‌مهارت‌های همدلی با خانواده در دوران کرونا چیست؟  

یک روان‌شناس و زوج‌درمان‌گر با تاکید بر اهمیت همدلی در کرونا، گفت: خانواده‌ها برای تغییر سبک زندگی سعی کنند در شرایط قرنطینه و فاصله اجتماعی با آمدن سویه‌های جدید کرونا ورزش، فعالیت بدنی و نظم خواب و خوراک را از دست ندهند. البته تعاملات اجتماعی از طریق فضای مجازی و غیرمستقیم را هم مدنظر داشته باشند.

مهرداد دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به کاهش تعاملات اجتماعی و روابط خانوادگی افراد در اپیدمی کرونا، اظهار کرد: در دوران کرونا تعاملات خانوادگی نسبت به قبل بسیار کمتر شده و تغییراتی در زندگی روزمره افراد خانواده به وجود آمده که پیامدهای منفی این اتفاق موجب افزایش اضطراب، وسواس، افسردگی و بروز مشکل‌های اقتصادی در مشاغل بوده است.

از دست رفتن منابع عاطفی و روحی در بحران کرونا

وی اضافه کرد: همه این موارد به صورت عینی در مراجعه‌کنندگان مراکز مشاوره مشاهده شده و یکی از عواملی که موجب بروز این اتفاق شده است، کاهش سطح ارتباطات اجتماعی و روابط فامیلی افراد است. علاوه بر این، ورزش و معاشرت کردن افراد با همدیگر نیز بسیار کاهش پیدا کرده است.

این روان‌شناس و زوج‌درمان‌گر تاکید کرد: در نتیجه مهربانی و همدلی خانواده‌ها و دورهمی‌های خانوادگی کاهش پیدا کرده است و این روند، موجب شده افراد در این پاندمی، یکی از مهم‌ترین منابع تأمین عاطفی و روحی خود را از دست بدهند.

دشتی تصریح کرد: نداشتن عدم تعامل اجتماعی در دوران کرونا، موجب سخت‌تر شدن زندگی برای خانواده‌ها شده است. بنابراین خانواده‌ها برای تغییر سبک زندگی، باید سعی کنند در شرایط قرنطینه ورزش، فعالیت بدنی، نظم خواب و خوراک را از دست ندهند. در شرایط فاصله اجتماعی با آمدن سویه‌های جدید کرونا نیز خانواده‌ها تلاش کنند داشتنِ تعاملات اجتماعی از طریق فضای مجازی و غیرمستقیم را مدنظر داشته باشند.

نقش پررنگ و کمک‌کننده شبکه‌های اجتماعی در کرونا

وی خاطرنشان کرد: شبکه‌های اجتماعی و استفاده از فضای مجازی به بسیاری از افراد در شرایط سخت کرونایی کمک قابل توجهی کرد و بسیاری از افراد توانستند با مشکلات زندگی به شیوه بهتری مواجه شوند. البته تکنولوژی نیز در این پاندمی بسیار کمک‌کننده بوده است.

این روان‌شناس و زوج‌درمانگر اظهار کرد: یکی از اتفاق‌های خوب شرایط کرونایی، احوال‌پرسی اقوام و جویا شدن از روند بهبودی آن‌ها بود که این اتفاق، در افزایش روحیه افراد دچار بیماری تأثیر بسیاری داشت.

دشتی تصریح کرد: یکی از پیام‌های معنادار شرایط پاندمی کرونا برای خانواده‌ها، این بود که مهربان بودن و احوال‌پرسی آن‌ها از همدیگر در شرایط سخت و پراسترس زندگی، بسیار ارزشمند است. در واقع درک متقابل افراد در شرایط سخت و بحرانی موجب می‌شود که آن‌ها بتوانند تصمیم‌های خوبی را در شرایط سخت زندگی بگیرند.

کد خبر 548232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.