دیابت کنترل نشده زنگ‌ خطری برای مبتلایان به این بیماری

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تنها نتیجه مورد تأیید پژوهشی که انجام دادیم این بود که افرادی که بیش از پنج سال از زمان ابتلای آن‌ها به دیابت گذشته بود، به مقدار بیشتری دیابت کنترل نشده داشتند و آمارشان سه برابر بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نرگس معتمدی امروز _چهارشنبه بیست‌وچهارم اسفندماه_ در سلسله نشست‌های خبری ترجمان و تبادل دانش، در خصوص پژوهشی که در حوزه دیابت داشته‌اند، اظهار کرد: دیابت در ایران و جهان شیوع بالایی دارد و حدود ۲۰ درصد مرگ‌ها در سال ۲۰۱۹ منتسب به دیابت بوده که این روند نیز در حال افزایش است.

وی افزود: در افراد دیابتی، بیماری‌های قلبی عروقی، کلیوی، چشمی و… بیشتر است که این بیماری‌ها روی زندگی خود و اطرافیان او تأثیر بسیار دارد.

پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر قند بیمار کنترل شود به میزان ۷۶ درصد از عوارض چشمی و ۵۰ درصد از عوارض کلیوی، کم می‌کند.

وی با بیان اینکه کنترل قند خون یک معضل جهانی است، تصریح کرد: مطالعات نشان داده است که به میزان ۴۰ تا ۶۰ درصد قند خون بیماران دیابتی کنترل نشده است که در کشورهایی مانند عربستان این عدد بیشتر است.

معتمدی ادامه داد: کنترل دیابت به عوامل مختلفی برمی‌گردد که از طبقه اجتماعی، سبک زندگی و سن گرفته تا جنسیت، تحصیلات، نوع دارو، سبک مشاوره پزشکی و… در این عوامل مؤثر حضور دارند.

وی در خصوص پژوهش انجام شده، اظهار کرد: تلاش کردیم که متوجه شویم در اصفهان چه عاملی بیشترین اثرگذاری را روی کنترل دیابت دارد تا با منابع محدودی که داریم روی آن عامل تمرکز کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به انجام پژوهش از طریق چهار مرکز در چهار نقطه شهر، گفت: از این مراکز ۲۶۵ نفر از بیماران دیابتی را به صورت تصادفی انتخاب کردیم و فراخوانی گذاشتیم، از آن‌ها اطلاعات کلی گرفتیم و با یک دستگاه سیار یک شاخص که در زبان عام تحت عنوان قند سه ماهه شناخته می‌شود را اندازه‌گیری کردیم.

وی با بیان اینکه از این تعداد، بیش از ۴۵ درصد افراد قند خون کنترل شده نداشتند، افزود: طبق بررسی‌ها بیمارانی که دیابت کنترل نشده داشتند، بیشتر مرد بودند، تحصیلات زیر دیپلم داشتند، بدون بیمه بودند و تبعیت درمان کمتری داشتند؛ همچنین در تعداد زیادی، بیش از پنج سال از زمان ابتلای آن‌ها به دیابت گذشته بود اما به دلیل حجم نمونه پایین از نظر آماری این تفاوت‌ها معنی‌دار نبودند.

معتمدی ادامه داد: تنها نتیجه مورد تأیید، این بود که افرادی که بیش از پنج سال از زمان ابتلای آن‌ها به دیابت گذشته بود، به مقدار بیشتری دیابت کنترل نشده داشتند و آمارشان سه برابر بود.

وی با بیان اینکه با انجام این پژوهش‌ها، دو توصیه داریم به دو دسته از مخاطبان داریم، افزود: به بیماران دیابتی توصیه می‌کنیم شاخص قند خون سه ماهه را سه ماه یک بار اندازه‌گیری کنند، ویزیت تنها بدون آزمایش کافی نیست، به‌ویژه به افرادی توصیه می‌کنیم که پنج سال از شروع دیابت آن‌ها گذشته است.

معتمدی با بیان اینکه ممکن است این افراد نیاز به تغییرات در داروها پیدا کنند، خاطرنشان کرد: این دسته از بیماران دیابتی از درمان تبعیت کنند و آزمایش‌های خود را انجام دهند تا دچار مشکل‌ها و عوارض جدی‌تر بعدی نشوند.

وی خطاب به پزشکان که دسته دیگر از مخاطبان این پژوهش هستند، گفت: توصیه داریم در درمان و تجویز داروهای افرادی که از تشخیص دیابت آن‌ها پنج سال گذشته است، تجدیدنظر داشته و دقت بیشتری در ویزیت آن‌ها داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در این پژوهش تاکید بیشتری روی مخاطب پزشک داریم، بیماران نیز باید مقاومت خود را کمتر کنند و درمان را انجام دهند، اما مخاطب اصلی ما که می‌توانیم از طریق آن‌ها مداخلات تاثیرگذارتر داشته باشیم، پزشکان هستند.

کد خبر 648146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.