چه ارتباطی بین مصرف مکمل ویتامین D و بیماری‌های التهابی وجود دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف مکمل ویتامین D خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، التهاب حاد در پاسخ به آسیب بافتی، عفونت یا آلرژن‌ها ایجاد می‌شود و بخش ضروری عملکرد دفاعی بدن است. التهاب به سرعت رخ می‌دهد و به‌طور کلی تا چند روز طول می‌کشد. در صورتی که التهاب مزمن می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها ادامه پیدا کند، این نوع التهاب توسط محرک‌هایی مانند عفونت، قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض یک ماده تحریک‌کننده، اختلال خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس و دوره‌های مکرر التهاب حاد رخ می‌دهد.

گروهی از محققان ایرلندی به منظور بررسی ارتباط بین مصرف مکمل ویتامین D و بیماری‌های التهابی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف، غلظت ویتامین دی موجود در نمونه خون ۵۳۸۱ فرد بالای ۵۰ سال را مورد ارزیابی قرار دادند. پژوهشگران عوامل تأثیرگذار بر نتیجه این مطالعه مانند سن، جنسیت، سطح تحصیلات و وضعیت سیگار کشیدن افراد را در نظر گرفتند.

افراد مورد ارزیابی به سوالاتی در مورد بیماری‌های مزمن خود مانند دیابت، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی‌عروقی پاسخ دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد کمبود ویتامین D در بدن افراد، خطر بروز بیماری‌های مرتبط با التهاب را افزایش می‌دهد. هرچه میزان کمبود ویتامین D در بدن افراد بیشتر بود احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با التهاب نیز افزایش پیدا کرده است.

مطالعات پیشین انجام شده نیز نشان می‌دهد که افراد جوان بین ۱۸ تا ۳۹ سال بیشتر در معرض کمبود ویتامین D قرار دارند که در طولانی‌مدت ممکن است خطر بروز بیماری‌های مزمن را افزایش دهد. تعداد کمی از مواد غذایی مانند روغن کبد ماهی، ماهی‌های چرب و قارچ‌هایی که در معرض نور خورشید قرار دارند، حاوی ویتامین D هستند. بنابراین لازم است افراد مکمل ویتامین D را طبق تجویز پزشک مصرف کنند. البته مصرف بیش از حد ویتامین D موجب بروز عوارض جانبی مانند حالت تهوع، استفراغ و احساس گیجی می‎‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله PLoS ONE منتشر شده است.

کد خبر 674365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.