کدام غذاها مانع افزایش کلسترول خون می‌شود؟

مواد غذایی که مانع افزایش سطح کلسترول خون می‌شود شامل جو، آجیل، آووکادو، ماهی چرب و حبوبات می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدن انسان برای تولید سلول‌های سالم به کلسترول نیاز دارد، اما افزایش سطح کلسترول خطر بروز انواع بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. کلسترول شامل دو نوع اصلی لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) می‌شود، LDL با عنوان کلسترول بد و HDL با عنوان کلسترول خوب شناخته می‌شود. در صورتی که سطح کلسترول خون افزایش پیدا کند، چربی در رگ‌های خونی رسوب پیدا می‌کند و باعث مسدود شدن رگ‌ها می‌شود. گاهی اوقات این رسوبات باعث ایجاد لخته خون می‌شود و خطر سکته قلبی یا سکته مغزی را افزایش می‌دهد. کلسترول بالا ممکن است یک مشکل ارثی باشد، البته گاهی اوقات به دلیل انتخاب شیوه زندگی ناسالم به وجود می‌آید.

نقش رژیم غذایی بر کاهش سطح کلسترول

رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سطح کلسترول خون دارد، به منظور کاهش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) باید از غذاهای سالم و مغذی استفاده کنید و از مصرف غذاهای بسته‌بندی شده یا فرآوری شده دوری کنید. در ادامه به بررسی مواد غذایی می‌پردازیم که مانع افزایش سطح کلسترول بد خون می‌شود:

جو

غلات کامل مانند جو سرشار از نوعی فیبر محلول به نام بتاگلوکان است که میزان کلسترول جذب شده در بدن را کاهش می‌دهد. بررسی ۴۵ مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که مصرف روزانه سه وعده غلات کامل خطر بروز بیماری قلبی و سکته را ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

آجیل

آجیل‌ها مانند بادام و گردو می‌تواند به عنوان میان‌وعده صبح یا عصر در رژیم غذایی روزانه قرار بگیرند. این مواد غذایی سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع هستند که برای سلامت قلب و تنظیم فشار خون عالی هستند. مصرف منظم آجیل می‌تواند سطح کلسترول خون و احتمال بروز بیماری‌های قلبی مرتبط را کاهش می‌دهد.

آووکادو

آووکادو دارای اثرات کاهش‌دهنده کلسترول است، زیرا حاوی مقدار زیادی چربی تک غیراشباع و فیبر است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که اضافه وزن دارند، می‌توانند با مصرف یک آووکادو در روز سطح کلسترول خود را کاهش دهند. افراد می‌توانند برش‌هایی از آووکادو را به سالاد یا ساندویچ خود اضافه کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

ماهی چرب

ماهی‌های چرب مانند سالمون منبع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، این نوع ماهی برای سلامت قلب مفید است، زیرا سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد و التهاب و خطر سکته را کاهش می‌دهد. اسیدهای چرب امگا ۳ تأثیری بر سطح کلسترول LDL ندارد، اما ممکن است خطر مرگ ناگهانی را در میان افرادی که پیش از این حملات قلبی را تجربه کرده‌اند، کاهش دهد. نتایج یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد افرادی که حداقل یک بار در هفته ماهی پخته یا آب‌پز مصرف می‌کنند، ۲۷ درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند. البته متخصصان هشدار می‌دهند که ماهی سرخ شده می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

حبوبات

حبوبات که شامل لوبیا، نخود و عدس می‌شود، سرشار از پروتئین، فیبر و مواد معدنی هستند. استفاده از این مواد غذایی خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف روزانه نصف فنجان حبوبات به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک شایانی می‌کند.

کد خبر 587999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.