مقارنه ماه و خوشه‌ پروین را رصد کنید

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه و خوشه پروین یکشنبه -هفتم اسفندماه- در وضعیت مقارنه نزدیک به یکدیگر قابل رصد هستند.

فاضل بیژنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکشنبه -هفتم اسفند- ماه و خوشه پروین به فاصله زاویه‌ای ۲.۲ درجه‌ای در آسمان ما می‌رسند و در وضعیت مقارنه نزدیک به یکدیگر قابل رصد هستند. خوشه پروین که با نام‌های ۴۵ و «هفت خواهر» شناخته می‌شود (اگرچه بیشتر مردم فقط ۶ ستاره را با چشم غیرمسلح خود می‌توانند ببینند)، یک «خوشه باز» از ستاره‌های درخشان در صورت فلکی ثور (گاو) است که به راحتی قابل مشاهده است.

وی افزود: این ستاره‌ها تنها ۱۰۰ میلیون سال قدمت داشته و در فاصله ۴۴۵ سال نوری با زمین قرار دارند. ستاره‌های پرنور این خوشه بدون نیاز به دوربین دو چشمی حتی در برخی شهرهای بزرگ با آلودگی نوری دیده می‌شوند. خوشه پروین با قدر ۱.۲۰ در آسمان ما از حدود ساعت ۲۲:۲۳ تا نیمه شب حوالی ساعت ۰۰:۰۹ و ماه ۶ روزه هم از ساعت ۲۲:۲۳ تا ۰۰:۱۷ نیمه شب، با قدر منفی ۱۱.۰ قابل رصد هستند.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: خوشه پروین با میل ۲۴ درجه و ۶ دقیقه قوسی شمالی از عرض‌های جغرافیایی ۴۵ درجه جنوبی به پایین قابل مشاهده نیست. از این جرم جذاب آسمان شب سیاره ما، برای جهت‌یابی در شب می‌توان کمک گرفت. این ستارگان همانند خورشید از شرق به طرف غرب درحال حرکت هستند ولی در همه‌حال دُمِ آن‌ها به طرف مشرق است و سمت دیگر آن که به صورت توده روشن خواهد بود، مغرب را نشان می‌دهد.

کد خبر 643662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.