مصرف ماهانه ویتامین D چه تاثیری بر سلامت قلبی دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف ماهانه مکمل‌ ویتامین D خطر بروز حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان استرالیایی به منظور بررسی تاثیر مصرف ماهانه ویتامین D بر سلامت قلب، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۲۱۳۱۵ فرد بین ۶۰ تا ۸۴ سال را مورد ارزیابی قرار دادند. افراد مورد ارزیابی به مدت پنج سال ماهیانه ۶۰۰۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D-3 مصرف کردند، در حالی که گروه کنترل دارونما دریافت کردند.

محققان عوامل تاثیرگذار بر نتایج این مطالعه مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی، سبک زندگی و عادات غذایی افراد شرکت‌کننده در مطالعه را ارزیابی کردند. این افراد پرسشنامه‌هایی تکمیل کردند، نمونه‌های خون آن‌ها نیز بررسی شد تا اطمینان حاصل شود که به مصرف مکمل‌ها پایبند بوده‌اند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که ماهانه مکمل ویتامین D مصرف کرده بودند ۱۹ درصد کمتر از افراد گروه کنترل درگیر سکته قلبی شدند. همچنین، احتمال بروز بیماری عروق کرونر در میان این افراد کمتر گزارش شده است.

در حالی که میزان کلی بروز بیماری‌های قلبی عروقی در میان افرادی که ویتامین D مصرف کرده بودند، ۹ درصد کمتر بود، خطر بروز سکته مغزی در این گروه از افراد کمتر نبوده است. محققان پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که مصرف مکمل ویتامین D ممکن است احتمال بروز بیماری‌های قلبی عروقی، به ویژه عروق کرونر و آنفارکتوس میوکارد را کاهش دهد. البته لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تایید شود.

به گفته محققان، مصرف مکمل ویتامین D به تنهایی نمی‌تواند خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. مصرف این نوع ویتامین برای حفظ و بهبود سلامت قلب مفید است، اما تاثیر آن به میزان قابل‌توجه نبوده است و لازم است عوامل دیگر نیز در نظر گرفته شوند. ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که برای سلامت استخوان و حمایت از سیستم ایمنی و بهبود عملکرد آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

نتایج این مطالعه در مجله The BMJ منتشر شده است.

کد خبر 672624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.