خواص داروئی بادمجان چیست؟

بادمجان بهترین غذا، خاصیت‌های درمانی بادمجان، آشنایی با مواد مغذی گیاه بادمجان، روش گرفتن تلخی بادمجان، دانستن خواص دارویی بادمجان، بادمجان در رژیم غذایی و نکاتی برای خرید و نگهداری و پخت بادمجان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بادمجان جزو گیاهانی است که خیلی از مردم از آن استفاده می‌کنند، خیلی‌ها شاید به آن حساسیت داشته باشند و خیلی‌ها هم بادمجان را به عنوان بهترین غذا می‌دانند.

یک وعده بادمجان می‌تواند حداقل ۵٪ از نیاز روزانه فرد به فیبر، مس، منگنز، B-۶ و تیامین را تأمین کند. همچنین حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگری است. بادمجان‌ها سرشار از فیبر و پلی فنول هستند که هر دو ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کنند.

بادمجان یا بادمجان فیبر و طیف وسیعی از مواد مغذی را تأمین می‌کند، این ویژگی سبزیجات کم کالری در رژیم غذایی مدیترانه ای است. بسیاری از ما بیشتر با بادمجان‌هایی که بزرگ و بنفش تیره هستند آشنا هستیم، اما شکل، اندازه و رنگ آنها از کوچک و مستطیلی تا بلند و نازک و از سایه‌های بنفش تا سفید یا سبز متفاوت است.

بادمجان علاوه بر ایجاد یک ترکیب منحصر به فرد و عطر و طعم ملایم به دستور العمل ها، یک سری مزایای بالقوه برای سلامتی به همراه دارد. در ادامه با انواع خواص بادمجان سیاه آشنا می‌شوید.

غنی از بسیاری از مواد مغذی

بادمجان‌ها یک ماده غذایی غنی از مواد مغذی هستند، به این معنی که حاوی مقدار کافی ویتامین، مواد معدنی و فیبر در مقدار کمی کالری هستند.

ارزش غذایی بادمجان:

یک فنجان (۸۲ گرم) بادمجان خام حاوی مواد مغذی زیر است:

کالری: ۲۰

کربوهیدرات: ۵ گرم

فیبر: ۳ گرم

پروتئین: ۱ گرم

منگنز: ۱۰٪ از RDI

فولات: ۵٪ از RDI

پتاسیم: ۵٪ از RDI

ویتامین K: ۴٪ از RDI

ویتامین C: ۳٪ از RDI

بادمجان‌ها همچنین حاوی مقادیر کمی مواد مغذی دیگر از جمله نیاسین، منیزیم و مس هستند.

گرفتن تلخی بادمجان:

پیش از سرخ کردن بادمجان برای گرفتن تلخی آن این ترفند را به کار ببرید: بادمجان‌ها را پس از پوست کندن از وسط به دو نیم کنید. اگر تخم زیاد دارد، آن‌ها را در بیاورید. روی آن نمک بپاشید و روی یک سینی دستمال کاغذی بگذارید و بادمجان‌ها را روی آن بچینید و سینی را در آفتاب قرار دهید. پس از یکی دو ساعت بادمجان‌ها را فشار دهید تا تلخی آن کاملاً گرفته شودحالا مطمئن باشید نه تنها دیگر بادمجان‌ها تلخ نیستند بلکه روغن کمتری نیز به خود جذب می‌کنند.

خواص دارویی بادمجان

از نظر طب قدیم بادمجان گرم و خیلی خشک است. بادمجان بر خلاف آنچه که عوام اعتقاد دارند که بی بو و خاصیت است دارای خواص زیادی است، مهمترین خاصیت آن کم کالری بودن آن است که غذای بسیار خوبی برای کسانی است که می‌خواهند وزن کم کنند زیرا دارای ویتامین و مواد معدنی نیز است.

۱) بادمجان را حتماً باید به حالت کاملاً رسیده مصرف کرد زیرا خام آن طعم تلخ درد و در آنهائی که آسم و برونشیت دارند باعث تحریک این بیماری‌ها می‌شود.

۲) بادمجان اثر نرم کننده و مدر درد.

۳) بادمجان به علت دار بودن آهن در رفع کم خونی داروی مؤثری است.

۴) بادمجان را می‌توان برای از بین بردن ورم و التهاب روی عضو ملتهب گذاشت.

خواص داروئی بادمجان چیست؟

۵) دانه بادمجان ایجاد یبوست می‌کند.

۶) ریشه بادمجان و شاخه‌های خشک شده و برگهای آن اثر بند آورنده خون را دراست و قابض بوده و می‌توان در آن برای درمان احتلام بانه و انواع خونریزی‌ها استفاده کرد.

۷) بادمجان پادزهر خوبی برای مسمومیت‌های حاصل از خوردن قارچ سمی است.

۸) خوردن بادمجان گرفتگی رگ‌ها را باز می‌کند و شخص را از خطر سکته قلبی محفوظ می درد.

۹) بادمجان برطرف کننده یبوست است.

است. ۱۰) برگ‌ها و پوست سیاه بادمجان را اگر بجوشانند این جوشانده درمان اسهال خونی است.

۱۱) جوشانده ریشه بادمجان درمان بیماری آسم

است.

۱۲) بادمجان مقوی معده است.

۱۳) آب زردرنگی که در موقع نمک زدن و گذاشتن بادمجان از آن خارج می‌شود برای خشک کردن عرق دست و پا بهترین دارو است و اشخاصی که دست و پایشان مرتب عرق می‌کند باید دست و پای خود را با آن چند بار در روز بشویند تا از شر این مرض آسوده شوند.

۱۴) اگر بادمجان را بسوزانند و خاکستر آن را با سرکه خمیر کنند و به زگیل بمالند زگیل کنده خواهد شد.

۱۵) از بادمجان می‌توان به عنوان مسکن برای تسکین در استخوان شکسته و ضرب خورده استفاده کرد بدین طریق که باید بادمجان را در فر بگذارید که نیم پز شود و سپس آب آن‌را با فشار بگیرید و بعد بمقدر نصف این مقدر آب به آن شکر قهوه‌ای اضافه کنید آن‌را هم بزنید و بنوشید

۱۶) با تحقیقاتی که جدیداً روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده نتیجه گرفته‌اند که بادمجان دارای یک ماده ضد تشنج است که در درمان بیماری صرع اثر بسیار خوبی درد. بنابراین اشخاصی که تشنج دارند و یا مبتلا به این بیماری می‌باشند بهتر است که از بادمجان استفاده کنند.

سرشار از آنتی اکسیدان است

بادمجان‌ها علاوه بر داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی، دارای تعداد زیادی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از مواد مضر معروف به رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

مطالعات نشان داده است که آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و سرطان جلوگیری کنند. بادمجان‌ها به ویژه سرشار از آنتوسیانین هستند، نوعی رنگدانه با خواص آنتی اکسیدانی که مسئول رنگ آنها است.

به طور خاص، آنتوسیانین موجود در بادمجان‌ها به نام نازونین بسیار مفید است. آزمایشات نشان داده است که در محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد مضر مؤثر است.

خاصیت‌های درمانی بادمجان

خواص درمانی گیاه بادمجان عبارتند از:

سلامت دستگاه گوارش

بادمجان حاوی مقادیر غنی از فیبر می‌باشد و به همین دلیل می تواندبه بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک شایانی می‌کند. علاوه بر این فیبر موجود در بادمجان برای بهبود معده درد و هضم آسان‌تر غذا نیز کاربردی است.

پاک سازی پوست صورت

بادمجان حاوی مقادیر غنی از فیبر غذایی، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند به پاک سازی خون و روده‌ها کمک شایانی کند. پاک سازی و سم زدایی خون به پاک سازی پوست و درخشان‌تر شدن پوست کمک می‌کند.

درمان کبد چرب

نتیجه تحقیقات اخیر محققین نشان داده است که بادمجان حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی می‌باشد که برای پا ک سازی و سم زدایی کبد بسیار مفید هستند. علاوه بر این بادمجان می‌تواند به درمان بیماری‌های شایع کبدی مثل کبد چرب نیز کمک کند.

لاغری و کاهش وزن

اولین دلیل استفاده از بادمجان در رژیم‌های لاغری کالری بسیار پایین این میوه می‌باشد. علاوه بر این بادمجان چربی بسیار کم و فیبر بسیار بالایی دارد. استفاده از بادمجان به صورت کباب شده و آبپز می‌تواند به لاغری کمک کند.

دلیلی دیگر استفاده از بادمجان برای کاهش وزن فیبر غنی این میوه می‌باشد. همانطور که می‌دانید مواد غذایی دارای فیبر بالا، پس از مصرف مدت زمان بیشتری به فرد احساس سیری می‌دهند و به همین دلیل از پرخوری جلوگیری می‌کنند.

درمان کم خونی

با مصرف بادمجان می‌تواند کم خونی و علائم آن را تا حدودی از بین ببرید. بادمجان حاوی آهن و مس می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند به افزایش تولید گلبول‌های قرمز کمک کند که در نتیجه به درمان کم خونی منجر می‌شود.

درمان شوره سر

برای درمان شوره سر نیز می‌توانید روی کمک بادمجان حساب کنید. مصرف خوراکی و موضعی بادمجان به دلیل وجود انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار مفید می‌تواند مشکلاتی مثل شوره سر، پوسته پوسته شدن و خارش سر را درمان کند.

درمان یبوست

بادمجان حاوی منابع غنی از فیبر می‌باشد که پس از مصرف به بهبود روند حرکات روده‌ای کمک شایانی می‌کند و به همین دلیل می‌تواند باعث پیشگیری و درمان یبوست شود. علاوه بر این مصرف بادمجان برای درمان بواسیر هم مفید است.

خواص داروئی بادمجان چیست؟

جوان سازی پوست صورت

برای درمان چین و چروک‌های پوست صورت می‌توانید از پوست بادمجان استفاده کنید. پوست بادمجان حاوی مقادیر غنی از آنتی اکسیدان های قوی می‌باشد که علاوه بر اینکه از پیری زودرس جلوگیری می‌کند باعث می‌شود چین و چروک‌های روی پوست نیز از بین بروند.

کاهش فشار خون

یکی از خاصیت‌های کمتر شناخته شده بادمجان این است که در صورتی که به صورت صحیح در یک رژیم غذایی مناسب قرار بگیرد می‌تواند به درمان فشار خون بالا کمک کند. دلیل این امر فیبر بالا و انواع فلاونوئیدهای موجود در بادمجان است.

مشکلات کلیوی

اگر از اختلالات و بیماری‌های کلیوی رنج می‌برید بهتر است به هیچ وجه در مصرف بادمجان زیاده روی نکنید، زیرا بادمجان حاوی مقادیر زیادی اگزالات می‌باشد و به همین جهت می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه و مشکلات دیگر در کلیه‌ها شود.

بادمجان در رژیم غذایی

بادمجان از مواد غذایی است که در آشپزی ایرانی از جایگاه مهمی برخوردار است و غذاهای زیادی با ان تهیه می‌شود. از مهم‌ترین غذاهایی که با بادمجان تهیه می‌شود می‌توان به کشک بادمجان، میرزا قاسمی، یتیمچه، خاویار بادمجان، دلمه بادمجان اشاره کرد.

نکته برای خرید و نگهداری و پخت بادمجان:

بادمجان‌ها باید اندازه آنها سفت و تا حدی سنگین، پوستی صاف و براق و رنگ بنفش خیلی تیره یا سیاه رنگ باشند. اگر بادمجان‌ها بنفش روشن باشند، بادمجان‌ها تلخ هستند. از خرید هرگونه بادمجان پژمرده، کبود با بادمجان‌هایی با پوست‌های تغییر رنگ یافته خودداری کنید. آنها را تا زمانی که می‌خواهید استفاده کنید، در یخچال نگهداری کنید. تا زمانی که پوست آنها با طراوت و شاداب بمانند.

کد خبر 549668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.