غذاهایی که به بهبود مشکلات حافظه کمک می‌کند

غذاهایی مانند شکلات تلخ، قهوه، چای سبز، غذاهای غنی شده با ویتامینD، غلات کامل، امگا سه و آب به بهبود مشکلات حافظه و تمرکز کمک شایانی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از پایه‌های اصلی یادگیری، داشتن تمرکز است. مغز انسان فقط دو درصد از وزن بدن او را تشکیل می‌دهد، اما از ۲۰ درصد انرژی تولید شده توسط بدن استفاده می‌کند. در صورتی که انرژی مورد نیاز مغز تأمین نشود، فرد دچار علائمی مانند مشکلات حافظه، خستگی و تمرکز می‌شود. در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از غذاهای مناسب برای سلامت مغز می‌پردازیم:

شکلات تلخ

در صورتی که شکلات تلخ به مقدار کم مصرف شود، بسیار مفید و مؤثر است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ترکیب گیاهی به نام فلاوانول موجود در دانه‌های کاکائو که در تهیه این نوع شکلات استفاده می‏‌شود، می‌تواند سلامت قلب را بهبود ببخشد و به کاهش استرس کمک کند. کاهش استرس نیز باعث بهبود قابل‌توجه تمرکز می‌شود.

قهوه

مصرف قهوه در مقدار مناسب برای تمرکز مفید است، زیرا کافئین موجود در آن باعث هوشیاری افراد می‏‌شود. یک یا دو فنجان قهوه در روز شما را هوشیار نگه می‌دارد، البته در صورتی که میزان مصرف روزانه این نوشیدنی افزایش پیدا کند، باعث بروز مشکلاتی مانند بی‌خوابی و بی‌قراری می‌شود.

چای سبز

چای سبز نیز علاوه بر کافئین، کافی پلی فنول و آنتی‌اکسیدان است، بنابراین می‌تواند جایگزین مناسبی برای قهوه باشد. این نوشیدنی به بهبود عملکرد مغز کمک شایانی می‌کند و به مبارزه با تخریب سلول نیز می‌پردازد.

غذاهای غنی شده با ویتامین D

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ویتامین D می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک کند. این نوع ویتامین را عمدتاً از طریق قرار گرفتن در معرض خورشید می‌توان دریافت کرد. اما بعضی غذاها نیز حاوی ویتامین D هستند یا با این ویتامین غنی شده‌اند که باعث تقویت عملکرد سلول‌های مغز می‎‌شود. دیگر ویتامین‌ها که ممکن است در تقویت عملکرد مغز و تمرکز مؤثر باشند شامل ویتامین‌های E، C، B، بتاکاروتن و منیزیم می‌‎شود.

غلات کامل

مصرف غلات کامل بهترین راه برای ورود کربوهیدرات‌های پیچیده به بدن انسان است، این مواد افراد را سیر نگه می‌دارد، زیرا هضم کربوهیدرات‌های پیچیده مدت زمان بیشتری طول می‌‎کشد. بنابراین انرژی مورد نیاز بدن در طول روز را فراهم می‌کند و به افراد کمک می‌کند تمرکز بیشتری داشته باشند.

امگا سه

ماهی سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا سه است که به حفظ سلامت مغز و تقویت حافظه می‌کند. گردو یکی از منابع غذایی سرشار از امگا سه است.

آب

بعضی از مشکلات تمرکز ناشی از کمبود آب بدن است بنابراین به منظور افزایش تمرکز در طول روز، بدن باید هیدراته باشد. متخصصان توصیه می‌کنند افراد باید در طول روز آب کافی بنوشند تا تمرکز کافی برای انجام دادن کارها را داشته باشند. تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و بعضی از هورمون‌های درون مغز به آب بستگی دارد. به همین دلیل، زمانی که به مقدار کافی آب می‌نوشید، می‌تواند ۱۴ درصد سریع‌تر فکر کنید، بیشتر تمرکز کنید و خلاقیت بیشتری داشته باشید.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 627041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.