کمبود انسولین چه تاثیری بر اندازه پانکراس دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کمبود انسولین باعث کاهش اندازه پانکراس در میان افراد مبتلا به دیابت نوع اول می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی تاثیر انسولین بر اندازه پانکراس، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، یک خانواده هشت نفره را مورد ارزیابی قرار دادند. چهار نفر از اعضای این خانواده به دیابت مونوژونیک ناشی از یک جهش نادر ژن انسولین مبتلا شده بودند، این افراد دچار کمبود انسولین شده بودند.

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) از پانکراس افراد حاکی از این است که کمبود انسولین باعث کاهش اندازه پانکراس افراد مبتلا به دیابت نوع اول شده بود. محققان سال‌ها بعد با افراد این خانواده ارتباط برقرار کردند و متوجه شدند که چهار نفر مبتلا به دیابت نوع اول دچار دیابت تک ژنی شده بودند که توسط یک جهش ژنتیکی خاص ایجاد می‎‌شود و با اختلال ترشح انسولین مشخص می‎‌شود.

به گفته محققان، افراد مبتلا به دیابت نوع اول پانکراس کوچک‌تری نسبت به افراد بدون دیابت دارند. نتایج به دست آمده تعجب‌آور است، زیرا سلول‌های بتای تولیدکننده انسولین فقط بخش کوچکی از پانکراس را تشکیل می‌دهند، بنابراین انتظار نمی‌رود از دست دادن سلول‌های بتا در دیابت نوع اول باعث کاهش سایز پانکراس شود. بنابراین لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا نتایج به دست آمده تائید شود و دلیل آن نیز مشخص شود.

نتایج این مطالعه در مجله American Diabetes Association منتشر شده است.

کد خبر 647186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.