تراکم استخوان پایین خطر زوال عقل را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تراکم استخوان پایین و استخوان‌های ضعیف شده، خطر بروز زوال عقل در میان مردان را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر دنیا درگیر بیماری زوال عقل هستند، پیش‌بینی شده است که این آمار تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۱۳۹ میلیون نفر برسد. گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی ارتباط بین تراکم استخوان و خطر بروز زوال عقل، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های پزشکی مربوط به ۳۶۵۱ فرد بدون بیماری زوال عقل را مورد ارزیابی قرار دادند، سلامت استخوان این افراد بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ با استفاده از اشعه ایکس بررسی شد.

میانگین سنی افراد شرکت‌کننده در مطالعه ۷۲ سال بود و ۵۷.۹ درصد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دادند. محققان سطح تحصیلات، وضعیت سیگار کشیدن، سطح کلسترول خون و ژنتیک آن‌ها را نیز در نظر گرفتند. این افراد به مدت تقریباً ۱۱ سال مورد ارزیابی قرار گرفتند، پس از این دوره ۱۸.۸ درصد آن‌ها درگیر زوال عقل شده بودند، که از این میان ۷۶.۷ درصد آن‌ها دچار آلزایمر شده بودند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تراکم پایین مواد معدنی استخوان خطر بروز زوال عقل در میان مردان را افزایش می‌دهد، اما این ارتباط در میان زنان مشاهده نشد. البته محققان معتقدند که هنوز به صورت قطعی مشخص نیست که تراکم استخوان پایین باعث بروز زوال عقل می‌شود یا زوال عقل خطر بروز تراکم استخوان پایین را افزایش می‌دهد یا هر دو یک عامل خطر مشترک دارند. بنابراین لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا اطلاعات بیشتری در دسترس قرار بگیرد.

نتایج این مطالعه در مجله Neurology منتشر شده است.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/low-bone-density-linked-to-higher-dementia-alzheimers-risk

کد خبر 650047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.