صبحانه پر پروتئین مانع بروز چاقی می‌شود

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف صبحانه پر پروتئین ممکن است مانع پرخوری و چاقی شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چاقی با بعضی از علل اصلی مرگ زودهنگام قابل پیشگیری مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع دوم و سرطان مرتبط است. اولین بار در سال ۲۰۰۵ این فرضیه عنوان شد که اگر نیاز بدن به پروتئین برطرف نشود، مصرف چربی و کربوهیدرات افزایش پیدا می‌کند، سیگنال‌های سیری کاهش می‌یابد و فرد غذای بیشتری مصرف می‌کند. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که با کاهش درصد انرژی از پروتئین در رژیم‌های غذایی، نرخ چاقی افزایش یافته است.

گروهی از محققان دانشگاه سیدنی در استرالیا به منظور بررسی تأثیر مصرف پروتئین مورد نیاز بدن بر احتمال بروز چاقی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های پزشکی مربوط به ۹۳۴۱ فرد با میانگین سنی ۴۶.۳ سال را مورد ارزیابی قرار دادند. داده‌ها شامل میزان دریافت کالری از پروتئین، کربوهیدرات، چربی و فیبر، زمان مصرف غذا و شاخص توده بدنی می‌شود.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که در اولین وعده غذایی خود مقدار کمتری پروتئین مصرف می‌کنند، کالری بیشتری در وعده‌های غذایی بعدی دریافت می‌کنند. در مقابل، افرادی که در وعده صبحانه مقدار بیشتری پروتئین مصرف کرده بودند، در طول روز پرخوری نکردند و کالری زیادی دریافت نکردند.

به گفته محققان پروتئین سرعت هضم و جذب قندها و کربوهیدرات‌ها را از غذا کاهش می‌دهد. بنابراین اگر صبحانه‌ای که مصرف می‌کنیم، سرشار از غذاهای بسیار فرآوری شده یا شیرین باشد، آن غذاها به سرعت هضم و جذب می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که مصرف غذاهای حاوی پروتئین در اولین وعده غذایی افزایش پیدا کند و میزان مصرف غذاهای فرآوری شده یا شیرین کاهش پیدا کند.

نتایج این مطالعه در مجله Obesity منتشر شده است.

کد خبر 621227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.