کدام مواد غذایی باید در هوای آلوده مصرف شود؟

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: در شرایط آلودگی هوا مصرف شیر و لبنیات کم‌چرب و رنگ‌های طبیعی مانند زردچوبه، میوه‌ها و سبزی‌ها که آنتی‌اکسیدان قوی دارد، ضرورت خواهد داشت.

حسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره لزوم توجه شهروندان به تغذیه مناسب در زمان آلودگی هوا، اظهار کرد: با فرارسیدن فصل زمستان آلودگی و وارونگی هوا در بیشتر شهرهای بزرگ افزایش می‌یابد، به گونه‌ای که گاهی این آلودگی منجربه تعطیلی مدارس می‌شود، از این رو افراد باید تا جای ممکن از آلودگی هوا دوری کنند و اشخاص آسیب‌پذیر، سالمند، بیماران قلبی و ریوی نیز نباید در معرض آلودگی هوا قرار گیرند.

وی با بیان اینکه گاهی افراد به ناچار در شرایط آلودگی هوا از منازل خود خارج می‌شوند، ادامه داد: آلودگی حتی در منازل نیز وجود دارد، اما کمتر است، زیرا افراد کمتر فعالیت دارند و آلودگی کمتری وارد ریه آن‌ها می‌شود، از این رو اگر بخواهیم عوارض ناشی از آلودگی هوا را با مواد غذایی جبران کنیم، باید توصیه‌های ساده از جمله مصرف مقدار زیاد آب را مد نظر قرار دهیم.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص تغذیه مناسب در شرایط آلودگی هوا، تصریح کرد: افراد برای جبران و کاهش اثرات آلودگی هوا بر بدن باید نسبت به تغذیه خود دقت کنند؛ بیشتر سموم برای دفع شدن باید در آب محلول شود، بنابراین مصرف مقدار زیاد آب به صورت روزانه کمک زیادی به دفع سموم ناشی از آلودگی هوا می‌کند.

وی اضافه کرد: آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی موجود در میوه‌های فصلی، رنگی و سبزیجات نیز مانع جذب سموم ناشی از آلودگی و کاهش اثرات سموم جذب شده در بدن می‌شود، کلسیم موجود در شیر و لبنیات کم‌چرب نیز می‌تواند به کاهش جذب آلودگی همراه با سرب مانند آلودگی موجود در اطراف پمپ بنزین‌ها یا آلودگی ایجاد شده توسط خودروها کمک کند.

انتظاری با بیان اینکه به دلیل افزایش آلودگی هوا نباید بدن در معرض آلودگی‌های دیگر و تغذیه نامناسب قرار گیرد، گفت: تمام رنگ‌های خوراکی و مصنوعی در نوشابه‌ها، ژله‌ها، بستنی یخی و شیرینی و حتی رنگ‌های مجاز به نوعی از سموم بوده که در شرایط عادی بدن قادر به دفع این مواد است، اما بدن در مواجه شدن با آلودگی، قادر به دفع این سموم نیست، در این شرایط باید از رنگ‌های طبیعی مانند زردچوبه، میوه‌ها و سبزی‌های سبز رنگ که آنتی‌اکسیدان قوی‌تری دارد، استفاده شود.

کد خبر 626497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.