کافئین چه نقشی در پیشگیری از بروز رتینوپاتی دیابتی دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف کافئین خطر بروز رتینوپاتی دیابتی را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رتینوپاتی دیابتی یکی از عوارض چشمی مربوط به بیماری دیابت است که علت اصلی کاهش بینایی و نابینایی در نظر گرفته می‌شود. به نظر می‌رسد که احتمال بروز رتینوپاتی دیابتی به دلیل چاقی، افزایش وزن و دیابت افزایش پیدا می‌کند. متخصصان معتقدند که پیروی کردن از رژیم غذایی مناسب به پیشگیری از عوارض بیماری دیابت کمک شایانی می‌کند.

گروهی از محققان اسپانیایی به منظور بررسی نقش کافئین در پیشگیری از بروز رتینوپاتی دیابتی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۱۴۴ فرد مبتلا به دیابت نوع دوم که درگیر رتینوپاتی دیابتی بودند و همچنین ۱۴۷ فرد مبتلا به دیابت نوع دوم که درگیر رتینوپاتی دیابتی نشده بودند را مورد ارزیابی قرار دادند. محققان اطلاعات دیگر مانند جنسیت افراد شرکت‌کننده در مطالعه، سن، نژاد، میزان فعالیت بدنی، وضعیت سیگار کشیدن، فشار خون، سطح تحصیلات و داروهای مصرفی آن‌ها را در نظر گرفتند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افراد مبتلا به دیابت نوع دوم که حداقل میزان کافئین را مصرف کرده بودند، بیشتر در معرض ابتلا به رتینوپاتی دیابتی قرار داشتند. محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف متوسط و بالای کافئین خطر بروز رتینوپاتی دیابتی در میان افراد مبتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

زمانی که پژوهشگران تاثیر مصرف چای در این زمینه را بررسی کردند، به نتایج مشابهی دست پیدا نکردند. ممکن است ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در قهوه دلیل محافظت در برابر بیماری رتینوپاتی دیابتی باشد. بنابراین لازم است مطالعات بیشتری انجام شود تا دلیل قطعی این اتفاق مشخص شود.

نتایج این مطالعه در مجله Nutrients منتشر شده است.

کد خبر 645933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.