جراحی کاهش وزن چه تاثیری بر سلامت استخوان‌ها دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که جراحی کاهش وزن باعث ضعیف شدن استخوان‌های نوجوانان و جوانان می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جراحی کاهش وزن یک روش ساده برای کاهش وزن نیست، بلکه به عنوان آخرین راه‌حل پس از انجام روش‌های دیگر صورت می‌گیرد. متخصصان معتقدند که جراحی کاهش وزن می‌تواند اثرات مثبتی برای نوجوانان و جوانان به همراه داشته باشد. با این وجود، به نظر می‌رسد که تأثیرات منفی این عمل جراحی بر فرآیند رشد این گروه از افراد مورد ارزیابی قرار نگرفته است.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی جراحی کاهش وزن بر سلامت نوجوانان و جوانان، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف، ۵۴ نوجوان و جوان مبتلا به چاقی بین ۱۳ تا ۲۴ سال را مورد ارزیابی قرار دادند. ۲۵ نفر از آن‌ها عمل جراحی خاصی انجام دادند که طی آن اندازه معده کاهش پیدا می‌کرد، در حالی که ۲۹ فرد دیگر گروه کنترل را تشکیل می‌دادند و جراحی انجام ندادند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که چربی مغز استخوان که نوعی نشانگر زیستی برای استخوان‌های ضعیف است، در میان افرادی که جراحی کاهش وزن انجام داده بودند، به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد، همچنین نوجوانان و جوانانی که جراحی کاهش وزن انجام دادند، کاهش تراکم و استحکام استخوان را نیز تجربه کردند. به همین دلیل، این گروه از افراد در معرض خطر شکستگی استخوان و دیگر مشکلات استخوانی و مفصلی قرار می‌گیرند.

نتایج این مطالعه در مجله Radiology منتشر شده است.

کد خبر 667054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.