روز مادر با کتاب‌های فاطمی

ناتا، بانوی بهشتی در عرصه‌های حضور، فاطمه، اسوه بشر، ۱۸ساله و چهل دسته گل سفارشی کتاب‌های پیشنهادی ایمنا در روز میلاد سراسر نور حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سخن از وجود نورانی کوثر آل‌محمد برای همه‌گان فرصت مغتنمی بوده است تا از ایشان بگویند و بنویسند و اثری ماندگار به یادگار بگذارند؛ و چه یادگاری بهتر و ماندگارتر از کتاب. امروز و در روز ولادت با سعادت حضرت صدیقه طاهره (س) کتاب‌هایی چند درباره این بانوی بزرگوار عالم ر معرفی و مرور می‌کنیم.

روز  حضرت مادر با کتاب‌های فاطمی

«فاطمه، اسوه بشر» اثر علامه عبدالله جوادی آملی

«فاطمه اُسوه بشر» کتابی است خواندنی درباره سیره و زندگانی سراسر نور و معنویت حضرت زهرا (س)، که مشتمل بر پنج فصل و برگرفته از مجموعه آثار آیت‌الله العظمی علامه عبدالله جوادی آملی است.

در بخشی از این مجموعه معرفتی می‌خوانیم: در روزگار بعد از رحلت شهادت گونه حضرت محمد مصطفی (ص) که خورشید وجودش افول کرد، تنها ستاره‌ای که در آسمان غبارگرفته اسلام سوسو می‌زد و با صدای حزین و آرامَش، دل‌ها را مشتاق نگاه می‌داشت، فاطمه (س) بود. در دوران سخت حاکمیت سقیفه که با حبس و زندان بردن غدیر همراه بود، تنها ناله‌ای که ماند و فریاد شد، ناله دختر رحمةللعالمین بود که با کمال شهامت و شجاعت از دین و ماندگاری آن توسط حضرت علی (ع) می‌گفت و حقانیت او و بطلان دیگران را صلا می‌داد.

فصل نخست با عنوان «کلیات» به بیان مباحثی با عناوین ضرورت شناخت اهل بیت (ع)، گستره شناخت اهل بیت (ع)، اهل بیت (ع) بهترین الگوی هدایت، فاطمه (س) آینه تمام‌نمای اهل‌بیت، فاطمه (س) الگویی فرا جنسیتی و فاطمه (س) الگویی فراتر از زمان و مکان پرداخته است.

بخش دوم کتاب به بررسی فضائل و مناقب اهل‌بیت (ع) و حضرت فاطمه (س) اختصاص یافته است. حضرت فاطمه (س) در آینه قرآن عنوان بخش سوم است که طی آن، فاطمه (س) در صفای آینه وحی و به روایت آیات و سوره‌هایی چون آیه تطهیر، آیه مودت، سوره کوثر، سوره قدر و سوره دهر معرفی شده است.

علامه جوادی آملی در بخش چهارم به بررسی و تبیین سیره حضرت فاطمه (س) در ابعاد علمی و معرفتی، تربیتی و آئین همسرداری و اجتماعی و سیاسی پرداخته است. بخش پنجم کتاب نیز به طرح هفت پرسش و پاسخ پیرامون حضرت فاطمه (س) اختصاص یافته است.

پرسش‌هایی چون چرا فاطمه (س) با این همه مقامات و فضائل به عنوان پیامبر برگزیده نشد؟، چرا در بین ۱۲۴ هزار پیامبر و ۱۴ معصوم فقط یک زن وجود دارد؟ و چگونه ممکن است که حضرت فاطمه (س) پیش از آفرینش امتحان شود؟ از جمله سؤال‌هایی است که در این بخش به آن‌ها پاسخ داده شده است.

روز  حضرت مادر با کتاب‌های فاطمی

«۱۸ ساله»، نوشته حمید سبحانی صدر

این نوشتار تاریخی، به ۱۸ بخش تقسیم شده‌است. عددی برگرفته از عمر هجده‌ساله حضرت ام‌ابیها (س)، که تحریف‌گران تاریخ، حتی از تحریف آن نیز دست برنداشته و سن طبیعی حضرتش را به گونه‌های دیگری نیز نقل کرده‌اند.

حضرت فاطمه ۱۸ ساله بودند که به شهادت رسیدند. نویسنده در این کتاب به این موضوع توجه کرده است و بنابراین، به آخرین سال زندگی ایشان پرداخته است. هر فصل با بیان یکی از روایت‌های فاطمی آغاز می‌شود. روایت‌هایی از روزهای فتنه، غصب فدک و وفات پیامبر اعظم (ص)، مهم‌ترین رخدادهای زندگی حضرت فاطم (س).

در بخشی از این کتاب آمده است:

«آی، گویا حیات ۱۸ ساله ام ابیها (س) با نزول قرآن آغاز و با پایان وحی به انتها رسیده بود و این عجیب نیست که روز و ماه و سال زندگانی آن حقیقت لیله القدر، هریک منزلگاه آیه‌ها و سوره‌های کلام الله بوده باشد»

در جایی دیگر می‌خوانیم: شیخ مفید از امام زین العابدین (ع) و ایشان از پدرشان امام حسین (ع) روایت کرده است: «هنگامی که فاطمه دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله بیمار شد، به حضرت علی ابن ابی طالب سفارش فرمود که بیماری ایشان را پنهان داشته و کسالتشان را به کسی اطلاع ندهند. حضرت نیز چنین کردند و خود نیز با کمک اسماً بنت عمیس مخفیانه از فاطمه علیها السلام پرستاری می‌نمودند.»

انتشارات مؤسسه فرهنگی ایمان ماندگار کتاب «۱۸ ساله» را در ۲۰۸ صفحه منتشر کرده است.

روز  حضرت مادر با کتاب‌های فاطمی

«چهل دسته گل سفارشی» اثر سیدمهدی موسوی

کتاب «چهل دسته گل سفارشی» روایت‌هایی کوتاه از ارادت شهدای عزیز به حضرت زهرا (س) است. این کتاب بُرش‌هایی از خاطرات چهل شهید است که در برگیرنده عشق و ارادت شهدا به حضرت زهرا (س) و عنایت آن بانوی بی‌همتا به این چهل دسته‌گل است.

نویسنده برای توصیف این عشق و ارادت هم از زبان روایت بهره جسته و هم از زبان شعر. به قول خودش آن‌جا که زبان روایت تاب نمی‌آورد، شعر از راه می‌رسد و بخشی از بار ماجرا را به دوش می‌کشد. برش‌های مناسب وکوتاه از خاطرات و همچنین تلفیق نثر و شعر، دو شاخصه‌ای است که کتاب را از کتاب‌های مشابه متمایز می‌سازد.

گزیده‌ای از کتاب به این شرح است: علیرضا ادامه داد، «فقط از خدا می‌خواهم روز شهادت بی‌بی شهید شوم» سرانجام، آرزوی علی‌رضا هاشمی‌نژاد در سال ۱۳۶۵ برآورده شد و روز شهادت حضرت زهرا (س)، در خاک شلمچه به دیدار معبود شتافت، آن هم در قنوت نماز صبح!

در نمازش علی‌رضا آخر / ربّنا گفت و کربلایی شد

او رضای علی و فاطمه را / برگزید و علی‌رضایی شد

انتشارات شهید کاظمی کتاب» چهل دست گل سفارشی: را در ۹۲ صفحه به چاپ رسانده است.

روز  حضرت مادر با کتاب‌های فاطمی

«بانوی بهشتی در عرصه‌های حضور» نوشته سعید داودی

این مجموعه مروری بر زندگانی و ابعاد شخصیت فاطمه زهرا (س) و تحلیلی از حضور اجتماعی ایشان در حوادث پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) است. در این کتاب سعی شده است الگو بودن حضرت فاطمه زهرا (س) در زمینه‌های فردی و اجتماعی برای زنان و دختران مسلمان، مورد تاکید قرار گرفته و گوشه‌هایی از ورود ایشان به عرصه اجتماع مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

مؤلف نخست به تبارشناسی این بانوی بزرگ و کیفیت ولادت ایشان اشاره کرده و پس از آن ادوار مختلف زندگی ایشان را از لحاظ تاریخی مرور کرده است. آن‌گاه ابعادی از علم، اخلاق، عبادت، دعا و عصمت فاطمی را توصیف کرده و سیره ایشان را در زمینه مسائل خانوادگی، رفتار با همسر و فرزندان، ساده‌زیستی و ابراز مهر و محبت به اعضای خانواده را بیان کرده و نقش همسری و مادری ایشان را به عنوان اسوه برای زنان مسلمان مورد تاکید قرار داده است.

اشاره بخش دیگری از کتاب به فعالیت‌های اجتماعی فاطمه زهرا (س) مانند کمک کردن آن حضرت به مستمندان، ایثار ایشان و نیز هدایت و رهبری زنان و آموختن علم به آنان و حضور پررنگ ایشان در جریان اخذ بیعت اجباری از امام علی (ع) است. نویسنده در ماجرای غصب خلافت ایشان نیز در ماجرای غصب فدک و دفاع تمام قد ایشان از حقوق خود و همسر خویش را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و از این منظر نیز ایشان را اسوه زنان عالم دانسته است.

وی فاطمه زهرا (س) را از لحاظ کسب فضائل بلند اخلاقی نیز الگوی زنان دانسته و ابعادی از عظمت و جایگاه رفیع ایشان را در روز قیامت از منظری حدیثی بررسی کرده است.

نشر مدرسه الامام علی بن ابیطالب (ع) کتاب بانوی بهشتی در عرصه‌های حضور را در ۳۸۴ صفحه منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.

روز  حضرت مادر با کتاب‌های فاطمی

«ناتا» نوشته زهرا باقری

کتاب ناتا رمانی تاریخی-مذهبی از صدر اسلام با محوریت بَردگی در آفریقا تا کنیزی و همسایگی با اهل‌بیت (ع) است که به قلم «زهرا باقری» نوشته شده است. نویسنده بر آن است تا تحولات اجتماعی ناشی از ظهور اسلام را با تکیه بر مسائل زنان و حقوق بردگان به تصویر بکشد. روایت داستان از دو زاویه دید متفاوت، تأثیرات مختلف اسلام را بر قشرهای گوناگون اجتماع ترسیم می‌کند. واقعه غدیر و وقایع سیاسی پس از وفات پیامبر (ص)؛ از دیگر مسائلی است که نویسنده به آن می‌پردازد. وی تلاش می‌کند تا با ترسیم واکنش‌های شخصیت‌های مختلف داستان، وقایع این برهه از تاریخ اسلام را به نمایش بگذارد. باخواندن این رمان می‌توانید یک دوره‌ی اجمالی تاریخ اسلام را مرور کنید و با زندگی کنیزان و زنان در صدر اسلام بیشتر آشنا شوید.

گزیدۀ متن:

برای خرید به بازار رفته بودم که باشنیدن صدایی دلنشین پاهایم سُست شد. عربی را به خوبی می‌فهمیدم؛ ولی این کلام شبیه کلمات مردم شهر نبود. انگار به قلبم نفوذ می‌کرد. به غلام همراهم اشاره کردم بایستد، او هم مشتاق شنیدن بود. زیرسایبان دُکانی ایستادم. جوانی بلند قامت، خوش‌چهره و خوش‌صدا این کلمات را می‌خواند. مسحور کلماتش شدم و اشک از چشمانم سرازیر شد. جوانان زیادی گرداگرد او ایستاده بودند. بعداز خواندن آیات با صدای دلنشینش گفت: «خدا ما را خلق کرده است که او را بپرستیم و عبادت کنیم. دست از دزدی و فحشاء برداریم. زنان وکودکان را محترم بشماریم. به سالخوردگان احترام بگذاریم و به تُهی‌دستان کمک کنیم»

وی سکویی میان بازاری بزرگ ایستاده‌ام؛ با پاهایی تاول‌زده، دستانی که طناب رویش جا انداخته و روحی که از بس رنج کشیده است، دیگر یارای همراهی با جسمم را ندارد. هر آن حس می‌کنم نفس‌های آخرینم را می‌کشم. چشمانم را می‌بندم و منتظر دالان نور می‌مانم؛ اما با ضربۀ محکم شلاق که به ساق پایم می‌خورد، می‌فهمم محکومم به ادامۀ زندگی در این تاریکی؛ در سرزمینی که مردانش غیر از شمشیر، خون و خشم، چیزی دیگر را ندیده‌اند؛ و زنانش، مثل همۀ زنان دنیا، فقط رنج کشیده، کتک خورده و زایمان کرده‌اند.

بعید می‌دانم در این سرزمین، دستی موهای دخترکی را نوازش کرده باشد. پوستم از شدت آفتاب سوخته. طبیعت اینجا هم خشن است. آسمان سرزمین من اگر می‌سوزاند، به جبرانش، باران‌های سیل‌آسا هم می‌بارید. چند ماه است که به این دیوانه‌خانه پا گذاشته‌ام و غیر از خشونت و سختی چیزی ندیده‌ام؛ دریغ از یک نگاه محبت‌آمیز، لبخند، و ذره‌ای انسان بودن.

گاه فکر می‌کنم مردم اینجا حتی از حیوانات هم محبت نیاموخته‌اند. مگر می‌شود آدمی‌زاد این‌قدر سنگ‌دل باشد؟ این چند ماه بیشترین چیزی که حس کرده‌ام ترس بود و درد؛ گرسنگی هم همراه همیشگی ما برده‌ها است. ساعات کش می‌آیند. روزها به‌قدر یک ماه می‌گذرند و من حس می‌کنم در این چند ماه پیر شده‌ام. دیگر از آن دخترک نابالغی که سوار بر کشتی به این سرزمین آمد هیچ باقی نمانده است. در میانۀ راه بالغ شدم.

انتشارات شهید کاظمی کتاب «ناتا» را در ۲۵۴ صفحه منتشر کرده است.

کد خبر 632803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.