حفظ اسلام، محور سیره سیاسی امام علی(ع)

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: مولا علی(ع) الگو و اسوه بود و فرهنگ اسلام را در گفتار و عمل متجلی کرد و اسلام واقعی را به نمایش گذاشت. حضرت با همه مظلومیت اسطوره صبر بودند و به فرموده امام خمینی (ره) اسلام ناب محمدی را در منش و روش حضرت امیر باید ملاحظه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص سیره سیاسی حضرت علی (ع)، اظهار کرد: مباحث متنوع و زیادی در این زمینه مطرح شده و من نیز کتابی با عنوان «علی (ع) ابرمرد مظلوم» نوشته‌ام.

وی با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) ابرمردی با عظمت و بی همتا است که مظلومیت‌های بسیاری کشیده است تصریح کرد: کتاب مذکور ۴۰۰ صفحه است و در بخش‌هایی به سیره سیاسی حضرت پرداخته است. مبنای محوری سیره سیاسی حضرت امیر (ع) حفظ و دفاع از اسلام ناب محمدی است.

عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: علی (ع) جایگاه امامت و ولایت مسلمانان را داشت و ۲۵ سال تحمل و سکوت کرد تا دین مبین پابرجا بماند و از بین نرود. حتی همان روزهای اول حکومت حضرت اتفاقاتی در سقیفه رخ داد؛ ابوسفیان و چند نفر دیگر به نزد حضرت آمدند و گفتند ما آماده‌ایم حق شما را بگیریم. مولاعلی (ع) در پاسخ فرمودند: شما کی به فکر اسلام بودید که حالا قصد دارید مرا یاری کنید.

وی ادامه داد: هدف دشمنان و فتنه گران کشاندن پای علی (ع) به صحنه اختلافات و کشار بین مسلمین بود تا فاتحه اسلام را بخوانند؛ البته بعدها هم معاویه همان سیاست‌ها را در پیش گرفت و دنبال کرد.

صبر و تحمل برای ماندگاری اسلام

حجت الاسلام رهبر با بیان اینکه در خطبه سوم نهج البلاغه آمده است: «فَصَبَرتُ، وفِی العَینِ قَذیً، وفِی الحَلقِ شَجاً؛ أری تُراثی نَهبا» به این معنا که در حالی که خار در چشم و استخوان در گلو داشتم، صبر کردم و میراث خود را از دست رفته می‌دیدم، در همه این مدّت طولانی، با همه رنج، صبر کردم؛ اینها نشان از سختی‌ها بر حضرت است در حالی که می‌فرمایند می‌دیدم آن حقی را که خدا و پیامبر مقرر کردند غصب شده و به غارت بردند. این برای من تلخ بود اما امام برای اسلام صبر کرد.

وی اظهار کرد: همان روزی که امام (َع) خلافت را پذیرفتند فرمودند مرا رها کنید و به سراغ دیگری بروید چرا که علی شیفته دنیا و مقام دنیوی نبوده و نیست. آن دوران دائم فتنه‌های جمل و نهروان را برپا کردند و الغارات معروف و حوادث زیادی را به راه انداختند. حضرت در همه زندگی با رنج، جنگ و حوادث روبرو بودند و برای ماندن اسلام ناب تلاش کردند تا در عمل الگویی را نشان دهند و بگویند من شیفته مقام نبودم و هر آنچه کردم برای اسلام بوده است.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه اصل سیاسی که امام در پیش گرفتند صیانت و حفاظت از اسلام و میدان ندادن به دشمنانی بود که برای نابودی دین کمر همت بسته بودند افزود: بخشی از سخنان و خطبه‌های حضرت در نهج البلاغه آمده است. حضرت بیش از این‌ها سخن و کلام داشتند و سیدرضی خود گفته است که اینها منتخب سخنان مولا است.

به گفته وی، آنچه از سخنان حضرت برجای مانده است از سیره امامان و کتاب «صوت العداله الانسانیه» اثر جورج جرداق مسیحی است که به واکاوی عدالت در زمان حضرت علی (ع) و نقش حکمرانی حضرت در برپایی عدالت اجتماعی می‌پردازد. کتاب مشتمل بر پنج جلد است که جرداق در آنها سعی کرده بحث عدالت حضرت امیر (ع) را به صورت تطبیقی با اتفاقات و اشخاص بزرگ دنیای غربی و جامعه عرب بررسی کند.

حجت الاسلام رهبر اظهار کرد: نه تنها گفتار که سیره و رفتار امام علی (ع) دانشمندان و نخبگان بزرگ شرق و غرب به عظمت این شخصیت بی نظیر اذعان دارند. شیخ محمد عبده می‌گوید پس از قرآن مجید کتابی بهتر از نهج‌البلاغه ندیده است. کتاب «نهج‌البلاغه در افق اندیشه‌ها» دیدگاه‌های شخصیت‌های مختلف مسلمان و غیر مسلمان و شیعه و سنی درباره آن حضرت است.

وی گفت: آن حضرت الگو و اسوه بود و فرهنگ اسلام را در گفتار و عمل متجلی کرد و اسلام واقعی را به نمایش گذاشت. حضرت با همه مظلومیت اسطوره صبر بودند و به فرموده امام راحل (ره) اسلام ناب محمدی را در منش و روش حضرت امیر باید ملاحظه کرد.

نهج‌البلاغه؛ ضرورت امروز مردم و کارگزاران نظام اسلامی

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه نهج‌البلاغه ضرورت امروز مردم و کارگزاران نظام اسلامی است افزود: مدرسه میرزا حسن در میدان امام علی (ع) متروکه بود و امروز به موسسه نهج‌البلاغه تبدیل شده است. ضروری است نهج البلاغه در حوزه‌های علمیه تدریس و تفسیر شود.

وی شعار این موسسه را «با نهج‌البلاغه زندگی کنیم» برشمرد و افزود: تفسیر، انتشار و کار کردن برای نهج‌البلاغه یک بحث است اما اینکه آموزه‌های این کتاب گرانسگ وارد زندگی افراد و خانواده‌ها شود موضوع دیگری است که از اهمیت و ارزش بیشتری برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: این روزها و شب‌های قدر ماه مبارک رمضان که نام امیرمومنان و شهادت آن حضرت مطرح می‌شود باید بر این باشیم که راه و روش علی را از مظلومیت در آوردیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: باید به دنیا نشان دهیم در ایران حکومت اسلامی محقق و پیاده سازی شده است و چه الگویی بهتر این این کتاب که راه و روش‌هایی علی را مطرح کرده است. نباید بین مسئولان و مردم فاصله باشد چرا که این سیره امیرمومنان نیست. در این بخش کمبودهایی داریم که باید جبران شود و همه باید در این مسیر کمک کنند.

کد خبر 653912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.