مصرف مواد غذایی تراریخت مضر است؟

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در آخرین جلسه‌ای که در استانداری برگزار و این مسئله مطرح شد که مشکل کمبود خمیر مایه داریم، ماده‌ای که برای بهبود کیفیت نان نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرجان هادیان امروز _سه‌شنبه بیست‌وسوم خردادماه_ در نشست خبری معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مناسبت روز جهانی ایمنی غذا، اظهار کرد: همایش روز جهانی ایمنی غذا را در پیش داریم، تا به حال از سوی سازمان غذا و دارو بیست و چهارم مهرماه را جشن می‌گرفتیم، اما امسال اولین سالی است که این مراسم را تحت عنوان روز ایمنی غذا گرامی می‌داریم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف کارکنان معاونت غذا و دارو نظارت بر ایمنی غذایی در واحدهای تولیدی است، این نظارت از ابتدای ورود به تولیدی تا خروج از کارخانه به عنوان واحد تولیدی صورت می‌گیرد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: از زمان احداث کارخانه کارشناسان ما محل احداث را مورد پایش قرار می‌دهند و فاصله مجاز از آلاینده‌ها رعایت می‌شود، تمام واحدهای تولیدی ما مسئولان کنترل کیفی و فنی دارند که در اختیار واحد هستند و در کنار کارشناس نظارتی ما امر نظارت بر فرآورده تولیدی را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر ماده اولیه وارد تولیدی می‌شود، باید مجوزهای لازم بهداشتی را داشته باشد و برای مثال اگر ماده وارداتی است، باید نسبت به قاچاق نبودن آن اطمینان حاصل شود.

هادیان اضافه کرد: پس از آن ماده اولیه اجازه دارد وارد فرایند تولید شود، در مرحله بعد برچسب‌گذاری مشخص انجام می‌شود و ترکیبات محصول در برچسب مشخص می‌شود، نشان‌های رنگی چندین سال است که در بسته‌های مواد غذایی درج می‌شود.

وی تصریح کرد: درج این نشانه‌ها اقدام هزینه‌بری بوده است، اما تولیدی‌ها با هدف کاهش بیماری‌های غیرواگیر آن را انجام دادند، تمام افراد با توجه به رنگ‌های نشانگر درج شده در مواد غذایی با توجه به شرایط بدنی خود، محصولی با رنگ‌های ملایم را استفاده می‌کنند، هدف از این کار ما اطلاع‌رسانی به مصرف‌کننده بوده است.

تضمین کیفیت نان مسئله مهمی است

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نظارت بر نانوایی‌ها از جمله وظایف معاونت بهداشتی است، نظارت بر کارخانجات آرد وظیفه غذا و دارو است که با توجه به استانداردها موظف هستند آردهای مختلفی تهیه کنند.

وی با اشاره به جلسات کارگروه آرد و نان، افزود: یکی از مباحث مهم مطرح شده در این جلسات، تضمین کیفیت نان است، در آخرین جلسه‌ای که در استانداری برگزار شد این مسئله مطرح شد که ما مشکل کمبود خمیر مایه را داریم که برای بهبود کیفیت نان به آن نیاز داریم.

هادیان اضافه کرد: رایزنی‌هایی انجام شده است که از استان‌های مجاور بتوان خمیر مایه مورد نیاز نانوایی‌ها را تهیه کرد که به‌صورت تر و خشک تهیه شود، جلسات متعددی داشتیم و حتی تا تأمین یخچال برای نانوایی‌ها پیش رفته‌ایم.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدکننده سوسیس و کالباس تحت کنترل هستند، تصریح کرد: جدای کنترل ایمنی، بحث تبلیغات نیز وجود دارد، هر ساله فهرست کالاهای آسیب‌رسان مشخص می‌شود که سوسیس و کالباس نیز در این دسته هستند و اجازه تبلیغات ندارند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: این مسئله به معنای ناسالم بودن آن نیست، چرا که از همان زمانی که گوشت وارد واحد تولیدی می‌شود، تحت نظر کارشناسان است و در این رابطه ما ارتباط تنگاتنگی با دامپزشکی داریم.

از عسل‌های شناسه‌گذاری شده استفاده کنید

وی با اشاره به کنترل حمل‌ونقل لبنیات و عسل و نمونه‌برداری از آن‌ها، افزود: اگر نتایج نمونه‌برداری مشکلی نداشت، مراحل بعدی انجام می‌شود. بهتر است برای تهیه عسل نیز به همین سمت پیش برویم که از محصولات بسته‌بندی و شناسه‌گذاری شده استفاده شود.

هادیان اضافه کرد: از سال ۹۳ تا به حال طرح پایش محصولات کشاورزی را در سطح میادین میوه و تره‌بار انجام می‌دهیم و هدف سازمان از این طرح این است که به‌صورت اتفاقی وضعیت تره‌بار و میوه‌ها، میزان سموم و آلاینده‌ها و… کنترل شود، امروز به این رسیده‌ایم که سازمان جهاد کشاورزی باید مداخله کند و تمام گلخانه‌ها را شناسنامه‌دار کند.

وی با اشاره به صدور گواهی انطباق صادرات محصولات کشاورزی به روسیه توسط وزارت بهداشت، گفت: از سال ۱۴۰۰ بر فلفل دلمه‌ای که صادر می‌شود، نظارت شده و بررسی می‌شود که چه سمومی در کشاورزی استفاده می‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: تمام ورودی به تولیدی‌ها تحت کنترل ما نیستند و در این راستا به تعاملات بیشتر با جهاد کشاورزی، دامپزشکی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط نیاز است که این تعامل به خوبی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه عسل‌های تولیدی موظف به آزمون هستند، خاطرنشان کرد: اسم ماده‌ای که زنبور ندیده است، عسل نیست، با اداره استاندارد رابطه خوبی داریم، در حال آماده‌سازی طرحی برای گلاب و عرقیات هستیم که برای آن ضوابط و استاندارد ملی تدوین کنیم و در این راستا واحدهای تولیدی را وارد کار کردیم.

هادیان تصریح کرد: در استان اصفهان در سال ۱۴۰۱، ۴۹۱ واحد تولیدی فعال در زمینه فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی، ۳۲۸ کارگاه فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی، ۵۷ کارخانه آرایشی بهداشتی، شش کارگاه فعال آرایشی بهداشتی و در مجموع در ۸۸۲ واحد تولیدی مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی فعال داریم. اگر واحدهای نیمه فعال هم به آمار اضافه کنیم، در مجموع ۱۰۶۳ واحد در استان اصفهان داریم.

وی ادامه داد: در تمام قسمت‌ها کنترل انجام می‌شود و درنهایت محصول تولیدی با آزمایشاتی که انجام می‌شود، اجاره روانه شدن به بازار را می‌گیرد و موارد بازدارنده مانند نمونه‌گیری دوره‌ای و برخورد قانونی با عدم انطباق نیز انجام می‌شود و گاهی به پلمب و ابطال پروانه بهداشت هم می‌رسد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص آمار بازدیدها در سال ۱۴۰۱، گفت: ۳۴۵۶ مورد بازرسی از واحدهای تحت پوشش انجام دادیم و ۱۵۰ مورد بازرسی نیز از انبارهای نگهدارنده مواد غذایی داشتیم تا شرایط نگهداری و ساختمانی کنترل شده و از نگهداری جنس قاچاق جلوگیری شود.

اهمیت کاهش میزان قند و نمک در فرمولاسیون مواد غذایی

وی با اشاره به کنترل میزان مواد افزودنی و نگهدارنده، افزود: تخلفات و حکم مربوطه در کمیسیون‌های مختلف بررسی می‌شود و در موارد عدم رعایت فرمولاسیون نیز بر اساس دستورالعمل برخورد با واحدهای متخلف صورت می‌گیرد.

هادیان با اشاره به استفاده از ظروف زیست‌تخریب‌پذیر برای مواد غذایی، گفت: تولیدکنندگان را برای استفاده از این ظروف تشویق می‌کنیم، هر فرآورده‌ای تولید می‌شود، بر اساس استاندارد است.

وی اظهار کرد: سازمان غذا و دارو ما را ملزم کرده است که در زمان تمدید پروانه ۱۰ درصد از میزان قند و نمک در فرمولاسیون مواد غذایی کاسته شود. اسید چرب ترانس نیز در فرآورده‌ها نزدیک به صفر است و می‌توان گفت که روغن‌های اشباع و جامد دیگر تولید نمی‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: روغن پالم یکی از اجزای روغن‌های سرخ کردنی است و استفاده از آن در لبنیات خوب نیست و نه‌تنها استفاده از آن در روغن‌ها بد نیست بلکه در روغن سرخ کردنی نیاز است.

وی با بیان اینکه محصولات تراریخته مانند سویا، ذرت، کلزا و پنبه‌دانه از طرف سازمان غذا و دارو معرفی شده‌اند، گفت: اقدامی که سازمان غذا و دارو انجام می‌دهد، اطلاع‌رسانی به مردم است، اما اینکه آیا این مواد غذایی مضر هستند یا خیر، در حال پایش است، لذا توصیه‌ای به مصرف یا عدم مصرف نمی‌کنیم.

کد خبر 666909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.