واکنش رژیم صهیونیستی به دعوت عربستان از بشار اسد

اعلام قصد ریاض برای دعوت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه برای حضور در نشست سران اتحادیه عرب، بازتاب خاصی در رسانه‌های عبری زبان داشت.

به گزارش ایمنا، رسانه‌های عبری زبان با استناد به گزارش رسانه‌های غربی درباره تصمیم عربستان سعودی برای دعوت رسمی بشار اسد برای سفر به ریاض، آن را نماد واقعی خاورمیانه جدید توصیف کردند.

روزنامه معاریو با استناد به گزارش خبرگزاری رویترز که تاکید کرد فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی طی چند هفته آینده به دمشق سفر و دعوتنامه رسمی حضور در نشست اتحادیه عرب در ریاض را تسلیم بشار اسد، رئیس جمهور سوریه می‌کند آن‌را نماد واقعی شکل‌گیری خاورمیانه جدید توصیف کرد.

به نوشته این رسانه، دعوت رسمی عربستان سعودی از رئیس جمهور سوریه برای حضور در نشست سران اتحادیه عرب که ماه می آینده در ریاض برگزار می‌شود، پایان بخش انزوای سوریه در میان کشورهای عربی است که از سال ۲۰۱۱ با آغاز جنگ داخلی این کشور آغاز شده بود.

معاریو سفر فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه به مصر و دیدار با سامح شکری همتای مصری‌اش را هم در همین راستا اعلام کرد.

روزنامه اسرائیل هیوم هم در واکنش به انتشار این خبر اعلام کرد: این دعوت در چارچوب تحول شگرفی است که اخیراً در سیاست خارجی عربستان سعودی به وجود آمده است و نقطه اوج آن از سرگیری روابط با ایران بود که با میانجیگری چین انجام شد.

گفتی است، منابع آگاه به رویترز خبر دادند، عربستان سعودی برای دعوت رسمی از بشار اسد برای حضور در نشست سران اتحادیه عرب که روز ۱۹ می آینده در ریاض برگزار می‌شود، برنامه ریزی کرده است و این امر در صورت تحقق می‌تواند منجر به از سرگیری روابط بین عربستان سعودی و سوریه شود که از سال ۲۰۱۱ قطع شده بود.

این منابع خبر دادند، مذاکرات اولیه برای سفر وزیر خارجه سعودی به دمشق یا حضور وزیر خارجه سوریه در ریاض به دلیل وقوع زلزله فوریه گذشته در ترکیه و سوریه به تعویق افتاده بود.

لازم به ذکر است دولت عربستان سعودی و شخص وزیر خارجه عربستان خبر رویترز را تأیید یا تکذیب نکرده است.

با این حال تلویزیون سوریه در گزارشی در این رابطه آن را در چارچوب تغییر مواضع ریاض برای حفظ منافع سیاسی و اقتصادی خود در منطقه اعلام کرد.

به گفته کارشناسان تلویزیون رسمی سوریه، ریاض تعامل با خطرات امنیتی در یمن و عراق را در رأس اولویت‌های خود قرار داده و در کنار آن توجه خاصی به نقش آفرینی اقتصادی در منطقه با هماهنگی با چین دارد، همین امر این کشور را بر آن داشت تا در مسیر عادی سازی روابط با ایران با میانجیگری چین قدم بگذارد و در این راستا باید این روند را در یک بسته کامل که سوریه هم جزو آن قرار دارد به انجام برساند.

منبع: تسنیم

کد خبر 651921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.