خانواده بنیادی‌ترین واحد تشکیل دهنده اجتماعی است

خانواده بنیادی­‌ترین واحد تشکیل‌دهنده­‌ اجتماعی و کانون اصلی اجتماعی شدن افراد و نهادینه شدن مفاهیم اخلاقی در انسان است. این نهاد مهم به عنوان مستحکم­‌ترین محور مراقبت انسانی شناخته می­‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی از زهرا شمس احسان، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خانواده بنیادی‌ترین واحد تشکیل‌دهنده اجتماعی و کانون اصلی اجتماعی شدن افراد و نهادینه شدن مفاهیم اخلاقی در انسان است. این نهاد مهم به عنوان مستحکم‌ترین محور مراقبت انسانی شناخته می‌شود و به رغم تکثر و تعدد نهادها در دنیای امروز و واگذاری بخش زیادی از کارکردهای خانواده به آنها، هنوز واجد جایگاه غیرقابل خدشه‌ای است و اتفاقاً بیش از هر زمانی مورد رجوع و تاکید سیاست‌گذاران و دغدغه‌مندان اجتماعی است.

خانواده امروزه در معرض تهدیدها و مخاطراتی است که در گذشته وجود نداشت؛ تهدیدهایی که گاهی ذات این نهاد را هدف گرفته و با ماهیت آن سرستیز دارد. پیکان جنگ نرم، نفوذ فرهنگی، هجمه ارزش‌های غربی و تغییر سبک زندگی اغلب خانواده را هدف گرفته‌اند.

در چنین شرایطی بازگشت به کارکردهای خانواده و بسترسازی برای تحکیم و تعالی نهاد خانواده باید جز اولویت‌های تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها باشد، در این راستا سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظلی العالی) و سایر اسناد بالادستی روشنگر راه هستند.

مدیریت شهری نیز به نوبه خود وظیفه خطیری برعهده دارد و ظرفیت‌های زیادی برای حمایت از تعالی خانواده در اختیار دارد. شهر به مثابه مهم‌ترین عرصه زیست انسانی مؤلفه مهمی در سمت‌دهی به رفتارها و تعاملات انسان‌ها است، در واقع شهر می‌تواند تعاملات خانوادگی را تقویت کند، اما اگر آن طور که باید سامان نیافته باشد، می‌تواند مخل آن باشد.

مدیریت شهری در دوره ششم با تاکید بر خانواده محوری در تمام مأموریت‌ها و فعالیت‌های خود بر سر کار آمده است و باید بتواند در این مسیر ریل‌گذاری کند.

در این راستا لازم می‌دانم به چند محور اساسی در این زمینه اشاره کنم. در ابتدا شهر باید به گونه‌ای سامان یابد که امکان بیشترین تعامل درون‌گروهی را به اعضای خانواده دهد و فرصت‌هایی برای تعامل خویشاوندان ایجاد کند. به عبارتی زیرساخت‌های شهری باید ملاحظات استفاده و انتفاع مشترک اعضای خانواده را در نظر گرفته باشد. شهر باید محیط‌ها و فضاهایی را ایجاد کند که اعضای خانواده بتوانند ساعات فراغت خود را در کنار یکدیگر بگذرانند. توسعه فضاهای تفریحی، پردیس‌های خانواده و امثال آن در این چارچوب جای می‌گیرد.

شهر تهران با در اختیار داشتن ظرفیت‌های بی‌نظیر در تمام محلات و پلتفرم‌های آموزش مجازی و امکان تعامل گسترده با سایر نهادها باید بتواند نوعی چتر آموزش شهروندی ایجاد کند که یکی از محورهای اصلی آن ارتقای مهارت‌های زیست خانواده شهری باشد. این آموزش‌ها باید هم راستا با مأموریت‌های مدیریت شهری به گونه‌ای جهت‌دهی شود که تکالیف شهروندی بر محور مسئولیت‌پذیری خانواده تعریف شود. اعضای مختلف خانواده می‌توانند ضمن تفکیک نقش‌ها، در قالب یک واحد وظایف شهروندی خود را به اتفاق و همراهی هم انجام دهند.

یک شهر سرزنده نیازمند خانواده با نشاط است و موضوع نشاط خانواده‌ها باید در مأموریت‌های مختلف گنجانده شود. در چنین شهری به بهانه‌های مختلف امکان نشاط خانواده‌ها وجود دارد. نشاط خانواده در برگزاری مناسبت‌ها و سایر مأموریت‌ها باید ادغام شود. به صورت کلی شهر حامی خانواده که دغدغه اصلی این‌جانب به عنوان خادم شهروندان در کمیته اجتماعی است، باید بیشترین آرامش را برای خانواده‌ها به ارمغان بیاورد و به نیازهای آنها توجه داشته باشد. نیازهای مادران و کودکان و سالمندان برای تردد امن و آسان در شهر تنها بخشی از این نیازهای خانواده است.

کد خبر 590821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.