راه‌های جلوگیری از ابتلا به سرطان پانکراس کدام است؟  

نشانه‌های خاموش سرطان پانکراس، سرطان پانکراس خوش خیم و بدخیم، علت‌های بروز این عارضه، زمان، شناخت نحوه درمان این بیماری، تأثیر برخی از داروها در درمان سرطان لوزالمعده، راه‌های جلوگیری از ابتلاء به سرطان پانکراس و هفت ماده غذایی برای مقابله با سرطان پانکراس را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سالانه هزاران مورد سرطان پانکراس (لوزالمعده) جدید در سرتاسر دنیا تشخیص داده می‌شود. این بیماری معمولاً از سن ۴۵ سالگی به سراغ انسان می‌آید و آمار مبتلایان در بین خانم‌ها و آقایان برابر است. سرطان پانکراس یا سرطان لوزه المعده از انواع سرطان‌های رایج است که بیشتر علائم و نشانه‌های آن خاموش است و تا زمانی که سرطان به مرحله‌ی پیشرفته نرسد خود را نشان نمی‌دهد. تشخیص سرطان نیاز به علائم متعدد و انجام تست‌ها و آزمایش‌های نورونی، بالینی و غیره دارد. سالانه ۵۰ هزار نفر به سرطان لوزالمعده مبتلا می‌شوند:

طبق نظر انجمن سرطان آمریکا احتمال دارد سالانه ۵۳ هزار و ۷۰ نفر در این کشور به سرطان لوزالمعده مبتلا شوند. از این تعداد نزدیک به ۴۱ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند. در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۷ هزار ۶۷۰ نفر از مردان و ۲۵ هزار نفر از زنان، مبتلا به این بیماری تشخیص داده شدند.

سرطان پانکراس خوش خیم و بدخیم

تومورهایی که به خاطر رشد غیر طبیعی سلول‌ها ایجاد می‌شود به دو دسته توده‌های بدخیم و خوش خیم طبقه بندی می‌شود؛ تومورهای خوش خیم آنها یی است که زندگی فرد را آنچنان تهدید نمی‌کند و درمان آنها راحت تر است. این بیماری به ندرت در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود؛ تومورهای بدخیم می‌تواند قسمت درون‌ریز و برون‌ریز غده‌ی پانکراس را درگیر کند. تومورهای بخش برون‌ریز پانکراس شایع‌ترین نوع سرطان پانکراس است و انواع مختلفی دارند.

سرطان پانکراس (لوزالمعده) بیشتر در بین افراد مسن شایع است و بیش از نیمی از موارد ابتلاء به این سرطان مربوط به افراد ۷۵ سال به بالا هستند. این سرطان در بین افراد زیر ۴۰ سال چندان شایع نیست. شیوع سرطان لوزالمعده مردان و زنان به یک میزان است، پانکراس یا لوزالمعده غده بزرگی است که بخشی از دستگاه گوارش می‌باشد. این غده در حدود ۱۵ سانتی متر طول دارد و در بالای شکم و زیر معده، در جایی که دنده‌ها به استخوان سینه می‌رسند، قرار دارد. کاربردهای لوزالمعده عبارتند از:

آنزیم‌های گوارشی: این آنزیم‌ها غذا را تجزیه می‌کنند تا به جذب آن کمک کنند.

هورمون‌ها: هورمون‌هایی از قبیل انسولین که به ثابت ماندن سطح قند خون کمک می‌کند.

علائم و نشانه‌ها

سرطان لوزالمعده در مراحل اولیه به ندرت باعث بوجود آمدن علائمی می‌شوند. علائم سرطان پانکراس به آن بستگی دارد که کدام قسمت را تحت تأثیر قرار می‌گیرد. قسمت‌هایی که دچار سرطان می‌شود، عبارتند از:

- پانکراس اگزوکرین (برون ریز) آنزیم‌های گوارشی را تولید می‌کند. این آنزیم‌ها غذا را تجزیه می‌کنند تا توسط بدن جذب شود.

- پانکراس آندوکرین (درون ریز) که هورمون‌ها را ایجاد می‌کنند که شامل انسولین می‌شود که سطوح شکر خون را ثابت نگه می‌دارد.

- اغلب موارد سرطان لوزالمعده در پانکراس اگزوکرین اتفاق می‌افتد و سه علائم رایج آن از قرار زیر هستند:

- درد در ناحیه کمر یا شکم

- یرقان

- کاهش وزن

این علائم با بیماری‌های زیادی ظاهر می‌شود و عموماً ناشی از سرطان نیستند. با این حال، در صورت نگرانی، یا در صورتی که علائم ناگهانی ظاهر شوند، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

راههای جلوگیری از ابتلا به سرطان پانکراس کدام است؟  

علت‌های بروز سرطان پانکراس

به طور کامل مشخص نیست که علت سرطان پانکراس چیست، اما عوامل خطر برای بوجود آمدن این بیماری مشخص شده‌اند. بر طبق مطالعات صورت گرفت، در موارد زیر احتمال ابتلاء به سرطان لوزالمعده افزایش پیدا می‌کند:

- استعمال دخانیات ۳۰ درصد از موارد سرطان به کشیدن سیگار مرتبط است.

- چاقی

- ورزش نکردن به صورت منظم

- خوردن میوه و سبزیجات کم

- خوردن غذاهای سرشار ازچربی

- مصرف نوشیدنی‌های الکلی

- ابتلاء به دیابت

- کار کردن با آفت کش‌ها و مواد شیمیایی

- داشتن التهاب پانکراس شدید

- آسیب دیدگی شدید کبد

- سابقه سرطان در بین اعضای خانواده یا اختلالات ژنتیکی مشخصی که به این نوع سرطان مرتبط است.

- این سرطان عمدتاً افراد بین ۵۰ تا ۸۰ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

اگر دچار کمبود وزن غیر قابل توضیح هستید یا خستگی مکرر، درد شکمی، زردی یا علائم و نشانه‌های دیگر باعث ناراحتی دارید، به پزشک مراجعه نمائید. بسیاری از شرایط می‌تواند این علائم را ایجاد کند، بنابراین ممکن است پزشک شما برای این علائم و همچنین برای علائم سرطان پانکراس، شما را مورد معاینه دقیق قرار دهد. شما می‌توانید برای بررسی علائم خود به پزشک متخصص گوارش یا متخصص داخلی مراجعه کنید.

آیا سرطان پانکراس درمان می‌شود؟

درمان این بیماری در هر فرد متفاوت می‌باشد. برنامه درمانی شما احتمالاً به محل و اندازه تومور، شدت علائم و سن و سلامت کلی شما بستگی خواهد داشت. برای کمک به کاهش سطح GH و IGF-۱، گزینه‌های درمانی معمولاً شامل جراحی یا پرتودرمانی برای از بین بردن یا کاهش اندازه تومور ایجادکننده علائم شما و دارو برای کمک به عادی‌سازی سطح هورمون‌ها است.

تأثیر برخی از داروها در درمان سرطان لوزالمعده

خوشبختانه به لطف پیشرفت‌های پزشکی در طی سالهای گذشته شانس بقای بیماران مبتلا به این سرطان افزایش یافته است. در واقع پس از تشخیص، ۲۵ درصد افراد یک سال زنده می‌مانند و ۵ درصد نیز به مدت ۵ سال. اگر سرطان زود تشخیص داده شود، میزان بقای پنج ساله تا حدود ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. طبق تحقیقات، محققان مرکز پزشکی دانشگاه شیکاگو در آمریکا یک سوم از بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده که از درمان دارویی اولاپاریب استفاده کرده بودند، ۲ سال بعد از این آزمایش دارویی همچنان به زندگی خود ادامه می‌دهند.

طبق مطالعات انجام شده داروی اولاپاریب (olaparib)که توسط شرکت آلمانی داروسازی «مرک» به عنوان لینپارزا (Lynparza) فروخته می‌شود، خطر گسترش سرطان لوزالمعده را در مقایسه با گروه کنترل ۴۷ درصد کاهش می‌دهد. محققان در یک مطالعه جدید با استفاده از داروی اولاپاریب موفق شدند روند گسترش سرطان لوزالمعده را به اندازه قابل توجهی کاهش دهند.

همچنین بیمارانی که اولاپاریب دریافت و مصرف کرده بودند تقریباً دو برابر طولانی‌تر از بیمارانی که دارونما دریافت کرده بودند، بیماریشان تحت کنترل قرار گرفت. مطالعاتی که در چین انجام شده، نشان می‌دهد مصرف روزانه دوز پایین آسپرین می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان لوزالمعده (پانکراس) را کاهش دهد. آسپرین می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان لوزالمعده را ۴۶ درصد کاهش دهد.

راههای جلوگیری از ابتلاء به سرطان پانکراس

با روش‌های زیر و مراعات خیلی از موارد می‌توان خطر ابتلاء به سرطان پانکراس را کاهش داد:

- حفظ وزن سالم و متعادل نگه داشتن آن

- ترک سیگار

- انتخاب یک رژیم غذایی سالم

- غربالگری سرطان

- ترک سیگار

همچنین مطالعات انجام شده بیانگر این است که ویتامین D خطر ابتلاء به انواع مختلف سرطان از جمله سرطان پانکراس را کاهش می‌دهد. مصرف ویتامین‌های گروه B مانند B۱۲، B۶ و فولات در غذا، اما نه به صورت قرص، خطر ابتلاء به سرطان پانکراس را کاهش می‌دهد. با این حال، برای تأیید این موضوع، نیاز به انجام مطالعات بیشتری است.

هفت ماده غذایی برای مقابله با سرطان پانکراس

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تغذیه نقش مؤثری در پیشگیری و مقابله با بیماری سرطان پانکراس دارد، گوجه فرنگی، توت فرنگی، انبه جزو مواد غذایی مفیدی هستند که افراد را از شر این بیماری نجات می‌دهند، هفت ماده غذایی برای مقابله با سرطان پانکراس عبارتند از:

توت فرنگی: برای تخریب سلول‌های بیمار

توت فرنگی حاوی میزان زیادی «اسید الاژیک» است که ترکیبی با خواص ضدسرطانی بالا است، این ترکیب در میوه‌های دیگری مانند انار نیز وجود دارد که با سرطان پانکراس مقابله می‌کند.

گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان

گوجه فرنگی جزو سبزیجات سرشار از لیکوبن است، این ترکیب شیمیایی همیشه مورد توجه محققان بوده است. در بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷، محققان برنامه‌ی غذایی ۴۶۲ بیمار مبتلا به سرطان پانکراس را سرشار از لیکوپن کردند و به نتایج قابل تأملی رسیدند.

کلم: یک مرتبه در هفته کارساز است

کلم‌ها خانواده‌ای پرخاصیت هستند. کلم چینی، بروکسل، بروکلی، کلم کیل برای مقابله با سرطان پانکراس فوق العاده عمل می‌کنند. به عقیده‌ی محققان مصرف کلم به میزان حداقل یک مرتبه در هفته خطر ابتلاء به سرطان پانکراس را به میزان ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

راههای جلوگیری از ابتلا به سرطان پانکراس کدام است؟  

کیوی برای نابودی سلول‌های سرطانی

تا چند روز دیگر بازار میوه و تره بار پر از کیوی می‌شود که بمب ویتامین است، کیوی جزو میوه‌هایی است که با سرطان پانکراس مقابله می‌کند؛ چون سرشار از لوتئین است به عقیده متخصصان این ترکیب آنتی اکسیدانی باعث نابودی سلول‌های آسیب دیده و سرطان در پانکراس و کبد می‌شود.

انبه: قدرت خنثی کنندگی بالا

انبه میوه‌ای باخاصیت و حاوی ترکیبی قوی به نام «لوپئول» است که شهرت ضدسرطانی بالایی دارد، محققان دانشگاه سوزو چین، لوپئول را به سلول‌های سرطانی پانکراس تزریق کردند. در نهایت مشاهده شد که این ترکیب باعث توقف رشد و گسترش سلول‌های سرطانی شده و آنها را خنثی می‌کند.

زردچوبه برای توقف رشد تومورها

زردچوبه با سلول‌های سرطانی پانکراس مقابله می‌کند. محققان دانشگاه تگزاس ایالات متحده ی آمریکا ترکیبات این ادویه‌ی پرخاصیت را سه بار در هفته و به مدت یک ماه به بدن موش‌های مبتلا به بیماری تزریق کردند. آنها مشاهده کردند که رشد سلول‌های سرطانی به میزان ۴۲ درصد متوقف شد. خوشبختانه مصرف زردچوبه هیچ عوارض جانبی ندارد و بدن را در برابر اکثر سرطان‌ها بیمه می‌کند.

چای سبز: تومورها را کاهش می‌دهد

محققان دانشگاه اوزاکای ژاپن روی تأثیر چای سبز در متاستاز سرطان بررسی کردند و متوجه شدند که این نوع چای برای مقابله با سرطان پانکراس مؤثر است. آنها عصاره‌ی چای سبز را به ۱۸ موش مبتلا به این نوع سرطان تزریق کردند و در پایان ۱۳ هفته متوجه کاهش تومورها شدند؛ در حالی که این اتفاق در موش‌هایی که چای سبز دریافت نکردند مشاهده نشد.

کد خبر 548113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.