دمنوش‌های مفید برای کاهش اثرات آلودگی‌هوا چیست؟

آلودگی هوا و بیماری‌های تنفسی و پوستی، ایجاد التهاب با تنفس هوای آلوده، راههای جلوگیری از ورود آلودگی به بدن با تغذیه، دمنوش‌های مفید برای کاهش اثرات آلودگی هوا و نبایدهای تغذیه‌ای را در شرایط آلودگی هوا در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه آلودگی هوا یکی از معضلات اساسی بشر به حساب می‌آید که موجب مشکلاتی اعم از بیماری‌های پوستی و ریوی و تنفسی می‌شود، امروزه آلودگی هوا به یک پدیده‌ی خطرناک جهانی و مشکلی عمده در کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود هفت میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

این آمار همچنان رو به افزایش است و حتی در مناطقی که آلودگی چندانی ندارند برخی مشاغل مانند رانندگان کامیون و سایر کارگران که در معرض انتشار زیاد گازوئیل هستند، بیشتر در معرض بیماری‌های تنفسی قرار می‌گیرند اما با مصرف برخی غذاها و میوه‌ها می‌توان خطرات آلودگی هوا را تا حدی زیادی کنترل کرد، بنابراین با مصرف برخی غذاها و میوه‌ها خطرات آلودگی هوا را کاهش دهید.

آلودگی هوا چگونه باعث بیماری می‌شود؟

در صورت تنفس هوای آلوده، ذرات معلق و سایر آلاینده‌ها وارد ریه‌ها شده و موجب التهاب می‌شود، این امر منجر به بروز بیماری‌های تنفسی مانند برونشیت مزمن، آمفیزم، بیماری قلبی، سرطان ریه، آسم، خس خس سینه، سرفه و مشکلات تنفسی می‌شود. در صورت ابتلاء به بیماری‌های قلبی و تنفسی، قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا، وضعیت تان را وخیم‌تر می‌کند. اگرچه محافظت از خود در برابر آلودگی با ماسک امکان پذیر است، اما می‌توانید اقدامات دیگری برای جلوگیری از ورود آلودگی به بدن انجام دهید.

راههای جلوگیری از ورود آلودگی به بدن با تغذیه

روغن زیتون:

روغن زیتون به دلیل داشتن آلفا توکوفرول، ویتامین ایی و اسیدهای چرب، در بهبود عملکرد ریه و کاهش التهاب مفید است. یکی از بهترین روش‌ها برای مصرف روغن زیتون استفاده از آن در تهیه سالاد است زیرا روغن زیتون تحمل حرارت بالا را ندارد و در صورت حرارت دیدن ترکیبات آن تغییر کرده و از خواص آن کاسته می‌شود.

بذر کتان:

بذر کتان دارای مقادیر زیادی فیتواستروژن و اسیدهای چرب امگا سه است، فیتواستروژن ها دارای خواص ضد اکسیدانی هستند که به کاهش علائم آسم و سایر واکنش‌های آلرژیک کمک می‌کنند. بذر کتان را می‌توانید روزانه در اسموتی ها، سالادها و یا به غذاهای پخته شده اضافه کنید.

آووکادو:

تحقیقات ارتباط بین کاهش سطح ویتامین ایی و بیماری‌های ریوی مانند آسم را نشان می‌دهد، به همین دلیل در برنامه غذایی خود غذاهایی مانند آووکادو و اسفناج، که سرشار از ویتامین ایی است را بگنجانید تا اثرات آلودگی هوا را خنثی کنید.

کلم بروکلی:

مطالعات نشان می‌دهد کلم بروکلی به دلیل داشتن سولفورافان، خاصیت ضد سرطانی دارد و افرادی که آن را در رژیم غذایی خود دارند سموم مرتبط با آلودگی هوا و ریزگردها را بهتر دفع می‌کنند. علاوه بر مصرف کلم بروکلی، سایر سبزیجات خطر ابتلاء به بیماری‌های تحلیل برنده به ویژه سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی به دلیل داشتن لیکوپن و آنتی اکسیدان از ابتلای افراد به بیماری‌های تنفسی محافظت می‌کند بنابراین آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

دمنوش‌های مفید برای کاهش اثرات آلودگی‌هوا چیست؟

زردچوبه:

زردچوبه به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی از بدن در برابر سموم و آلاینده‌ها محافظت می‌کند.

ویتامین دی:

مصرف ویتامین دی به میزان کافی و مناسب در شرایط آلودگی هوا بسیار بیشتر از قبل اهمیت دارد پس لازم است منابع ویتامین D را در برنامه غذایی روزانه تان باشند.

سلنیوم و بتاکاروتن:

مصرف غذاهایی حاوی سلنیوم و بتاکاروتن در روزهایی که هوای شهر آلوده است توصیه می‌شود.، غذاهای سبوس دار و غذاهای دریایی حاوی سلنیوم هستند و سبزیجاتی مانند طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج، کلم و زرد آلود به میزان قابل توجهی بتاکاروتن دارند.

دمنوش های مفید برای کاهش اثرات آلودگی هوا

مصرف برخی مواد غذایی و یا دمنوش‌ها باعث کاهش این اثرات آلودگی هوا می‌شود برخی از این دمنوش‌ها عبارتند از:

آویشن

مصرف آن از بروز مشکلات تنفسی، به ویژه در مبتلایان به آسم و برونشیت مزمن جلوگیری می‌کند. برای تهیه‌ی دمنوش آویشن مقداری برگ آویشن و یک عدد لیمو عمانی را در آب جوش بریزید و اجازه دهید حدود پانزده دقیقه دم بکشد، سپس آن را در فنجان بریزید و بعد از شیرین کردن با کمی نبات و یا عسل روزی دو بار میل کنید.

گل گاو زبان و سنبل الطیب

برای پرفشاری خون مفید است. سه قاشق غذاخوری گل گاو زبان، یک قاشق غذاخوری سنبل الطیب، یک عدد لیمو عمانی و یک تکه نبات را در دو لیوان آب جوش بریزید تا نیم ساعت بجوشد و سپس میل نمائید. مصرف روزانه یک تا دو فنجان از این دمنوش هم آرامش‌بخش است و استرس را از بین می‌برد و هم از بروز گرفتگی عروق قلب و سکته، به ویژه در هوای آلوده پیش‌گیری می‌کند.

سرخارگل

گیاه سرخارگل یکی از بهترین گیاهان برای پاک سازی بدن و خون از سموم ناشی از آلودگی‌های محیطی، به خصوص آلودگی هوا به حساب می‌آید. برای تهیه‌ی دمنوش سرخارگل مقداری از این گیاه را به مدت نوزده دقیقه بجوشانید و روزی دو تا سه لیوان این دمنوش را با عسل مصرف کنید.

ریشه شیرین بیان

شیرین بیان مانند ختمی و میخک در بسیاری از فرهنگ‌ها برای پاک سازی بدن استفاده می‌شود؛ مثلاً در چین این گیاه را "سم زدای بزرگ" می‌نامند. مقداری از این گیاه را دم کرده و روزی دو تا سه مرتبه مصرف کنید. علاوه بر شیرین بیان، مصرف گیاهان و میوه‌های دیگر مانند گشنیز تازه و سیب موجب سم زدایی بدن می‌شود. از گیاهانی استفاده کنید که باعث تعریق بدن شود؛ مثلاً زنجبیل یا بومادران دم کنید و روزی یک تا دو فنجان میل کنید. دمنوش گل رز نیز به دفع سموم بدن کمک می‌کند.

بابونه، بادرنجبویه، اسطوخودوس و گل بنفشه

برای تهیه این دمنوش یک قاشق غذاخوری بابونه، یک قاشق غذاخوری بادرنجبویه، یک قاشق غذاخوری اسطوخودوس و دو قاشق غذاخوری گل بنفشه را در دو لیوان آب جوش بریزید. در زمستان گل بنفشه را به یک قاشق غذاخوری محدود کنید. این ترکیب را با دو لیوان آب جوش به مدت بیست دقیقه دم کنید و آن را سه بار در روز میل کنید. این دمنوش برای دردهای دائمی سر، شکم و ناشی از ناراحتی روحی و اضطراب مفید است.

پنیرباد

پنیرباد بیشتر در آفریقا، مدیترانه و هندوستان می‌روید و یک گیاه دارویی تنظیم کننده‌ی سوخت و ساز بدن است. گیاه پنیرباد استرس را از بین می‌برد. عصاره این گیاه همچنین یک آنتی اکسیدان نیرومند است. همچنین این گیاه آرام بخشی ملایم و تسکین دهنده سیستم اعصاب است. مصرف دمنوش پنیرباد پیش از خواب موجب آرامش می‌شود. حدود یک فنجان شیر داغ گاو، بادام، برنج، سویا یا شیر بز را با نصف قاشق چای خوری پودر این گیاه یا برگ‌های خشک آن مخلوط کنید، بگذارید پانزده دقیقه بماند و سرد شود. سپس آن را صاف کنید و بنوشید. مصرف کوتاه مدت (چند هفته) این دمنوش بی ضرر است.

نکته: این دمنوش برای رفع خستگی و بی خوابی و آرامش اعصاب مفید است.

این دمنوش برای افراد عصبی، کسانی که با انجام فعالیت، زود خسته می‌شوند بسیار مناسب است. دمنوش این گیاه برای مقاومت بدن بیمارانی که گلبول‌های سفید خون آن‌ها پایین است و کسانی که تازه شیمی درمانی شده‌اند، افرادی که به تازگی استرس رادیوتراپی را تجربه کرده‌اند یا به جوان سازی دوباره بدن خود نیاز دارند مناسب است.

جینسینگ

چای جینسینگ گردش خون را تقویت و قدرت بدنی و ذهنی را افزایش می‌دهد و برای افراد مضطرب که عملکرد پایین سیستم عصبی دارند یا کسانی که واکنش قلبی عروقی ناسالم نسبت به استرس یا فشار خون و ضربان قلب بالا دارند مفید است. این چای در روزهای آلوده برای بیماران قلبی بسیار مفید است.

رازک

دمنوش گیاه رازک، تقویت کننده عمومی بدن، مقوی اعصاب، خواب آور، آرام بخش، درمان کننده سوءهاضمه، هضم کننده غذا، ادرار آور، ضدعفونی کننده، ضد میکروب، تقویت کننده دستگاه گوارش، مخصوصاً معده، تصفیه کننده خون، تب بر، مسکن، کاهش دهنده میل جنسی، اشتهاآور، برطرف کننده سوءهاضمه ناشی از مشکلات عصبی، دارای اثرات استروژنی (هورمون جنسی زنانه)، ضد تشنج، مفید برای کودکان کم خون و ضعیف، ضد آلرژی، ضد باکتری قاعده‌آور، ملین، شیر افزا برای زنان، مسهل، ضد کرم، ضد اسپاسم، ضد تومور، معرق، خلط آور و مقوی معده است. مصرف مخروط‌های رازک برای درمان و کاهش دردهای روماتیسم لنفاوی شفابخش است.

مقدار دو قاشق چای خوری از گل‌ها را در قوری ریخته، سپس یک لیوان آب جوش اضافه کنید و پس از پنج تا ده دقیقه آن را صاف نموده و میل کنید (بهتر است این دمنوش را شب هنگام و یا قبل از خواب مصرف نمود تا بتوان خواب آرام‌تری داشت). این میزان را می‌توان تا سه مرتبه در روز مصرف کرد.

برای آرامش و رفع استرس:

به مقدار پانزده گرم میوه رازک، یک لیتر آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید به مدت حدود پنج دقیقه بجوشد. سپس بگذارید محلول به دست آمده خنک‌تر شود و سپس آن را صاف کنید، دم کرده رازک را در یک بطری شیشه‌ای بریزید. هر روز سه فنجان از این دمنوش میل کنید.

گل ساعتی

گل ساعتی دارای فواید شگفت انگیز و ضد اضطراب است. این داروی گیاهی ممکن است باعث خواب آلودگی شود. دمنوش گل ساعتی را می‌توان با دم کردن یک قاشق سوپ‌خوری از آن در یک فنجان آب جوش تهیه کرد. اجازه دهید این مخلوط حدود ده دقیقه بماند و آن را قبل از خواب بنوشید تا خواب آرامی داشته باشید.

دمنوش‌های ضد آلرژی

مهم‌ترین دمنوش های ضد آلرژی عبارتند از:

چای سبز

چای سبز، داروی مؤثری است زیرا ویتامین C موجود در چای سبز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و بدن را در مقابل بیماری‌های مختلف به ویژه بیماری‌ها و حساسیت‌های فصلی مقاوم می‌کند. همچنین آرام بخش و برطرف کننده تنش، افسردگی، استرس و هیجان است.

دمنوش‌های مفید برای کاهش اثرات آلودگی‌هوا چیست؟

بادرنجبویه

آرام بخش و داروی اعصاب و روان است و تحریکات و حساسیت را کاهش می‌دهد.

پرتقال

مصرف روزانه یک عدد پرتقال به علت دارا بودن ویتامین C فراوان، بدن را در در مقابل حساسیت مقاوم می‌کند.

عسل

سل دارویی مفید برای حساسیت است. سعی کنید عسل را از مقدار کم شروع کنید و هر روز مصرف آن را بیشتر کنید. برای برطرف کردن خارش بدن و حساسیت یک حبه سیر را رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس با دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری زنجبیل مخلوط کنید و روی محل خارش بمالید. بعد از سه ساعت این ضماد را با آب ولرم بشویید. خارش بدن برطرف می‌شود.

زنجبیل، پیاز، سیر، فلفل سیاه و قرمز در پیش‌گیری از حساسیت مؤثر هستند؛ چون این مواد غذایی سبب ترشح ماده‌ای می‌شوند که مانع بروز واکنش‌های حساسیت زا است، از دمنوش‌های ضد آلرژی دیگر می‌توان به نارنج، انگور شاه تره، سیاه دانه و بابونه اشاره کرد.

دارچین و زردچوبه

دارچین و زردچوبه از گیاهان معروف و پر مصرف هستند که خاصیت ضد حساسیت در آن‌ها ثابت شده است، مصرف روزانه سه گرم زردچوبه و پنج گرم دارچین برای افراد بزرگسال مفید است.

علف چشم (آب تره)

برای درمان حساسیت، عطسه، سنگینی سر و ریزش اشک مفید و محافظ چشم است. آب تره، فشار و چربی خون را متعادل می‌کند و شیر زنان شیرده را افزایش می‌دهد. همچنین فعالیت مغز و حافظه را بهبود می‌دهد، آب تره کم چرب و سرشار از پتاسیم است چون این گیاه ادرارآور است، با دفع آب اضافه بدن موجب کاهش وزن می‌شود و با تنظیم کردن جریان صفرا به هضم غذا و دستگاه گوارش کمک می‌کند، در سلامت پوست و همچنین عملکرد طبیعی غده تیروئید مؤثر است. کلسیم فراوان موجود در آن استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند و برای جلوگیری از خون‌ریزی لثه مفید است. ترکیب آب این گیاه سرکه خستگی و خواب آلودگی را رفع می‌کند. مصرف برگ‌های آغشته شده این گیاه با عسل سرفه را از بین می‌برد. جویدن علف چشم بوی نامطبوع دهان را از بین می‌برد.

نبایدهای تغذیه:

مصرف تنقلاتی که ارزش غذایی خاصی ندارند مانند چیپس و پفک و نوشابه‌های گازدار را در شرایط آلودگی هوا به حداقل ممکن برسانید، سوسیس و کالباس را از برنامه غذایی خود کامل حذف کنید چراکه به دلیل داشتن مواد افزودنی و نگهدارنده مصرف آنها برای افرادی که در معرض هوای آلوده قرار دارند توصیه نمی‌شوند.

کد خبر 553070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.