بهترین روش برای بهبود سلامت روان زنان مسن چیست؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که خواب با کیفیت و کافی به بهبود سلامت روان زنان مسن کمک شایانی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان دانشگاه میشیگان آمریکا به منظور بررسی تاثیر خواب بر بهبود سلامت روان زنان مسن، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، الگوهای خواب و سلامت روان تقریباً ۱۲۰۰ زن یائسه با میانگین سنی ۶۵ سال را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که هر ساعت بی‌نظمی در برنامه خواب زنان مسن باعث می‌شود خطر بروز علائم افسردگی تا ۶۸ درصد و علائم اضطراب تا ۶۲ درصد افزایش پیدا کند.

محققان معتقدند که حتی تغییرات کوچک در زمان خواب، از جمله تغییرات ناشی از تغییرات ساعت در روز، ممکن است ریتم شبانه‌روزی افراد را مختل کند. این فرآیند بر عواملی که باعث افسردگی، اضطراب و آرامش می‌شود، تاثیر منفی دارد. به گفته پژوهشگران، خواب منظم و با کیفیت بالا برای سلامت جسمی و روانی ضروری است.

به نظر می‌رسد که زنان با افزایش سن به دلیل عواملی مانند بازنشستگی از کار یا پیری قسمت‌هایی از مغز که زمان خواب را کنترل می‌کنند، در معرض الگوهای خواب نامنظم‌تر هستند. محققان اعلام کردند که لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا رابطه بین خواب و سلامت روان، به ویژه در میان زنان یائسه، مشخص شود.

نتایج این مطالعه در مجله Sleep Health منتشر شده است.

کد خبر 633505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.