دلایل بروز مقاومت میکروبی چیست؟

به نظر می‌رسد که استفاده نابجا و بیش از حد از داروهای آنتی‌میکروبیال در انسان‌ها، حیوانات و گیاهان اولین علت بروز مقاومت میکروبی محسوب می‌‎شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استفاده نابجا و بیش از حد از داروهای آنتی میکروبیال در انسان‌ها، حیوانات و گیاهان اولین علت بروز مقاومت میکروبی در نظر گرفته شده است. تجویز و مصرف غیرمنطقی و تجویزنشده داروها نیز از دیگر علل بروز مقاومت میکروبی است. برای نمونه آنتی‌بیوتیک‌ها قادر هستند عفونت باکتریایی را از بین ببرند، اما بر عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا بی‌تاثیر هستند و تجویز آن‌ها برای بیمار ویروسی باعث بروز مقاومت میکروبی می‌شود.

همچنین کمبود دسترسی به آب تمیز و بهداشتی باعث می‌شود یکی از راه‌های پیشگیری از بروز عفونت‌ها که شست‌وشوی مناسب است، عملی نشود و مقاومت میکروبی به آنتی‌بیوتیک‌ها بروز کند. استفاده غیرمنطقی از آنتی‌بیوتیک‌ها در طول پاندمی بیماری کرونا نیز از مواردی بود که گفته شد می‌تواند باعث افزایش مقاومت میکروبی شود.

به منظور پیشگیری از بروز مقاومت میکروبی می‌توان اقداماتی انجام داد. برای نمونه اگر در حال مصرف آنتی‌بیوتیک هستید، درمان دارویی خود را ادامه دهید تا از بروز مقاومت به داروها جلوگیری شود. همچنین لازم است به منظور جلوگیری از بروز مقاومت میکروبی، داروهای آنتی میکروبیال را به موقع و تا پایان دوره درمانی، تحت نظارت پزشک مصرف کنید.

کد خبر 616249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.