به باور مخاطبان، مرز طبقاتی و پوشش ظاهری اینستاگرام از بین رفته است

تقابل و تناقض بین اینستاگرام و حجاب باعث شده است این پلتفرم در اختیار مخالفان حجاب باشد یعنی درواقع هژمونی اینستاگرام در دست مخالفان حجاب است. در اینجا اینفلوئنسرهای محجبه به رنگ‌های شاد، شیک‌پوشی و جذابیت بصری کشیده شده‌اند و به قول «برونو لاتور» یک انحراف در آن‌ها ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داوود زهرانی در کارگاه «پوشش و حجاب» در تالار صائب دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: مباحث نظری پیرامون مسئله حجاب، پیچیده و از چند منظر قابل بررسی و مطالعه است.

وی با اشاره به اینکه به مدت چهار سال روی طرح مناقشات حجاب در اینستاگرام کار و تحقیق کرده‌ام، افزود: زمانی که شاهد آغاز ناآرامی‌ها و آشوب‌های خیابانی بودیم، این طرح علمی به پایان رسید. این موضوع که شاهد چنین رخدادها و حوادثی باشیم پیش‌بینی‌شده بود و دیر یا زود اتفاق می‌افتاد.

این جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه ادامه داد: از وقتی‌که اینستاگرام وارد ایران و خانواده‌های ایرانی شد، بحث پیرامون مسئله پوشش و حجاب هم بیشتر شد. در همین رابطه تحقیقی شامل مشاهده عمیق و مشارکتی در اینستاگرام، مصاحبه و تحلیل اسناد صورت گرفت و مصاحبه عمیقی با هر دو گروه حامیان و مخالفان حجاب در اینستاگرام انجام شد.

 به باور مخاطبان، مرز طبقاتی و پوشش ظاهری اینستاگرام از بین رفته است

وی با بیان اینکه به باور موافقان حجاب در اینستاگرام مرزهای طبقاتی و مرزهای ظاهری به‌واسطه آپاراتوس اینستاگرام از بین رفته است، اظهار کرد: مناقشات بر اساس دوربین انجام شده است که فرد فعال در اینستاگرام می‌تواند تصویر را برش بدهد یا به شکلی دیگر به نمایش بگذارد تا جلب توجه کند؛ به‌عنوان‌مثال فرد فقیر است اما یک اتاق مجلل و اختصاصی برای اینستاگرام خود درست می‌کند تا آن را به عموم نشان دهد و به رخ بکشد.

زهرانی خاطرنشان کرد: مرز طبقاتی و پوشش ظاهری اینستاگرام به باور مخاطبان از بین رفته است. در این پلتفرم مردها به‌طورمعمول به دنبال نشان دادن قدرت و امکانات خود همچون ماشین یا باشگاه ورزشی هستند و زنان به نمایش چهره و حالت‌های زنانه تمایل دارند. در حقیقت مرز میان انسان، بدن و دوربین از بین رفته است.

وی با بیان اینکه اینستاگرام یک شبکه بصری است و علایق بصری در آن دیده می‌شود، اضافه کرد: زنان مخالف حجاب تمایل به نمایش ظاهر و بدن خود دارند اما در طرف مقابل، موافقان تمایل دارند جلوی نمایش ظاهر را بگیرند. تقابل و تناقض بین اینستاگرام و حجاب باعث شده است اینستاگرام در اختیار مخالفان حجاب باشد، درواقع هژمونی اینستاگرام در دست مخالفان حجاب است. در اینجا اینفلوئنسرهای محجبه به رنگ‌های شاد، شیک‌پوشی و جذابیت بصری کشیده شده‌اند و به قول «برونو لاتور» یک انحراف در آن‌ها ایجاد شده است.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: مخالفان حجاب اهل مناقشه پیرامون این موضوع نبودند، هرچند نقدهایی هم داشتند که نمونه آن نقد به کمپین علی‌نژاد با هشتک‌های چهارشنبه‌های سفید و حجاب اجباری در چهار سال گذشته بود.

وی در ادامه با طرح موضوع «دوربین آگاهنده» خاطرنشان کرد: این دوربین جسارت‌بخش به مخالفان حجاب بود. دوربین اینستاگرام اسلحه طرفی است که در حال مناقشه به دنبال تصویر گرفتن از موقعیت است، بنابراین نوعی جسارت‌بخشی به‌واسطه دوربین اینستاگرام رخ داد.

زهرانی گفت: در این رخداد دوربین‌های پلیس و معترضان مقابل هم قرار گرفتند و اشتراکات دو طیف در عکس‌هایی که گرفته بودند، مشاهده شد.

کد خبر 626073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آریا صادقی IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 0
    بسیار مطلب جالبی بود و تحلیل های مدقنی ارایه شده بود. فقط در عنوان به نظرم عنوان اشتباه نوشته شده است و درست آن باید این باشد: "به باور مخاطبان، مرز طبقاتی و پوشش ظاهری در اینستاگرام از بین رفته است" . بازهم تشکر از گزارش خوبتون