برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

روزشمار فرهنگ و هنر ایران را در «برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر» مطالعه کنید.

به گزارش ایمنا، امروز _چهارشنبه هفتم دی‌ماه_ هم‌زمان با سالروز تولد و درگذشت بزرگان ایران است.

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

سالروز درگذشت عنایت‌اله گلستانه

عنایت‌اله گلستانه (زاده نهم دی ۱۳۰۶ تهران - درگذشته هفتم دی ۱۳۹۳ تهران) روزنامه‌نگار است.

وی که قدیمی‌ترین حادثه‌نگار رسانه‌های ایران بود، از اواسط دهه ۱۳۲۰ کار روزنامه‌نگاری را از «کیهان» آغاز کرد. در آن زمان نوشتن اخبار حوادث شهری در مطبوعات ایران به‌گونه‌ای که در غرب صورت می‌گرفت رسم نبود، بلکه اخبار قتل، سرقت، حوادث رانندگی، حریق به درج اعلامیه‌های رسمی مؤسسات مربوط اکتفا می‌شد.

گلستانه به‌جای درج این اعلامیه‌ها، از آن‌ها به‌صورت سرنخ استفاده می‌کرد و همانند یک کارآگاه پلیس در محل به تحقیق می‌پرداخت که این کار در آن زمان خالی از خطر نبود، اما مخاطب فراوان داشت. باوجوداینکه این روش پرزحمت کسب خبر، مخاطبان کیهان (روزنامه عصر) را چند برابر کرده بود دستمزد گلستانه به آن حد نبود که هزینه زندگی او را تأمین کند. وی که از میان یک خانواده معروف (حاجب‌الدوله) برخاسته بود مجبور شد برای کسب درآمد بیشتر در یک روزنامه صبح نیز به کار پردازد و روزنامه معروف باختر امروز (به مدیریت حسین فاطمی) را برای این کار برگزید، اما در اینجا او را مأمور تهیه اخبار سیاسی کردند.

گلستانه در اینجا هم روش خود را رها نکرد و به‌جای کسب خبر از سخنگویان رسمی، به مقامات دست‌دوم و اصحاب اطلاع روی آورد و هر شب به بیش از صد نفر تلفن می‌کرد و به چندین محفل و پاتوق سر می‌زد به‌طوری‌که باوجود کمبود خط تلفنی در تهران مجبور شدند برایش در تحریریه روزنامه یک تلفن اختصاصی قرار دهند. عمر کار کردن گلستانه در باختر امروز طولانی نبود و با انتشار خبری درباره خلع سلاح عشایر که قرار بود محرمانه بماند، مجبور به ترک این روزنامه شد.

وی بعد به روزنامه اطلاعات رفت و دلیل عمده آن این بود که اطلاعات درآمد بیشتری داشت و دستمزد نسبتاً فراوانی می‌داد و دیگر گلستانه نیاز به کار کردن در دو روزنامه (صبح و عصر) را نداشت. سردبیر وقت روزنامه اطلاعات هم روزنامه‌نگاری حرفه‌ای‌تر بود و ژورنالیسم را درک می‌کرد و بنابراین به روش گلستانه (کسب خبر از دست اول و مراجعه به اهل اطلاع و مردم کوچه و خیابان) ارج می‌نهاد.

اواخر سال ۱۳۵۰ سردبیر سابق روزنامه‌های اطلاعات و آیندگان (غلامحسین صالحیار) که برای رادیوتلویزیون ملی یک خبرگزاری تأسیس کرده بود و روش تازه‌ای برای پخش اخبار در پیش‌گرفته بود، از گلستانه دعوت کرد که برای بخش اخبار «سر ساعت‌ها معروف به سه‌دقیقه‌ای» گزارش شهری تهیه کند.

گلستانه سرانجام در ۸۷ سالگی درگذشت و در قطعه نام‌آوران به‌خاک سپرده شد.

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

سالروز درگذشت گل‌محمد خداوردی‌زاده

گل‌محمد خداوردی‌زاده (زاده سی‌ام آذر ۱۳۵۳ خراسان - درگذشته هفتم دی ۱۳۹۰ قوچان) طراح و کارتونیست است.

وی پس از گذراندن دوره‌های متعدد هنری در شهرهای تبریز، مشهد، آمل و اصفهان، تحصیلات دانشگاهی را در رشته گرافیک در تهران به پایان برد.

خداوردی‌زاده اواخر سال ۱۳۷۲ کار مطبوعاتی را آغاز کرد و نشریات صبح امروز، نگاه‌نو، کیهان هوایی، اندیشه جامعه، جهان اندیشه، شرق، اعتماد ملی و چند نام دیگر، از جمله نشریاتی بودند که آثار کارتون و تصویرسازی او را منتشر کردند.

وی در کنار این فعالیت‌ها در مسابقات و نمایشگاه‌های کارتون داخلی و جهانی نیز راه یافت و برای او جوایزی چون کسب جایزه سوم از نمایشگاه بین‌المللی کتاب، مدال برنز از نمایشگاه بین‌المللی هولیگانیسم و چند جایزه ویژه و دیپلم افتخار از مسابقات دیگر به ارمغان آورد.

خداوردی‌زاده از یک دهه پیش، فعالیت هنری‌اش را در حوزه تصویرسازی کتاب، با همکاری ناشرانی چون: افق، شولا، ویدا، قدیانی، ثالث، شباویز و کارنامه پیش برد و آثار ماندگار و قابل‌توجهی ارائه کرد. کتاب‌هایی مانند «موش پرنده» «دسته‌گلی برای اسب‌های نانجیب» «ماجراهای سلطان و آقا کوچول» «من اطرافم را دوست دارم» «یک قصه افسانه‌ای» «دو ماهی» و تعدادی دیگر، از این قرارند.

جدیدترین آثار کارتون وی در وب‌سایت «پرشین‌کارتون» ارائه می‌شد و در دو مجموعه‌ی یک و دو کتابی به همین نام نیز منتشر شد.

وی کارتونیست، طراح و تصویرساز بود که در ۳۷ سالگی در یک نزاع، کشته شد. به گزارش «کارتون آنلاین» در تماس با خانواده‌اش، علت مرگ، ضرب و شتم شدید عنوان شده بود.

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

زادروز خسرو خسروشاهی

خسرو خسروشاهی (زاده ۷ دی ۱۳۲۰ تهران) دوبلور و مدیر دوبلاژ

وی در سال ۱۳۴۱ باراهنمایی و معرفی احمد رسول‌زاده وارد حرفه دوبلاژ شد و همسرش منصوره کاتبی نیز در زمینه دوبله فعالیت دارد. خاطره دوبله بیشتر فیلم‌های آلن دلون، آمیتا باچان، آل‌پاچینو و داستین هافمن و رابرت دنیرو با صدای خسروشاهی گره‌خورده و از خاطر دوستدارانش نخواهد رفت. او همچنین در فیلم‌های ایرانی قبل از انقلاب، به‌جای فرزان دلجو و در سینمای بعد از انقلاب به‌جای بیژن امکانیان، ابوالفضل پورعرب، جهانگیر الماسی و پرویز پورحسینی حرف زده است.

در نهم بهمن ۱۳۹۷ در مراسم افتتاحیه سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر، آئین بزرگداشت خسرو خسروشاهی برگزار و از وی تقدیر شد.

سایر کارهای دوبله:

شوک در نقش آلن دلون

مرگ یک مرد فاسد در نقش آلن دلون

بی‌خوابی در نقش آل‌پاچینو

سیمون در نقش آل‌پاچینو

وکیل مدافع شیطان در نقش آل‌پاچینو

ماراتن من در نقش داستین هافمن

شیوع در نقش داستین هافمن

مرد بارانی در نقش داستین هافمن

جی اف کی در نقش کوین کاستنر

نیویورک، نیویورک (فیلم) در نقش رابرت دنیرو

آخرین سرمایه‌دار بزرگ در نقش رابرت دنیرو

بانوی زیبای من در نقش جرمی برت

گوینده متن آخر فیلم پاپیون

مظنون (جان ریس)

شوالیه تاریکی در نقش بتمن با بازی کریستین بیل (دوبله نماوا)

انیمیشن

لوک خوش‌شانس (۱۹۸۳) (مدیر دوبلاژ)

آخرین تک‌شاخ (راوی و مدیر دوبلاژ)

بامبی (مدیر دوبلاژ و گوینده بامبی)

زیبای خفته (فیلم ۱۹۵۹) (پرنس فیلیپ)

رابین هود (فیلم ۱۹۷۳) (مدیر دوبلاژ)

خداوند لک‌لک‌ها را دوست دارد (مدیر دوبلاژ).

کد خبر 629706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.