفظ خواهد شد.»

ارتشی که بایدن با اطمینان مدعی بود فرونمی‌پاشد، ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ خیلی راحت فروپاشید. همان ایام مؤسسه «امور عمومی و بین‌الملل واتسون» در دانشگاه «براون» در گزارشی با اشاره به هزینه‌های‌اشغال ۲۰ ساله افغانستان نوشت: «هزینه جنگ آمریکا در افغانستان که از پاییز ۲۰۰۱ آغاز شد ۲.۲۶ تریلیون دلار بوده است. از سوی دیگر طی این مدت ۲۴۱ هزار نفر به‌طور مستقیم در نتیجه این جنگ کشته شده‌اند.»

حالا تحت حکومت طالبان نیز مردم افغانستان شرایط مساعدی ندارند طوری که طبق گفته سازمان ملل از جمعیت ۴۰ میلیونی این کشور حداقل ۲۰ میلیون نفر شب‌ها گرسنه می‌خوابند و شش میلیون نفر نیز یک قدم تا قحطی فاصله دارند. به لحاظ امنیتی نیز آخرین گزارش‌های نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد داعش به سرعت در حال سربازگیری در این کشور است اما در دومین سالگی سقوط کابل بد نیست مروری به مهم‌ترین عبرت‌های سقوط کابل داشته باشیم.

تمرین زندگی در عصر ظهور/ تندباد در خانه عنکبوت

روزنامه فرهیختگان در صفحه اول امروز خود با تیتر «ارشاد در مخمصه نجات فیلم‌های ستاره‌دار» نوشت: داستان توقیف و سانسور فیلم در سینمای ایران برای خودش تاریخچه‌ای قطور دارد و تب‌های مختلف اجتماعی، عرف هر دوره، سیاست‌های هر دولت و هر حکومت و مناسبات مختلفی که بین هنرمندان و حاکمیت در هر دوره وجود داشته روی این روند تأثیرگذار بوده‌اند.

چه بسیار فیلم‌هایی که در یک دوره توقیف شدند و در دوره‌ای دیگر شاید به فاصله چند سال از موضع همان جریانی که توقیفشان کرده بود مورد تحسین قرار گرفتند. «مارمولک» کمال تبریزی را به یاد داریم که در دوره خودش توقیف شد اما پس از سال‌ها به دلیل نوع پرداختش به مسائل جامعه روحانیت، مورد تحسین قرار گرفت یا «به رنگ ارغوان» را از خاطر نبرده‌ایم که وزیر اطلاعات به‌طور مستقیم ورود کرد و باعث توقیفش شد و بعد از پنج سال همان فیلم را به فجر آوردند، جایزه‌باران کردند و بعد بارها و بارها از تلویزیون پخش شد.

از این مثال‌های عجیب، فراوان می‌توان آورد و در مقابل مواردی را می‌توان مورد اشاره قرار داد که بعضی از فیلم‌ها کاملاً از چهارچوب و قواعد ممیزی بیرون زده و منتشر شده‌اند. یکی از بحران‌هایی که فیلم‌های توقیفی برای وزارت ارشاد و سازمان سینمایی ایجاد می‌کنند، قهرمان‌سازی از تولیدکنندگانشان است. به‌طور پیش‌فرض در ذهن خیلی از مخاطبان چنین نقش بسته که هر فیلمی اگر توقیف شد، لابد با جسارت و شهامت حرفی را زده که حق است و چیزی را نمایش داده است که واقعیتی کتمان‌شده به حساب می‌آید.

از آن‌سو فیلمسازان هم به‌طور عمده فکر می‌کنند هر فیلمی که ساختند، اگر تجاری است، بالای ۳ تا ۵ میلیون مخاطب دارد و اگر هنری یا اجتماعی است اثری دوران‌ساز خواهد بود که بر بلندترین سکوی افتخار در تاریخ هنر جهان می‌ایستد. حالا اگر بیایند و فیلم‌شان را توقیف کنند به هر دلیلی، درست یا غلط، باعث خواهد شد فیلمساز در توهم خود به سر ببرد و فکر کند موفق‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در نطفه خفه شده است.

تمرین زندگی در عصر ظهور/ تندباد در خانه عنکبوت

کد خبر 679456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.