درمان خروپف با داروهای گیاهی چیست؟  

لرزش مجرای تنفسی و عارضه خروپف، خروپف شبانه باعث خستگی و خواب آلودگی، شناخت اختلال سندرم آپنه خواب، خروپف پیشگام بیماری‌های جدی‌تر، عوامل ایجاد و عوارض خروپف، راههای پیشگیری از خروپف و درمان خروپف با داروهای گیاهی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خروپف لرزش مجرای تنفسی است که به دلیل بسته شدن مسیر هوا در هنگام تنفس و در زمان خواب، صدا ایجاد کرده که در برخی موارد صدای کمی داشته اما در بیشتر مواقع صدایی ناخوشایند و بلند ایجاد می‌کند اما سوال این است که آیا این صدای ناهمگون و دلخراش از بیماری خاصی خبر می‌دهد.

خروپف در ظاهر مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند و اعضای خانواده فردی که به این عارضه مبتلا است از این مساله شکایت دارند اما برخی از متخصصان می‌گویند خروپف یک بیماری به شمار می‌رود چرا که یک وقفه تنفسی است و برای فرد مبتلا خطرناک است.

اختلال سندرم آپنه خواب

خروپف می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال جدی به نام سندرم آپنه خواب انسدادی (وقفه تنفسی هنگام خواب) به شمار آید و خروپف ناشی از تنگ شدن راه‌های هوایی به ویژه در ناحیه حلق است که به علل مختلف در خواب اتفاق می‌افتد. هنگام خواب، شل شدن عضلات بدن در قسمت‌های مختلف از جمله حلق سبب باریک شدن مسیر تنفس می‌شود و این باریک شدن با ارتعاش قسمت‌های مختلف حلق و به ویژه زبان کوچک و کام نرم همراه می‌شود که خروپف را به دنبال دارد.

خروپف همراه با قطع گاه گاهی تنفس هنگام خواب، افت شدید و مکرر اکسیژن را در پی دارد و افت اکسیژن می‌تواند زمینه ساز بروز بیماری‌های خطرناک همچون پرفشاری خون، سکته قلبی و مغزی، دیابت و مشکلات خلقی شود.

خروپف در میان مردم یک مشکل شایع است. ۵۷% از مردان بزرگسال و ۴۰% از خانم‌ها در خواب خروپف می‌کنند. بیشتر این افراد در رده سنی بین ۴۰ تا ۶۰ سال هستند. یک‌چهارم کسانی که خروپف می‌کنند، آن را یک بیماری یا عارضه نمی‌دانند و خروپف را بسیار عادی تلقی می‌کنند. حدود ۱۰ تا ۱۲ % از کودکان هم در خواب خروپف می‌کنند. می‌توان گفت که خروپف با وجود این‌که برای دیگران آزاردهنده است اما به‌طورکلی، پدیده‌ای بی‌ضرر است، با این وجود در بعضی از افراد خروپف نشان‌دهنده یک اختلال پزشکی جدی به نام آپنه انسدادی خواب (OSA) است و باید حتماً تحت درمان قرار بگیرد.

خروپف پیشگام بیماری‌های جدی‌تر

سندورم انسداد راه تنفسی یا آپنه در خواب یک خطر برای اختلال خواب منظم است، متخصصان گوش و حلق و بینی اعلام کردند تشخیص آن می‌تواند بسیار آسان باشد اگر شما شروع به خروپف در خواب کنید نه به عنوان یک سر و صدای آزار دهنده، بلکه به عنوان یک علامت بیماری می‌تواند برایتان دردسر ساز باشد.

خروپف به خودی خود خطرناک نیست، اما می‌تواند پیشگام بیماری‌های جدی‌تر باشد، بیشتر اوقات، افراد در خواب به خوبی نفس نمی‌کشند. چنین " مکثی در زمان خروپف" می‌تواند به ۱۰ ثانیه برسد و به بدن آسیب برساند.

بزرگترین ناراحتی هنگام قطع تنفس در شب این است که فرد شروع به دریافت اکسیژن کمتری می‌کند. اگر این اتفاق به صورت سیستماتیک رخ دهد، مشکلات مختلفی با سیستم قلبی و عروقی می‌تواند ایجاد کند. خروپف به خودی خود خیلی بد نیست، اما اگر با ایست تنفسی در خواب همراه شود، این یک مشکل بسیار بزرگ است. هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان نیز این موضوع بسیار خطرناک است.

خروپف عارضه ایست که همه آدم‌های دنیا از آن هراس دارند و هیچکس دوست ندارد کنار آدمی شب را سپری کند که خروپف می‌کند. خروپف ممکن است بیانگر مشکلی در بدن باشد و بدن با این رفتار در خواب، زنگ در خطر بودن سلامتی فرد را به صدا در می‌آورد، به طور مثال در جوانان، خروپف نشانه فشار خون بالا است.

لرزش مجرای تنفسی موجب تولید صدا می‌شود. حال اگر به دلیل نحوه خوابیدن مسیر هوا بسته شود، تنفس دچار مشکل شده و خروپف آغاز می‌گردد. مطابق با مطالعه جدید که اخیراً در جلسه سالیانه در انجمن رادیولوژی شیکاگو برگزار شد، در خانم‌ها، خروپف و وقفه تنفسی ممکن است زودتر از آقایان منجر به نقص عملکرد قلب بشود.

اگر کسی خروپف دارد و در طی روز خواب آلود و خسته است یا فشار خون بالا دارد و یا هنگام خروپف نفسش قطع می‌شود، به احتمال زیاد از بیماری وقفه تنفسی حین خواب رنج می‌برد و باید سریع اقدام به تشخیص قطعی و درمان کند. این بیماری باعث می‌شود علائم افسردگی در فرد بروز کند و طی روز تحریک‌پذیر شود، در جلسه‌ها و سخنرانی بی‌حوصله باشد و چرت بزند. خطر تصادفات مرگ‌بار و ابتلاء به چاقی نیز در این افراد افزایش پیدا می‌کند و در صورت عدم درمان خطر سکته مغزی و قلبی خواهد بود.

عوارض خروپف چیست؟

خروپف گاهی چیزی بیش‌تر از یک مزاحم است. گذشته از این‌که می‌تواند باعث ایجاد اختلاف میان شما و هم‌اتاقی‌هایتان شود، اگر ناشی از OSA باشد، ممکن است در معرض عوارض بسیاری قرار بگیرید. خروپف سبک ممکن است کیفیت کلی خواب شما را مختل نکند اما عوارض زیر را در پی دارد:

- خواب آلودگی روزانه

- ناامیدی یا عصبانیت مکرر

- مشکل در تمرکز

درمان خروپف با داروهای گیاهی چیست؟  

- خطر بیشتر فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی

- افزایش خطر مشکلات رفتاری، مانند پرخاشگری یا مشکلات یادگیری در کودکان مبتلا به OSA

- افزایش خطر تصادفات وسایل نقلیه موتوری به دلیل کمبود خواب

چه عواملی باعث می‌شوند که در خواب خروپف کنیم؟

خروپف می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد اما اغلب به‌خاطر یکی از مشکلات زیر اتفاق می‌افتد: که عبارتند از

- داشتن لوزه سوم

- داشتن پولیپ بینی یا انحراف تیغه بینی

- آپنه انسدادی خواب (OSA)

- چاقی گردن

- انحراف تیغه بینی

- سیگارکشیدن قبل از خواب

- نوشیدن الکل قبل از خواب

- آلرژی یا التهاب سرماخوردگی

- مصرف داروهایی مانند داروهای خواب‌آور، ضد سرماخوردگی یا آنتی‌هیستامین

- خوابیدن بر روی متکایی که بیش از حد نرم است

- به پشت خوابیدن یا به‌اصطلاح طاق‌باز خوابیدن

- داشتن اضافه‌وزن

- بالارفتن سن و تحلیل رفتن ماهیچه‌های گلو

- بارداری

- وضعیت یائسگی

- وراثت و داشتن سابقه خانوادگی خروپف یا آپنه انسدادی خواب

آیا خروپف شبانه باعث خستگی و خواب آلودگی در طول روز می‌شود؟

یکی از بارزترین نشانه‌های آپنه خواب و خروپف شبانه، خستگی و خواب آلودگی در طول روز، عدم تمرکز، روحیه کم، رنجور و عصبی بودن، کج خلقی است و کیفیت و سبک زندگی را شدیداً" تحت تأثیر قرار می‌دهد.

خستگی مفرط در طول روز معضلی است که ریشه اصلی آن اختلال خواب در طول شب است، شاید هیچگاه در نیابید که علت اصلی مشکلات شما در طول روز ریشه در مشکلات خواب شما در طول شب دارد. انسداد تنفس حین خواب و در نتیجه عدم تأمین اکسیژن مورد نیاز بدن در هنگام خواب، کاهش کیفیت خواب و عدم رسیدن به عمق لازم خواب می‌شود که تکرار این عادت طی شب‌های مکرر، منجر به بروز عوارض جدی بر سلامت فرد می‌شود.

آیا افراد لاغر خروپف می‌کنند؟

افراد لاغر نیز خروپف می‌کنند و ممکن است دچار آپنه خواب شوند. در حالی که سن و وزن زیاد عوامل خطر برای مبتلا شدن به آپنه خواب است، اما شواهد نشان می‌دهد که آپنه خواب و خروپف یک برش همه گیر و بسیار وسیع‌تری در میان جمعیت دارد.

فکر سنتی دلیل خروپف را تنها چاقی و افزایش سن می‌دانست ولی در مطالعات اخیری که در کشور سوئد انجام شده، بر اساس آزمایشی که از ۴۰۰ خانم چاق و در محدوده سنی ۵۵ تا ۷۰ سال انجام شد، ۳۱% آنها دچار آپنه خواب بودند، اما شگفت آور این است در آزمایش دیگری که در این مطالعه انجام شد، از ۴۰۰ نفر خانم با شاخص توده بدنی متفاوت که بین ۲۰ تا ۷۰ سال سن داشتند، ۵۰% آنها دچار آپنه خواب بودند.

خروپف چه زمانی خطرناک است؟

خروپف‌های بلند می‌تواند اختلال جدی آپنه انسدادی خواب باشد. آپنه انسدادی خواب (OSA) انسدادی است که باعث قطع تنفس و اختلال در خواب می‌شود. اگر شب‌ها در خواب با صدای بلند خروپف می‌کنید و یکی یا چند مورد از این نشانه‌ها خروپف خطرناک است و بهتر است حتماً به پزشک مراجعه کنید این نشانه‌ها عبارتند از:

- در هنگام تنفس مکث می‌کنید

- در طول روز به شدت احساس خواب‌آلودگی می‌کنید

- اختلال خواب دارید

- سردردهای صبحگاهی به سراغتان می‌آیند

- مشکلات تمرکز یا حافظه دارید

- فشار خونتان بالاست

- تحریک‌پذیر یا افسرده شده‌اید

راههای پیشگیری از خروپف

اگر گاهی خروپف می‌کنید، انجام تغییرات و اصلاحات کوچک در سبک زندگی‌تان، می‌تواند به شما کمک زیادی کند که عبارتند از:

به پهلو بخوابید

خروپف معمولاً هنگامی اتفاق می‌افتد که به پشت خوابیده‌اید، زیرا نیروی جاذبه باعث می‌شود راه هوایی شما باریک‌تر شود؛ بنابراین، سعی کنید به پهلو بخوابید

وزن تان را کم کنید

وزن اضافی و چاقی در ناحیه گردن، بافت‌های گلوی شما را ضخیم کرده و مجاری تنفس‌تان را باریک می‌کند. پس با رژیم‌های غذایی مناسب و ورزش و پیاده‌روی روزانه، اضافه‌وزنتان را از بین ببرید.

داروهای ضدآلرژی مصرف کنید

اگر آلرژی دارید یا سرماخورده‌اید، از داروهای ضداحتقان که آلرژی یا التهاب مربوط به سرماخوردگی را تسکین می‌دهند، حتماً استفاده کنید تا تنفس برایتان راحت‌تر شود. -

زیاد آب بنوشید

اگر به اندازه کافی آب ننوشید، مجاری بینی و دهانتان خشک می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود که بیشتر خرخر کنید.

از دستگاه رطوبت ساز در اتاق تان استفاده کنید

این دستگاه‌ها می‌توانند با ایجاد رطوبت در فضای اتاق، احتقان را کم کنند و تنفس برایتان راحت‌تر شود.

درمان خروپف با داروهای گیاهی چیست؟  

درمان خروپف با داروهای گیاهی

برای درمان خروپف، راه‌های زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها مانند عمل‌های جراحی، هزینه زیادی را به‌دنبال دارند، روش‌های جدیدتری برای درمان خروپف ابداع شده‌اند که آسان، ارزان و بی‌خطر هستند، درمان خروپف با داروهای گیاهی عبارتند از:

عرق نعنا: یک یا دو قطره عرق نعنا را به یک لیوان آب اضافه کنید و قبل از این‌که بخوابید قرقره کنید، این کار را هر شب تکرار کنید.

روغن زیتون: برای درمان خروپف، هر شب قبل از خواب ۲ یا ۳ قطره روغن زیتون را بخورید. اگر از طعم آن خوشتان نمی‌آید، مقداری عسل هم به آن اضافه کنید و قبل از خوابیدن مصرف کنید.

کره: مقدار کمی کره تصفیه شده را درون مایکروویو گرم کنید و با استفاده از قطره‌چکان دو یا سه قطره از این کره ولرم را درون هر سوراخ بینی‌تان بریزید. این کار را هر روز قبل از خوابیدن و بعد از بیدار شدن از خواب تکرار کنید.

پودر هل: نصف قاشق چای‌خوری پودر هل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و نیم ساعت قبل از خواب بنوشید. این کار خروپف را به‌تدریج کاهش می‌دهد.

پودر زردچوبه: دو قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید و نیم ساعت قبل از خواب بنوشید. این کار را هر شب تکرار کنید.

برگ گزنه: یک قاشق غذاخوری از برگ‌های خشک شده گزنه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید، اجازه دهید تا ۵ دقیقه بماند و سپس قبل از خواب بنوشید و حتی می‌توانید دو تا سه فنجان از آن را در طول روز بنوشید.

سیر خام: یک یا دو عدد سیر خام را بجوید و بعد یک لیوان آب بنوشید. این درمان را قبل از خواب انجام دهید که به کاهش خروپف کمک می‌کند.

عسل: یک قاشق غذاخوری عسل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و قبل از خواب بنوشید. این روش را هر شب تکرار کنید. همچنین می‌توانید از عسل برای شیرین کردن چای که بعد از شام می‌نوشید، استفاده کنید.

بابونه: یک قاشق غذاخوری گل بابونه یا چای کیسه‌ای بابونه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید. یک قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید و قبل از خوابیدن آن را بنوشید.

آناناس: بعد از شام چندتکه آناناس مصرف کنید که اثر ضدالتهابی هم دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر با درمان‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم و تغییر در شیوه زندگی، باز هم خروپف کردید یا با اختلال در تنفس یا احساس تنگی نفس از خواب بیدار شدید، حتماً در این مورد به پزشک ریه و دستگاه تنفسی مراجعه کنید. خروپف به‌خودی‌خود خطرناک نیست اما دلیل این‌که باید بعضی از خروپف‌ها را جدی گرفت و حتماً برای بررسی و درمان آن‌ها به پزشک مراجعه کرد، این است که خروپف می‌تواند مهم‌ترین علامت بیماری وقفه تنفسی یا آپنه انسدادی خواب (OSA) باشد. گاهی میان خواب، خروپف‌ها قطع می‌شود که به معنی قطع تنفس به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه است. سپس با یک خرناس راه تنفسی باز می‌شود و فرد دوباره شروع به تنفس همراه با خروپف می‌کند. این نوع خروپف، احتمالاً علامت ابتلاء به یک بیماری خطرناک در خواب است.

کد خبر 543939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.