اسرائیل در آتش / گام‌های تند تل‌‎آویو در مسیر سقوط

شاخص‌های داخلی رژیم اسرائیل نشان می‌دهد که تنش داخلی در این رژیم به بحرانی عمیق تبدیل شده است که مقابله با آن دشوار است و به سمت درگیری بر اساس طرد دیگری، ناتوانی در هم‌زیستی و شکست تئوری همجوشی که «دیوید بن گوریون» رویای آن را در سر می‌پروراند، پیش می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پی پیروزی حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» در انتخابات نوامبر ۲۰۲۲ آبان‌ماه ۱۴۰۱) ائتلافی به رهبری وی و با شراکت پنج حزب دیگر به قدرت رسید. این کابینه به اعتبار حضور سه حزب راست افراطی «صهیونیسم مذهبی»، «قدرت یهودی» و «نوعم»، راست‌گراترین کابینه تاریخ اسرائیل است و به اعتبار حضور احزاب مذهبی «شاص» و یهودیت متحد «توراه» در کنار لیکود و راست‌گرایان افراطی، مذهبی‌ترین کابینه تاریخ این رژیم به حساب می‌آید.

در این میان نگاهی به توافق‌های تشکیل کابینه ائتلافی میان احزاب عضو کابینه نشان از آن دارد که کابینه نوپای رژیم صهیونیستی برنامه‌ای برای اعمال تغییرات عمیق و پردامنه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حقوقی را در دستور کار دارد. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به «الحاق رسمی کرانه باختری به اسرائیل»، «رفع محدودیت اظهار نظرهای نژادپرستانه»، «تعیین مجازات اعدام برای مرتکبان به اعمال تروریستی»، «کاهش حقوق اقلیت‌های جنسی»، «یهودی‌سازی نقب و جلیل» و «معافیت طلبه‌های علوم دینی از خدمت سربازی» اشاره کرد.

سران و شخصیت‌های مختلف درون رژیم اسرائیل چند ماهی می‌شود که نسبت به فروپاشی کامل این رژیم جعلی هشدار می‌دهند. این هشدارها و اخطارهای چندجانبه، بیش از هر چیز ناشی وضعیت غیرعادی تل‌آویو و روی کار آمدن کابینه تندروی نتانیاهو است؛ کابینه‌ای که باعث شده است، شرایط و وضعیت سرزمین‌های اشغالی بیش از هر زمانی آشفته شود و وارد چرخه‌ای از بحران‌های متوالی و پی‌درپی شود.

کابینه دولت فعلی اسرائیل تصمیم دارد تا در سیستم قضائی رژیم صهیونیستی تغیراتی ایجاد کند و در واقع با دستکاری قوانین از نظارت دیوان عالی بر عملکرد پارلمان این رژیم موسوم به کنست ممانعت کنند.

نمایندگان کنست اسرائیل نیز زمانی که نظارت پارلمان در کار نباشد، هر قانون و مصوبه‌ای را که بخواهند، می‌توانند تصویب کنند. کنست اسرائیل امروز در کنترل عناصر تندرو است، از همین‌رو بسیاری از ساکنان مناطق اشغالی، نسبت به تصویب بعضی قوانین عجیب و غریب به شدت نگران هستند.

بحران تعطیلی نیروگاه‌ها در روزهای شنبه

حالا این بحران بی‌سابقه داخلی اسرائیل، در نتیجه طرح اصلاحات قضائی ائتلاف حاکم هر روز پیچیده‌تر می‌شود و حتی نگرانی‌ها در خصوص تعطیلی نیروگاه‌های تولید برق در روزهای شنبه به‌دلایل مذهبی توسط یهودیان را تشدید کرده است.

شتاب در فرار سرمایه از بانک‌ها و افول ارزش پول داخلی رژیم صهیونیستی و به تبع آن آشفتگی اقتصادی نیز از تبعات دیگر این آشفتگی‌ها و اغتشاشات داخلی است.

وسام أبو شماله، تحلیلگر سیاسی فلسطینی دی‌ماه سال گذشته در مقاله‌ای در پایگاه شبکه تلویزیونی المیادین نوشته بود: جنگ‌های داخلی در کشورها و رژیم‌ها به طور معمول به‌طور ناگهانی و بدون مقدمه شروع نمی‌شوند و بیشتر این جنگ‌ها با اتهام‌زنی‌ها، تنش‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز با پیشینه‌های متعدد بروز می‌کند. در محیط‌هایی که در آن‌ها کثرت قومی و دینی و فضای تبعیض‌آمیز بر اساس نژاد، دین و رنگ پوست همچنین قطبی‌سازی سیاست و احزاب با پوشش ایدئولوژیک وجود دارد، زمینه‌های جنگ داخلی را فراهم می‌کند.

ابو شماله گفته بود: شاخص‌های داخلی رژیم اسرائیل نشان می‌دهد که تنش داخلی در این رژیم به بحرانی عمیق تبدیل شده است که مقابله با آن دشوار است و به سمت درگیری بر اساس طرد دیگری، ناتوانی در همزیستی و شکست تئوری همجوشی که «دیوید بن گوریون» رؤیای آن را در سر می‌پروراند، پیش می‌رود، بنابراین درگیری داخلی در رژیم اسرائیل دیگر یک مبارزه حزبی یا سیاسی نیست بلکه یک مبارزه ایدئولوژی مبتنی بر نفرت و طرد دیگری است که منجر به حالتی شبیه به خود ویرانی و فروپاشی درونی می‌شود و به مهاجرت‌های معکوس برای فرار از سرنوشت نامعلوم منجر خواهد شد.

همان زمان، مدیران دانشکده‌های حقوق در مؤسسات دانشگاهی سرزمین‌های اشغال با صدور بیانیه‌ای اصلاحات برنامه‌ریزی شده در سیستم قضائی توسط «یاریو لیوین» وزیر دادگستری را محکوم کردند. آنها هشدار دادند که این اصلاحات ماهیت به اصطلاح دموکراتیک و فراگیر رژیم اسرائیل و اصول اساسی نظام قانونی این رژیم را تهدید می‌کند و این تغییرات امکان تبعیض و محرومیت نامناسب را علیه طبقات مختلف صهیونیست‌ها فراهم می‌کند.

فراتر از این‌ها، شماری از رسانه‌های اسرائیلی خبر داده‌اند موساد حتی به کارشناسان خود اجازه داده است که اگر مخالف اصلاحات قضائی هستند، در اعتراض‌های مردمی شرکت کنند. همچنین انتشار اخباری از تمرد برخی از نیروهای ارتشی ذخیره اسرائیل از فرمان‌ها به دلیل پرونده اصلاحات قضائی برای کابینه نتانیاهو شوکه‌کننده بوده است.

دوقطبی خطرناک در اسرائیل

گروهی از خلبانان ذخیره ارتش این رژیم هم اعلام کرده‌اند دیگر حاضر به شرکت در دوره‌های تمرینی نیستند و تا زمانی که طرح اصلاحات قضائی کابینه کنونی، کنار گذاشته نشود، در ارتش این رژیم خدمت نخواهند کرد.

این خبر نشان می‌دهد، دوقطبی شکل گرفته بر سر برنامه کابینه نتانیاهو، بدنه کارشناسی دولت، نهادهای حکومتی و ارتش را نیز درنوردیده و به شدت ریشه‌دار شده است.

این امر باعث شد یوآو گالانت، وزیر دفاع از واحد متمرد بازدید و وظایف آنها را گوشزد کند. همچنین بنیامین نتانیاهو در یک سخنرانی این گروه را خطاب قرار داد و اعلام کرد، فرمان نبردن در ارتش غیرقابل تحمل است.

امروز با گذشت چند ماه از این روند اعتراضی و سرکوب‌گرایانه، ادامه این روند در سایه ظاهر شدن نشانه‌های شکاف در ائتلاف از مواضع وزیر دفاع اسرائیل گرفته تا برخی اعضای حزب لیکود، می‌تواند برای نتانیاهو بسیار هزینه‌بردار باشد و باید دید وی هفته‌های آینده چه راهکاری را برای خروج از این بن‌بست می‌اندیشد.

نتانیاهو تصمیم داشت با اصلاح جزئی طرح تغییرات قضائی به نوعی فضا را کنترل کند و ابتکار عمل را به دست بگیرد اما موفق نشد و مخالفان همچنان بر خروج کامل طرح از دستور کار پافشاری می‌کنند. وی در سخنانی خطاب به معترضان تاکید کرد که دست از اصلاحات قضائی نخواهد کشید اما به شکل موقت، تصویب آن را به تعویق می‌اندازد. اپوزیسیون نیز هر چند مخالفت با این طرح را علم کرده است؛ اما در ورای آن هدف سرنگونی دولت نتانیاهو را پیگیر است.

ناگفته نماند که نخست‌وزیر این رژیم در بحبوحه این بحران داخلی در ادامه اولویت تقابل با ایران چند روز قبل به انگلیس رفت تا اروپا را در سایه تنش در روابطش با ایران با دستور کار خود در این خصوص بیشتر همراه کند. نتانیاهو و دولت او تلاش کردند با اظهارنظرهای افراطی و بالا بردن تنش با فلسطینی‌ها، با کاربست مؤلفه «امنیت» به عنوان تاثیرگذارترین عامل در سیاست‌گذاری‌های داخلی و خارجی اسرائیل در چند دهه گذشته، مخالفان و معترضان را مجبور به کوتاه آمدن کنند؛ اما این راه هم تا به امروز جواب نداده است و اگر بخواهد بر تصویب نهایی طرح پافشاری کند و آن را پس نگیرد، هیچ بعید نیست که او راه تنش بزرگ‌تری را در منطقه برای خروج از این وضعیت در پیش بگیرد.

اقدامات و فعالیت‌هایی که در زمان دولت نتانیاهو صورت گرفت با اینکه جهشی روبه‌جلو برای اسرائیل بود اما همین نقطه قوت به دلیل ناآرامی‌ها و اعتراضات اجتماعی که ایجاد کرد؛ می‌تواند زمینه فروپاشی و تعارض تدریجی جامعه و دولت در اسرائیل شود.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و گسترش اعتراضات و ناآرامی‌ها در کنار افزایش قدرت رزمندگان مقاومت اسلامی و عملیات‌های پی در پی آنها علیه اشغالگران نوید این موضوع را می‌دهد که هرچه زودتر طومار رژیم موقت صهیونیستی پیچیده خواهد شد و مردم منطقه خواهند توانست پس از ۷۵ سال آرامش را از نزدیک لمس کنند.

شرایط داخلی و خارجی این روزهای رژیم نامشروع صهیونیستی در هفت دهه اخیر سابقه نداشته و بسیار حاد شده و امیدواری‌ها برای فروپاشی آن از درون افزایش پیدا کرده است و با یاری خدا این مهم زودتر اتفاق خواهد افتاد و شرّ این غده سرطانی از سر مردم فلسطین و منطقه کم خواهد شد.

کد خبر 647081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.