سرطان معده، پنجمین سرطان شایع کشور / میزان بقای ۵ ساله سرطان معده کمتر از ۲۰ درصد است

مسئول ثبت و غربالگری سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه سرطان معده، پنجمین سرطان شایع کشور است، گفت: میزان بقای پنج ساله سرطان معده کمتر از ۲۰ درصد ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا روان‌خواه امروز _چهارشنبه بیست‌وچهارم اسفندماه_ در سلسله نشست‌های خبری ترجمان و تبادل دانش، در خصوص پژوهشی که روی برخی از بیماران مبتلا به سرطان معده انجام شده بود، اظهار کرد: برای هر نوع سرطان، بقایی پنج ساله تعریف می‌شود و این موضوع بدان معنا است که چند درصد از افراد مبتلا به سرطان، پس از پنج سال زنده مانده‌اند.

وی با اشاره به کشندگی بالای سرطان معده نسبت به سایر سرطان‌ها، افزود: در بهترین شرایط، میزان مرگ‌ومیر بیماران مبتلا به سرطان معده بسیار بالا است و بقای پنج ساله پایینی دارند و این نتیجه از مطالعه روی ۲۷۴ نفر از ۴۸۴ بیماری که در سال ۹۵ در مرکز ثبت سرطان ثبت شده بودند، حاصل شده است.

مسئول ثبت و غربالگری سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: موارد مختلفی بر ابتلاء و بقای یک ساله و پنج ساله بیماران مبتلا به سرطان معده تأثیرگذار است که از جمله آنها می‌توان به میزان مصرف انواع مختلف مواد غذایی، مصرف الکل، مصرف موادمخدر، نوع شغل، میزان فعالیت بدنی، سابقه عفونت معده و سابقه خانوادگی سرطان معده اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در این پژوهش در نظر داشتند که عوامل خطر مؤثر در بقای پنج ساله بیماران سرطان معده را شناسایی و بررسی کنند؛ بنابراین بیمارانی که در مرحله سوم سرطان قرار داشتند، انتخاب شدند، پرسشنامه آنها پر شد و در میانگین سنی حدود ۶۴.۵ سال قرار داشتند.

روان‌خواه با بیان اینکه ۶۷ درصد این افراد مرد و ۳۳ درصد خانم بودند، اضافه کرد: این بیماران از نظر میزان تحصیلات بررسی شدند و ۷۴.۵ درصد تحصیلات زیر دبیرستان داشتند، ۹۸ درصد متأهل بودند و ۷۰ درصد نیز بالای پنج گرم به صورت روزانه، نمک مصرف می‌کردند.

وی با بیان اینکه همه این افراد از نظر موارد مختلفی مانند فعالیت‌های فیزیکی بررسی شدند، گفت: ۲۵ درصد از افراد تحت بررسی، کمتر از ۱۰۰ گرم میوه در روز می‌خوردند، ۷۱.۸ درصد سیگاری نبودند و ۹۱ درصد آن‌ها هیچوقت تریاک مصرف نکرده بودند.

مسئول ثبت و غربالگری سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در نتیجه این پژوهش افراد جوان‌تر، بقای یک ساله بیشتر داشتند و افرادی دارای تحصیلات بالاتر، بقای یک ساله و پنج ساله بیشتری داشتند؛ همچنین جنسیت نیز در بقای پنج ساله تأثیرگذار و در زنان بیشتر بود.

وی با بیان اینکه طبق آخرین آمار، سرطان معده پنجمین سرطان شایع در کشور ایران محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: سرطان معده در استان اصفهان جزو پنج سرطان شایع نیست و سالانه حدود ۴۵۰ تا ۴۹۰ مورد سرطان معده تشخیص داده می‌شود.

روان‌خواه با بیان اینکه میزان بقای پنج ساله سرطان معده کمتر از ۲۰ درصد است، گفت: اگر به نتایج چنین پژوهش‌هایی توجه شود، بقای پنج ساله افزایش پیدا می‌کند. سرطان معده با بسیاری از بیماری‌ها اشتباه گرفته می‌شود و بهتر است افراد نسبت به هرگونه علامتی مانند درد و نفخ شکم و احساس سیری زودرس حساس باشند.

این خبر در حال تکمیل است…

کد خبر 648151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.