عواملی که باعث افزایش فشار خون می‌شود

عوامل مانند کاهش سطح ویتامین D، اختلالات خواب، مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده، انزوای اجتماعی و مصرف داروهای خاص باعث افزایش فشار خون می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فشار خون بالا که با عنوان "قاتل خاموش" نیز شناخته می‏‌شود؛ خطر بروز سکته قلبی، سکته مغزی، آسیب کلیوی و زوال عقل را افزایش می‌دهد. البته فشار خون بالا با اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی قابل پیشگیری است. در حالی که بعضی از عوامل ایجاد فشار خون بالا مانند چاقی، سیگار کشیدن، سابقه خانوادگی یا سبک زندگی کم‌تحرک رایج است، عوامل متعدد غیرمعمولی نیز وجود دارد که کمتر شناخته شده است. در ادامه به بررسی تعدادی از این عوامل می‌پردازیم که باعث افزایش فشار خون می‏‌شود:

کاهش سطح ویتامین D

کمبود ویتامین D می‌تواند هموستاز کلسیم را در بدن مختل کند که بیشتر با مقاومت به انسولین و التهاب سیستمیک مرتبط است. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ویتامین D به صورت غیرمستقیم سلامت قلب و عروق را در معرض خطر قرار می‌دهد. حفظ سطح مناسب این نوع ویتامین به تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‎‌ها کمک می‌کند، همچنین باعث کاهش استرس می‎‌شود و به کاهش وزن نیز کمک می‌کند در مجموع این عوامل باعث کاهش فشار خون می‎‌شود.

اختلالات خواب

متخصصان خواب حداقل هفت تا هشت ساعت خواب شبانه را توصیه می‌کنند؛ خواب کمتر از شش ساعت در شب ممکن است عواملی مانند استرس، نوسانات خلقی و به‌هم ریختگی تعادل هورمونی را افزایش دهد و بر سلامت کلی تأثیر گذارد. کم‌خوابی با تأثیر گذاشتن بر سلامت متابولیک و افزایش استرس در بدن، باعث افزایش سطح فشار خون می‌شود و به طور مستقیم بر سلامت قلب تأثیر می‌گذارد.

مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده مانند فست‌فودها، چیپس، کلوچه، سوپ‌های کنسرو شده و سس‌ها سرشار از سدیم هستند که به طور مستقیم بر فشار خون تأثیر می‌گذارد. همچنین، مواد غذایی فرآوری شده باعث افزایش وزن می‌‏شود و پمپاژ خون را برای قلب دشوار می‌کند.

انزوای اجتماعی

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که انزوای طولانی‌مدت می‌تواند باعث ترشح هورمون‌های استرس شود و خطر بروز افسردگی را افزایش دهد. محققان معتقدند که این اتفاق باعث می‌شود سطح فشار خون بیشتر شود. تنهایی بیش از حد به صورت مستقیم باعث افزایش وزن و همچنین افزایش فشار خون می‌‎شود.

مصرف داروهای خاص

مصرف بعضی از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود. استفاده از این نوع داروها تأثیر قابل‌توجهی در درمان بیماری‌های کوتاه‌مدت دارد، اما اگر استفاده از آن‌ها برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، ممکن است باعث باریک شدن رگ‌های خونی شود در این صورت پمپاژ خون برای قلب دشوار می‌شود. با وارد شدن فشار بیشتر بر قلب، سطح فشار خون افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 608689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.