برگزاری مراسم شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در حسینیه ارشاد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عشایری‌منفرد، سخنران مراسم شهادت حضرت زهرا(س) در حسینیه ارشاد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مراسم شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) امروز _دوشنبه پنجم دی‌ماه_ همزمان با برپایی نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد و حسینیه ارشاد برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عشایری‌منفرد، نویسنده دو کتاب «تحلیل ادبی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه» و «معناشناسی بلاغی قرآن» سخنران این مراسم است و درباره زندگی آن حضرت سخنرانی خواهد کرد.

بر اساس منابع تاریخی، در مورد شهادت حضرت فاطمه (س) یا ایام فاطمیه با توجه به روایات مختلف بیش از ۱۰ تا ۱۵ تاریخ متفاوت وجود دارد اما آنچه شهرت دارد، سه روایت اصلی است:

۴۰ روز بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله که مصادف با هشتم تا دهم ربیع‌الثانی است و دهه اول نامیده می‌شود. ۷۵ روز بعد از رحلت رسول خدا صلی‌الله علیه و آله مصادف با سیزدهم تا پانزدهم جمادی‌الاولی که به دهه دوم معروف است و ۹۵ روز بعد از وفات حضرت محمد (ص) که دهه سوم نام دارد و همزمان با یکم تا سوم جمادی‌الثانی است.

محققان تاریخ اسلام معتقدند آنچه بیشتر مورد توجه و سندیت تاریخی است روایت سوم یعنی ۹۵ روز است. البته مراجع تقلید و اهل معرفت به مؤمنان توصیه می‌کنند که هر سه دهه را به عزاداری بپردازند. در تقویم رسمی ایران روز ششم دی ۱۴۰۱ برابر با سوم جمادی‌الثانی ۱۴۴۴ هجری قمری، به مناسبت شهادت بانوی دوعالم (حضرت فاطمه زهرا (س)) تعطیل است.

به گزارش ایمنا، با توجه به وصیت حضرت فاطمه زهرا (س) در مورد اینکه ایشان را مخفیانه دفن کنند، محل دفن ایشان مشخص نیست و در این مورد نقل قول‌های مختلفی وجود دارد. روضة النبی، خانه حضرت فاطمه و امام علی (ع)، قبرستان بقیع و خانه عقیل بن ابی‌طالب مکان‌هایی است که به عنوان محل دفن حضرت زهرا (س) ذکر شده‌ است.

کد خبر 629245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.