تلاش برای تبیین «سبک زندگی فاطمی»

یک کارشناس مسائل دینی گفت: عمل کردن به دین و آنچه که به آن معتقد بودند مورد تاکید و عمل قطعی حضرت زهرا(س) بود، چرا که زمانی که اسلام در جامعه حکم‌فرما باشد، قانون‌گزاری، اجرا و نظارت بر اجرا، همگی در چهارچوب همین دین انجام و اقدام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمادی الاول و جمادی الآخر؛ این دو از جمله ماه‌های قمری هستند که در آن‌ها بیش از هر چیز، فاطمیه و حزن و اندوه فاطمی مشهود است.

سالیانی است که ایام فاطمیه را در کشورمان به سوگ می‌نشینیم و درباره این بانوی گرانقدر می‌گوئیم، می‌خوانیم، می‌نویسیم و در سوگش اشک می‌ریزیم و اگر کمی اهل اندیشه باشیم، به تفکر درباره این شخصیت بی همتا می‌نشینیم.

فاطمه برترین بانو و سرور زنان عالم، دختر پیامبر اسلام (س) و حضرت خدیجه کبری (س)، همسر امام علی (ع) و یکی از پنج تن آل عبا و بزرگ بانویی است که آئینه تمام نمای پیامبر اسلام (س) است.

حضرت فاطمه (س) در بیستم جمادی الثانی سال پنجم پس از بعثت در مکه مکرمه به دنیا آمد و سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری و در سن ۱۸ سالگی در مدینه منوره، به شهادت رسید.

زندگی آن حضرت را باید در ابعاد مختلفی شناخت و مطالعه کرد؛ به‌ویژه سبک زندگی ایشان که نیاز جدی و ضروری جامعه امروز اسلامی است. نیازی که لازمه آن فرهنگ‌سازی بیشتر و تلاش جهادگونه است تا نسل امروز هر چه بیشتر با منش و سیره اهل‌بیت (ع) آشنا شود و از آثارو برکات بی پایان این گوهرهای ناب درس بگیرد و به کمال برسد.

حجت‌الاسلام میثم آقایی، استاد حوزه و دانشگاه در همین رابطه، ضمن تسلیت ایام فاطمیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پرداختن به ابعاد وجودی و سیره حضرت فاطمه زهرا (س)، کار ساده‌ای نیست، چرا که آن حضرت در ابعاد و زوایای متعدد و مختلف، بی‌نظیر و الگو هستند.

وی خاطر نشان کرد: اگر ایشان خودشان را به خانواده، نزدیکان و اقدام محدود می‌کردند، برای دیگران الگو نبودند اما زمانی که برای همه اقشار و عموم مردم الگو بوده‌اند، می‌توانند در بقیه موارد نیز الگو باشند.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه انسان دارای غریزه‌ای به نام «الگوطلبی» است، افزود: آدمی فقط با دانستن و شناخت بدی و خوبی تربیت نمی‌شود. در قرآن کریم هم خداوند متعال در کنار بیان خوبی‌ها و بدی‌ها، ارائه نمونه‌های مجسم و ملموس را در دستور کار قرار داده است.

الگوی هدایتگر

وی ادامه داد: این الگوی بی‌همانند در تاریخ، علاوه بر نقش الگو و اسوه بودن، نقش هدایتگری در جامعه داشته است. این نقش را به طور صرف نمی‌توان فقط در یک بعد و به طور مثال فقط در عرصه اجتماعی یا فرهنگی تبیین کرد، بلکه باید آن را فراتر از این موارد و یک نمونه کامل و کمال انسانی در ابعاد مختلف دانست و تببین کرد.

حجت‌الاسلام آقایی با اشاره به اینکه نقل فضائل و راهیابی به کنه شخصیت بانوی نمونه اسلام جز با بهره گرفتن از آیات و روایات ممکن نیست، اظهار کرد: به‌عنوان نمونه حضرت فاطمه (س) به استناد روایت‌های متعدد، یکی از اصحاب «کساء» است که آیة «انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل‌البیت و یطهرکم تطهیرا» در شأن آن حضرت و پنج تن آل عبا نازل شده است.

وی تصریح کرد: تبیین دین از جمله تکالیف اولیای الهی و امامان بزرگوار بوده و حضرت زهرا (س) دین اسلام را با تمامی ابعاد و زوایای گوناگون آن بیان می‌کردند و به قول امام خمینی (ره)، اسلام ناب محمدی را به همگان نشان می‌دادند و عرضه می‌کردند.

کارشناس مسائل دینی و مذهبی خاطر نشان کرد: حضرت صدیقه طاهره (س) به شکل‌های مختلف با جامعه پیرامون خود ارتباط داشت. منزل آن حضرت محل رفت و آمد بخشی از بدنه اجتماعی آن دوره تاریخی است و حتی گاهی کسانی پیش پیامبر اسلام (ص) می‌آمدند و درخواست کمک می‌کردند که ایشان، آن افراد را به خانه دختر بزرگوارشان ارجاع می‌داد.

وی تصریح کرد: این نشان از این دارد که خانه حضرت زهرا (س) و شخصیت این بانو، ملجأ و جایگاه مددکاری اجتماعی است. این خود به نوعی فرهنگ سازی است در موارد زیادی زنان از پایگاه‌های متفاوت اجتماعی، اختلافات خود را پیش حضرت زهرا (س) مطرح می‌کردند و حضرت اختلافات آن‌ها را داوری و حل و فصل می‌کرد.

تلاش برای تسلط دین بر ارکان جامعه

حجت‌الاسلام آقایی با بیان اینکه تلاش برای تسلط دین بر ارکان جامعه، از دیگر وظایف مهم بزرگان دین اسلام از جمله حضرت زهرا (س) بوده است، افزود: عمل کردن به دین و آنچه که به آن معتقد بودند مورد تاکید و عمل قطعی آن حضرت بود چرا که زمانی که اسلام ناب در جامعه حکم‌فرما باشد، قانون‌گزاری، اجرا و نظارت بر اجرا، همگی در چهارچوب همین دین انجام و پیاده می‌شود.

وی حضرت زهرا (س) را نمونه بارز مطالبه‌گری دانست و افزود: این مطالبه‌گری و پیگیری در کنار توجه به حیا، ادب و جدیت بوده و باز هم باید گفت این بانوی مکرمه، الگویی بی‌همانند در این زمینه‌ها و ابعاد است.

کارشناس مسائل دینی با اشاره به اهمیت جهاد تبیین در امتداد مطالبه‌گری و توجه به مواردی که اشاره شد گفت: حضرت زهرا (س)، در امتداد زندگی با برکت و نورانی خود و در مسیر رسیدن به کمالات الهی، در کنار امیرمومنان علی (ع) راسخ و ثابت‌قدم حرکت کرد و با آن‌که از شخصیت والای اجتماعی، سیاسی و معنوی برخوردار بود، زمانی که احساس کرد، حریم ولایت مورد تعرض قرار گرفته‌است درنگ نکرد و به دفاع از ولایت پرداخت.

حجت الاسلام آقایی اظهار کرد: این دفاع جانانه از ولایت، یک جهاد تبیین عملی و نشان دادن این قدرت الهی به من و شما در زمانه کنونی است. امروز هم رهبر اندیشمند انقلاب، بر مقوله مهم جهاد تببین تاکید دارند چرا که این نوع از جهاد است که فرهنگ سازی و غفلت زدایی کرده و روشنگری در بین اقشار عموم مردم را ترویج می‌دهد.

وی در ادامه با بیان و تاکید بر اهمیت و ضرورت طرح و توجه به الگوی سبک زندگی فاطمی تصریح کرد: در این مدل از زندگی، مهربانی و شفقت نسبت به شوهر، توجه ویژه به فعالیت‌های اجتماعی، مدیریت عواطف در زندگی خانوادگی و همسایه‌داری به عنوان مسئولیت اجتماعی نمود عینی دارد و الگوی کامل است.

کد خبر 629110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.