اهمیت مصرف موادغذایی ضدالتهاب در رژیم ضدکرونا چیست؟

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مصرف مواد غذایی ضد التهاب را برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا را ضروری دانست و گفت: میوه و سبزی‌ها،‌ آجیل‌ها و مغز دانه‌های بدون نمک و انواع چاشنی‌ها که در دسترس خانواده‌ها هستند، ویژگی ضدالتهابی مناسبی دارند.

مرجان منوچهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نامگذاری ۱۵ تا ۳۰ دی‌ماه به عنوان بسیج ملی تغذیه سالم، اظهار کرد: امسال دوازدهمین بسیج ملی تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همزمان با دیگر دانشگاه‌ها در حال اجرا است، موضوعی که برای بسیج تغذیه امسال در نظر گرفته شده با توجه به پاندمی کرونا، "تغذیه، کرونا و واکسیناسیون" است.

عملکرد سیستم ایمنی بدن، وابسته به تغذیه است

وی عملکرد مناسب سیستم ایمنی را وابسته به تغذیه سالم دانست و گفت: در کنار استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری، تغذیه خوب یکی از راه‌های مقابله با کرونا به شمار می‌رود و اهمیت رعایت تغذیه مناسب، در شرایط کنونی که بسیاری از افراد در حال تزریق دوز سوم واکسن کووید- ۱۹ هستند، دو چندان می‌شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد نکات مهم قبل و بعد از واکسیناسیون افزود: همه افراد و به ویژه افرادی که نسبت به تزریق حساسیت دارند پیش از مراجعه برای دریافت واکسن، یک صبحانه یا میان وعده خوب و کامل بخورند، همچنین قبل و بعد از واکسیناسیون بهتر است آب و مایعات فراوان مصرف شود چون اگر بدن کم آب نباشد، سیستم ایمنی بدن پاسخ خوبی به واکسن و تولید آنتی‌بادی‌های مورد نیاز برای مقابله با ویروس می‌دهد.

وی گنجاندن سبزیجات، شیر و لبنیات کم چرب و انواع گوشت‌ها به ویژه گوشت‌های سفید در رژیم غذایی روزانه را برای تقویت سیستم ایمنی ضروری دانست و ادامه داد: گوشت قرمز به دلیل وجود چربی‌های اشباع، چندان توصیه نمی‌شود اما اگر برخی افراد محدودیت‌هایی برای مصرف گوشت دارند، می‌توانند تخم مرغ یا حبوبات را در رژیم روزانه خود بگنجانند و نان و غلاتی که مصرف می‌کنند حتماً سبوس‌دار باشد.

منوچهری کاهش مصرف نمک، چربی و شکر در برنامه غذایی روزانه را نیز از اصول تغذیه درست دانست و ادامه داد: درست است که این نکات همواره توصیه می‌شود اما در شرایط بحران کووید که بدن نیاز به تقویت سیستم ایمنی دارد، رعایت این توصیه‌ها بسیار ضروری است، به ویژه درباره این سه ماده غذایی که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف یا آن را برای واکنش‌های التهابی و از همه مهم‌تر، پاسخ دهی به کارکرد واکسن آماده کند.

کره و خامه از چربی‌های مضر هستند

وی مصرف روزانه میوه و سبزی در کنار مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین دی در افراد بالای ۱۲ سال در هر ماه را بخشی از رژیم غذایی سالم معرفی کرد و گفت: خوردن غذاهای چرب، فست‌فودها و تنقلات شور و پرنمک نیز تضعیف سیستم ایمنی را به دنبال دارد، روغنی که در پخت روزانه غذا استفاده می‌شود نیز باید از روغن‌های مایع گیاهی باشد و بهتر است از مصرف روغن‌های نباتی جامد و نیمه جامد و روغن‌های حیوانی خودداری کنیم.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اهمیت تنوع و تعادل در رژیم غذایی سالم، ادامه داد: باید سعی کنیم انواع سبزیجات را در برنامه غذایی‌مان بگنجانیم همچنین در گروه لبنیات نیز باید انواع این فرآورده مصرف شود، گاهی این اشتباه به وجود می‌آید که کره، سرشیر و خامه هم جزو لبنیات است در حالی که اینها منابع چربی مضر هستند و باید از برنامه غذایی حذف شوند، منظور از لبنیات، فرآورده‌های کم چرب در گروه‌های پنیر، شیر، ماست و دوغ است.

وی خواب و استراحت کافی را از دیگر نکات یک رژیم غذایی سالم دانست و افزود: داشتن یک خواب خوب، همیشه تقویت کننده سیستم ایمنی بوده و بهتر است افراد قبل از واکسیناسیون، یک وعده غذای سبک بخورند، بین وعده شام با خواب خود دو ساعت فاصله گذاشته و یک خواب خوب و راحت داشته باشند.

منوچهری مصرف مواد غذایی ضدالتهاب را برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری دانست و گفت: مواد غذایی ضدالتهاب، بیشتر شامل مواد غذایی تازه و طبیعی هستند که در بالای هرم آنها، میوه و سبزی‌ها قرار دارند، آجیل‌ها و مغز دانه‌ها در صورتی که بدون نمک باشند، و انواع چاشنی‌ها نیز ویژگی ضدالتهابی خوبی دارند که از جمله اینها سیر، پیاز و زردچوبه که همه خانواده‌ها امکان دسترسی به آن را دارند، است.

وی با اشاره به دسترسی افراد به منابع گوناگون پروتئین، افزود: ممکن است بعضی خانواده‌ها تنها به تخم‌مرغ یا حبوبات دسترسی داشته باشند که همین مواد غذایی نیز به عنوان یک منبع با کیفیت عالی پروتئین در رژیم غذایی قابل مصرف است. اگر این موارد را رعایت کنیم می‌توانیم بهترین نتیجه را از واکسیناسیون و ایجاد ایمنی در بدن برای مقابله با ویروس کووید- ۱۹ به دست آوریم.

کد خبر 548312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.