ارائه خدمات رایگان در مراکز جامع سلامت / بیش از یک میلیون اصفهانی مبتلا به فشار خون هستند

مسئول پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به ارائه خدمات رایگان در مراکز جامع سلامت، گفت: از جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری مبتلا به فشارخون بالا در استان اصفهان، یک سوم افراد معادل با ۴۰۰ هزار نفر، از بیماری خود آگاه نیستند.

رامش حسین‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری مبتلا به فشارخون بالا در استان اصفهان، یک سوم افراد معادل با ۴۰۰ هزار نفر از بیماری خود آگاه نیستند، در صورتی که با بالا بودن فشار خون و کنترل نکردن آن، هر لحظه احتمال سکته مغزی وجود دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود تمام افراد ۱۸ سال به بالا سالانه فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند.

وی افزود: از تعداد افرادی که از بیماری خود آگاه هستند، ۳۵۰ هزار نفر دارو مصرف نمی‌کنند و اعتقاد دارند که در صورت تغییر شیوه زندگی، خود قادر به کنترل فشار خون بالا هستند؛ در واقع تغییر سبک زندگی بر کنترل این بیماری تأثیرگذار خواهد بود، اما کافی نیست.

مسئول پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه افراد مبتلا به فشار خون بالا باید تحت درمان قرار گیرند و تا پایان عمر خود، دارو مصرف کنند، تصریح کرد: از ۴۵۰ هزار نفر مبتلا به فشار خون که از دارو برای کنترل فشار خون خود استفاده می‌کنند، تنها ۴۰ درصد معادل با حدود ۲۰۰ هزار نفر، موفق به کنترل آن می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه افراد درگیر با بیماری فشار خون بالا باید به صورت دوره‌ای و سه ماه یک‌بار به پزشک مراجعه کنند تا تحت بررسی قرار گیرند، ادامه داد: داشتن پرونده الکترونیک در مراکز جامع سلامت به تمام افراد توصیه می‌شود؛ چراکه در این مراکز از خدمات متعددی بهره‌مند شوند و عوامل خطر سلامتی خود را تحت بررسی قرار می‌دهند.

حسین‌خانی گفت: میزان تحرک، تغذیه و استفاده از دخانیات به صورت رایگان در مراکز جامع سلامت ارزیابی می‌شود و قند، کلسترول و فشار خون افراد تحت بررسی قرار می‌گیرد. افرادی که به این مراکز مراجعه می‌کنند، در راستای حفظ سلامت خود آموزش می‌بینند و در صورت ابتلاء به بیماری، تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر رایگان بودن خدمات مراکز جامع سلامت، خاطرنشان کرد: کارشناسان تغذیه و کارشناسان روانشناسی بالینی مراکز جامع سلامت به صورت رایگان به مراجعه کنندگان مشاوره می‌دهند و تمام خدمات ارائه شده در این مراکز، در بهترین سطوح علمی دنیا است.

کد خبر 662443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.