تأثیر شب‌های قدر در رشد و تعالی جامعه

امام جمعه شاهین‌شهر گفت: در شب قدر باید از غم و غصه‌های سیاه دنیا خودمان را رها کنیم تا گرفتار پژمردگی و افسردگی نشویم.

حجت‌الاسلام قاسم هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مسجدالحرام یک حرم معنوی و مکانی است که تقدس آن بر کسی پوشیده نیست و لَیْلَه‌الْقَدْر حرم زمانی است که در ماه رمضان واقع شده است.

وی افزود: اگر در مسجدالحرام با چندین قدم می‌توان گرداگرد خانه خدا را طواف کرد، به واسطه نزدیکی با خانه خدا است، در لَیْلَه‌الْقَدْر نیز که حرم زمانی است، آثار عمل کردن، پیش رفتن و قدم زدن در مسیر حق و حقیقت فراوان به چشم می‌خورد.

امام جمعه شاهین‌شهر تصریح کرد: عمل، تفکر و ذکر خدا در شب‌های با عظمت قدر به اندازه‌ای زیاد و ارزشمند است که جبران ۸۰ سال عمر مشمول عبادت و معنویت است و حتی انسان‌های ۸۰ ساله‌ای که این شب بزرگ و نورانی را درک می‌کنند باز هم می‌توانند به آینده و عفو الهی امیدوار باشند.

حجت‌الاسلام هاشمی با بیان اینکه این حد از زمینه جبران و جلب رحمت الهی در هیچ زمان و شب دیگری نهاده نشده است، اظهار کرد: کلید رحمت همیشگی خداوند عفو و گذشت و بخشش دیگران به‌ویژه در این ایام نورانی است؛ باید ببخشیم تا خداوند متعال هم بر ما ببخشاید.

وی با اشاره به آیه ۲۲ سوره نور «وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ» ادامه داد: باید بخشید، گذشت کرد و کینه‌ها و کدورت‌ها را فراموش کرد تا شاهد فوران رحمت الهی باشیم. آیا دوست ندارید پروردگار شما را مشمول رحمت خویش قرار دهد؟ پس اگر دوست دارید باید عفو و گذشت را سرلوحه خودتان قرار دهید.

امام جمعه شاهین‌شهر تصریح کرد: در شب قدر باید از غم و غصه‌های سیاه دنیا خودمان را رها کنیم تا گرفتار پژمردگی و افسردگی نشویم. غم و غصه‌های اخروی سبز، نشاط‌آور و امیدآفرین است.

وی با تاکید بر اینکه برای بهره‌مندی بیشتر از فضائل شب‌ها و روزهای قدر ماه رمضان باید پیش از شب قدر اقدام کرد و برای ورود به این شب بزرگ برنامه‌ریزی داشت، افزود: امروز باید از دغدغه‌های دنیوی فاصله گرفت و شب قدر را با نشاط معنوی سپری کرد.

حجت‌الاسلام هاشمی ادامه داد: اگر حق‌الناسی بر گردن داریم و از آن مطلع هستیم، بکوشیم به دنبال جلب رضایت باشیم. طلب رضایت اهمیت زیادی دارد و حتی زمانی که انسان خبر از حق‌الناسی که بر گردن دارد ندارد باید رد مظالم بپردازد. همه این موارد آثار و برکات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زیادی در جامعه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: نباید امروز محاکم جامعه اسلامی به دلیل نزاع‌ها، اختلافات و درگیری‌ها شلوغ، پرازدحام و مملو از دعاوی باشد. باید عفو، گذشت و انسانیت جای این مسائل و ناهنجاری‌های نازیبا را بگیرد.

امام جمعه شاهین‌شهر اظهار کرد: این‌ها آثار اجتماعی زیادی دارند و جامعه را به سمت طمانینه می‌کشانند، جامعه‌ای که به این سمت برود با کاهش مُسکن‌ها و مخدرها روبه‌رو خواهد شد. بهترین مُسکن برای روح آدمی عبادت، معنویت و تلاوت قرآن کریم است. روح و فطرت انسان از جنس معنویت و خداباوری است. گاهی چیزهایی که از جنس قلبمان نیست ما را آزار می‌دهد و برای ما گرفتاری ایجاد می‌کند.

وی افزود: به امام زین‌العابدین (ع) گفتند چقدر شما عبادت و سجده می‌کنید و عنوان سیدالساجدین برازنده وجود شماست. ایشان در پاسخ فرمودند شما که به من سیدالساجدین و زین‌العابدین می‌گوئید، خبر از عبادات و بندگی جدم امیرمومنان علی (ع) ندارید. اگر از عبادات علی (ع) باخبر بودید، من را با این عبارات و صفات خطاب نمی‌کردید.

به گفته هاشمی، علی ابن‌ابیطالب (ع) اهل عبادت و مشتاق معنویت بود. وقتی پیامبر به فضیلت شب‌های قدر و ماه رمضان اشاره فرمودند، امام علی (ع) از حضرت رسول (ص) پرسیدند "بهترین اعمال در این ماه چیست؟ " و نبی‌اکرم (ص) پاسخ دادند: «الورع عن محارم‌الله علی غیره من الأعمال.»

وی افزود: امام علی (ع) مشتاق شهادت بودند و به رسول‌الله (ص) فرمودند یادتان است در جنگ احد به من وعده شهادت دادید؟ پیامبر (ص) فرمودند هنوز هم همان وعده پابرجا است و شما به شهادت می‌رسید. مولا علی (ع) مشتاق این بشارت الهی بود و بسیار از این موضوع خوشحال شد و در یکی از بهترین شب‌ها در ماه مبارک رمضان به شهادت رسید.

کد خبر 653478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.