توصیه‌های ایمن بهبودی‌ سریع با آنتی‌بیوتیک‌ها چیست؟

درمان عفونت‌ها با آنتی‌بیوتیک، دانستن نکات ایمنی‌مصرف آنتی بیوتیک، عمده نگرانی درخصوص مصرف آنتی‌بیوتیک، موارد معمول استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، اهمیت خوردن پروبیوتیک و فیبر بعد از آنتی‌بیوتیک، اجتناب از مصرف گریپ فروت‌و شش توصیه ایمن بهبودی سریع با آنتی بیوتیک‌ها در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که عفونت‌های ناشی از باکتری را درمان می‌کنند، پنی‌سیلین اولین آنتی‌بیوتیکی بود که در دهه ۱۹۴۰ به طور گسترده در دسترس قرار گرفت، قبل از کشف آنتی بیوتیک‌ها، عفونت‌هایی مانند ذات‌الریه و سل از علل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده بودند.

اکنون آنتی بیوتیک را به عنوان درمان این دسته از بیماری‌ها در اختیار داریم، اما باید نکاتی را بخاطر بسپاریم که از آنها با خیال راحت استفاده کنیم. زیرا این داروهای ضد عفونت می‌تواند خطرات جدی برای شما و هزاران نفر دیگر که هر روز به این داروها اعتماد می‌کنند، ایجاد کند.

احتمال اینکه شما یا شخصی که از او مراقبت می‌کنید نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک داشته باشد زیاد است؛ دانستن نحوه استفاده ایمن از آنها راهی عالی برای ایمن نگه‌داشتن شما و عزیزانتان و بهبودی کامل است.

عمده نگرانی در خصوص مصرف آنتی‌بیوتیک

عمده نگرانی در خصوص مصرف این دسته از داروها، عبارتند از:

- عوارض جانبی تهدید کننده زندگی.

- مقاومت آنتی‌بیوتیکی هنگامی که باکتری‌ها دیگر به آنتی بیوتیک حساس نیستند.

نکات مصرف بی‌خطر آنتی‌بیوتیک

مطمئن شوید و از تهیه کننده دارو یا داروساز خود بپرسید چگونه آنها را با خیال راحت مصرف کنید. و آنها را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. قبل از مصرف، در مورد تمام داروهای مصرفی و آلرژی به پزشک خود اطلاع دهید. در مورد عوارض جانبی دارو سوال کنید.

توصیه‌های ایمن بهبودی‌ سریع با آنتی‌بیوتیک‌ها چیست؟

این داروها به صورت کپسول، قرص‌های جویدنی، پودرهای مخصوص سوسپانسیون مایع، فرمولاسیون‌های داخل وریدی، کرم‌ها و پماد وجود دارند. بیشتر آنها فقط با نسخه پزشک در دسترس هستند، اگرچه برخی کرم‌ها و پمادهای موضعی ممکن است بدون نسخه نیز در دسترس باشند.

عفونت‌های باکتریایی تحت درمان با این داروها شامل عفونت‌های گوش، بینی، گلو، دستگاه ادراری و دستگاه تنفسی است، هر نوع از این داروها، ممکن است برای برخی از سویه های باکتری کم و بیش مؤثر باشد، بنابراین پزشک دارویی را انتخاب می‌کند که برای عفونت خاص بهترین نتیجه را داشته باشد.

موارد معمول استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها

موارد معمول استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها عبارتند از:

- گلو درد

- عفونت‌های سینوسی

- عفونت گوش

- عفونت دستگاه ادراری

- اسهال مسافرتی

- عفونت‌های پوستی

- ذات‌الریه

- التهاب ملتحمه باکتریایی چش

شش توصیه ایمن بهبودی سریع با آنتی بیوتیک ها

به احتمال زیاد همگی ما حداقل یک بار از آنتی بیوتیک های مختلف استفاده کرده ایم، دانستن نحوه استفاده ایمن از آنها راهی عالی برای ایمن نگه داشتن شما و عزیزانتان است، شش توصیه ایمن برای بهبودی سریع با آنتی بیوتیک ها عبارتند از:

۱) آنتی بیوتیک های خود را به موقع مصرف کنید

زمان مصرف آنتی بیوتیک ها بسیار مهم است، زیرا برای خلاص شدن از شر باکتری‌هایی که باعث بیماری شما می‌شوند، مقدار مشخصی از دارو باید مدت زمان مشخصی درون بدن شما باشد. اگر مصرف داروی خود را فراموش کردید، به محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کنید. اگر اکنون زمان دوز بعدی است و نوبت آخر را کاملاً فراموش کرده اید، هر دو دوز را یک باره مصرف نکنید. و برنامه خود ادامه دهید.

۲) آنتی بیوتیک ها را برای مدت زمان تعیین شده پزشک مصرف کنید

قطع زودهنگام این دسته از داروها (antibiotic)، خطر ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی را افزایش می‌دهد. اگر قبل از اتمام نسخه کامل، داروی خود را قطع کنید، ممکن است از شر تمام باکتری‌های بدی که باعث بیماری شما شده اند خلاص نشوید. باکتری‌های باقیمانده می‌توانند رشد کنند، تکثیر یابند و سرانجام ممکن است جذب شوند. از آنجا که باکتری قوی‌تر شده اند، ممکن است دفعه بعدی درمان عفونت مشکل باشد.

۳) آنتی بیوتیک ها را دقیقاً به روشی که داروساز به شما می‌گوید نگهداری کنید

برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها باید در یخچال نگهداری شود، تا آنقدر قوی باشد که از شر باکتری‌های بیمار کننده شما خلاص شود، بعضی دیگر مانند کلاریترومایسین هنگام نگهداری در دمای اتاق، مؤثرتر هستند و برخی دیگر مانند آزیتروماسین را نیز می‌توان هم در یخچال و هم در دمای اتاق نگهداری کرد.

۴) آنتی بیوتیک ها را برای بعد ذخیره نکنید

اگرچه نگه داشتن آنها می‌تواند وسوسه انگیز باشد، اما مهم است که پس از اتمام دوره کامل داروهای باقیمانده را دور بریزید. داروهای منقضی، ممکن است توانایی مبارزه با عفونت‌ها را از دست بدهند. مصرف داروهای تاریخ مصرف گذشته که به خوبی کار نمی‌کنند، در واقع می‌توانند باعث بدتر شدن عفونت شوند، همچنین به دلیل مقاومت در برابر آنتی بیوتیک، ممکن است درمان عفونت در آینده را نیز دشوارتر کنند.

همچنین لازم به یادآوری است که آنتی بیوتیک های مختلف عفونت‌های مختلف را درمان می‌کنند. هنگامی که خودتان عفونت را تشخیص می‌دهید، خطر تشخیص غلط و مصرف داروی اشتباه را دارید. مصرف داروهای اشتباه به عفونت کمک نمی‌کند. در عوض، می‌تواند عفونت شما را بدتر کند و بی مورد خطر عوارض جانبی ناخوشایند را افزایش دهد. آنتی‌بیوتیک‌های مختلف عفونت‌های مختلف را درمان می‌کنند، مصرف داروی اشتباه به عفونت کمک نمی‌کند.

۵) به دیگران آنتی بیوتیک “قرض” ندهید

به اشتراک گذاشتن این دسته از داروها بدون خطر نیست، به خصوص از آنجا که افراد مختلف می‌توانند واکنش‌های مختلفی نسبت به آنها داشته باشند. به عنوان مثال پنی‌سیلین ممکن است برای شما کاملاً ایمن باشد، اما شخص دیگر ممکن است به شدت به آن حساسیت داشته باشد، در نتیجه به اشتراک گذاشتن دارو با دیگران، خطر ابتلاء به عوارض جانبی یا فوریت‌های پزشکی بالقوه را افزایش می‌دهد. دور انداختن باقی مانده دارو پس از اتمام دوره کامل به جلوگیری از تمایل به قرض دادن آن به دیگران کمک می‌کند.

۶) در صورت ابتلاء به اسهال، پزشک خود را هر چه سریع‌تر مطلع کنید

هنگام مصرف و طی هفته‌های بعد از اتمام آن، روده خود را تحت نظر داشته باشید. یکی از عوارض جانبی مهم هر آنتی‌بیوتیکی عفونت بعدی است. این عفونت به نام Clostridium difficile یا به اختصار C. diff نامیده می‌شود. C. diff می‌تواند منجر به اسهال و کولیت جدی و التهاب روده بزرگ شود. اگر متوجه شدید که بعد از مصرف داروهای اخیر، شما یا یکی از عزیزانتان دچار اسهال شده اید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

توصیه‌های ایمن بهبودی‌ سریع با آنتی‌بیوتیک‌ها چیست؟

بعد از دارو پروبیوتیک مصرف کنید

مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند میکروبیوم روده را تغییر دهد که منجر به اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک به خصوص در کودکان می‌شود. خوشبختانه تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف پروبیوتیک ها یا باکتری‌های سالم زنده، می‌تواند خطر اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک را کاهش دهد.

لزوم مصرف خوراکی‌ها با فیبر بالا

مطالعات نشان داده‌اند خوراکی‌های حاوی فیبر رژیمی قادر به تحریک رشد باکتری‌های سالم روده نیست، اما می‌تواند باعث کاهش رشد باکتری‌های مضر شود؛ با این حال، فیبر رژیمی می‌تواند سرعت خالی شدن شکم را کاهش دهد و به نوبه خود می‌تواند سرعت جذب دارو را هم کاهش دهد.

بنابراین بهتر است موقتاً حین مصرف آنتی بیوتیک از مصرف خوراکی‌هایی که فیبر بالا دارند اجتناب کرده و بعد از اتمام دوره درمان روی مصرف آنها تمرکز کنید.

اجتناب از خوردن گریپ فروت

با این که بسیاری از خوراکی‌ها همزمان و بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها مفید هستند ولی از برخی خوراکی‌ها باید اجتناب کرد، به عنوان مثال مطالعات نشان داده مصرف گریپ فروت و آب گریپ فروت همزمان با داروهایی خاص از جمله آنتی بیوتیک ها مضر است. به این دلیل که آب گریپ فروت و بسیاری از داروها با آنزیمی به نام سیتوکروم پی ۴۵۰ (cytochrome P۴۵۰) تجزیه می‌شوند. بنابراین خوردن گریپ فروت همزمان با آنتی بیوتیک ممکن است جلوی تجزیه درست دارو را بگیرد و برای سلامت مضر باشد.

کد خبر 561802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.