پایه درمان بیماری فشارخون چیست؟

متخصص قلب عروق و فلوشیپ آنژیوپلاستی گفت: ۸۰ درصد درمان بیماری فشارخون بالا وابسته به داشتن سبک زندگی سالم افراد است که در جامعه مغفول مانده است، افراد باید مصرف زیاد میوه، کاهش وزن، سیگار نکشیدن و مصرف نکردن نمک را از اولویت‌های زندگی قرار دهند.

سید وحید شریف در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه فشار خون بالاتر از حد نرمال بیماری است، اظهار کرد: عدد فشار خون استاندارد ۱۲ روی هفت است و فشارخون ۱۴ روی ۹ را هم طبیعی می‌دانیم، اگر عدد فشار خون از ۱۴ بالاتر باشد بیماری پرفشاری خون است و به وسیله دستگاه‌های فشارخون اندازه‌گیری می‌شود.

وی با بیان اینکه فشارخون اولیه ارثی است، افزود: اگر افراد یک خانواده به بیماری فشارخون مبتلا هستند، به احتمال زیاد فرزندان آنها هم مبتلا خواهند شد، در مورد اینکه افراد چه زمانی مبتلا به این بیماری شوند، لازم است بدانیم که این موضوع به طور دقیق مشخص نیست، داشتن سبک زندگی سالم و چگونه عمل کردن برای دیرتر مبتلا شدن به این عارضه، به موقع تشخیص دادن و درمان کردن بیماری مهم است.

نمکدان را از سفره غذایی حذف کنیم

متخصص قلب عروق و فلوشیپ آنژیوپلاستی تصریح کرد: خانواده‌ها باید بدانند اگر یک عضو فشارخونی در خانواده دارند، آنها هم در معرض خطر ابتلاء به این بیماری هستند، لذا باید مرتب فشار خون خود را کنترل کنند تا اگر فشارخون آنها از عدد ۱۴ بالاتر رفت به پزشک مراجعه کنند.

وی با اشاره به عوامل خطر در ابتلاء به فشار خون بالا گفت: وارثت مهم‌ترین علت ابتلاء به این عارضه بوده و از دیگر عوامل مؤثر بروز بیماری فشار خون بالا به ویژه در جوانان مصرف سیگار، قلیان و هر نوع دخانیات، استفاده از الکل، مصرف نمک با خوردن فست‌فودها و غذاهای رستورانی است.

شریف خاطرنشان کرد: هر چقدر سن افراد بالاتر رود احتمال ابتلاء به بیماری فشارخون بالا نیز افزایش پیدا می‌کند، لذا باید سعی کنیم نمکدان را از سفره غذایی حذف کنیم، مصرف کمتر از غذاهای فست‌فودی نیز در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سن ابتلاء به فشارخون اولیه بیشتر بین سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی است، ادامه داد: درمان به هنگام بیماری فشارخون بالا مهم است. عده‌ای از افراد هم بعد از سن ۵۰ سالگی به دلیل داشتن سبک زندگی ناسالم دچار این عارضه می‌شوند.

متخصص قلب عروق و فلوشیپ آنژیوپلاستی در خصوص فشارخون بالا در دوران بارداری خانم‌ها، تصریح کرد: فشارخون بیشتر از ۱۴ روی ۹ در بارداری پرفشاری خون تلقی می‌شود، اگر زنان مستعد فشارخون در بارداری باشند، بعد از ۲۰ هفتگی فشارخون آنها بالا می‌رود، لذا باید درمان دارویی به منظور کاهش خطر برای مادر و جنین توسط پزشک متخصص آغاز شود.

پیشگیری بهترین روند برای کنترل فشارخون

وی خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد درمان بیماری فشارخون بالا وابسته داشتن سبک زندگی سالم افراد است که در جامعه مغفول مانده است، افراد باید مصرف زیاد میوه، کاهش وزن، سیگار نکشیدن و مصرف نکردن الکل و نمک را از اولویت‌های زندگی قرار دهند.

شریف با اشاره به اینکه داشتن سبک زندگی سالم پایه درمان فشارخون بالا است، اظهار کرد: برای بیمارانی که فشار خون ۱۴ روی ۹ به بالا دارند، مصرف داروها توسط پزشک معالج وابسته به شرایط بیمار تجویز می‌شود.

وی با بیان اینکه داروهای مختلفی برای کاهش فشارخون تجویز می‌شود، ادامه داد: تعدادی از داروها به شکل ترکیبی است تا بیمار داروی کمتری را با اثربخشی بیشتر مصرف کند و بتواند با عوارض کمتر نتیجه بهتری را دریافت کند.

متخصص قلب عروق و فلوشیپ آنژیوپلاستی‌تصریح کرد: برای کنترل فشارخون بالا بهترین کار پیشگیری از ابتلاء به این بیماری است، اگر فردی مبتلا به این عارضه شد، باید درمان دارویی و روش‌های کنترل را با تجویز پزشک ادامه دهد و مصرف داروی به اندازه و کنترل فشارخون روزانه را مدنظر قرار دهد.

کد خبر 674469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.