۱۲ میوه و تغذیه مفید برای داشتن قلب سالم بشناسیم

تفاوت نوع بیماری‌های قلبی، عوامل مؤثر در بروز بیماری قلبی، میوه‌های مفید برای کمک به سلامت قلب، آبمیوه‌های مفید برای پیشگیری از عوارض قلبی و هفت ماده غذایی برای سلامت قلب را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در زندگی و جوامع امروزی با توجه به استرس و اضطراب‌هایی که در جامعه وجود دارد بسیاری از انسان‌ها ممکن است از بیماری‌های قلبی رنج ببرند. در انسان‌ها با توجه به سن و ژنتیک و عواملی دیگر نوع بیماری‌های قلبی شأن متفاوت است.

بیماری قلبی یک اصطلاح گسترده برای شرایطی است که بر ساختار و عملکرد ماهیچه قلب تأثیر می‌گذارد، بیماری قلبی مسئول نزدیک یک‌سوم مرگ‌های سراسر دنیا است، بیماری‌های قلبی عروقی گروهی از بیماری‌ها است که شامل بیماری عروق کرونر قلب، آریتمی، نارسایی قلبی و بیماری دریچه می‌شود. بسیاری از انواع بیماری‌های قلبی را می‌توان با انتخاب شیوه زندگی سالم، داروها یا جراحی پیشگیری و درمان کرد.

چه میوه‌هایی به سلامت قلب کمک می‌کند؟

میوه‌های مفید برای کمک رسانی به سلامت قلب در بدن عبارتند از:

هندوانه:

شاید شما هم در روزهای تابستانی برای افزایش طاقت و عدم پایین آمدن آب بدنتان از هندوانه استفاده کرده اید. اما شاید شما خواص مهم این میوه را ندانسته باشید. هندوانه یکی از میوه‌های مفید برای بیماران قلبی است. خواص دیگر هندوانه این است که دارای حجم زیادی فیبر می‌باشد و نیز منبع بزرگی از آنتی اکسیدان است.

آووکادو:

یکی دیگر از میوه‌های مفید برای بیماران قلبی که خاصیت بالایی دارد آووکادو است؛ ساختار این میوه از چربی‌های اشباع نشده سالم تشکیل شده است و از دیگر مزایای این میوه می‌توان از وجود پتاسیم فراوان نام برد.

پتاسیم ماده معدنی است که کنترل فشار خون را مورد تعهد و وظیفه دارد؛ خاصیت‌های مهم دیگری که آووکادو دارا است می‌توان از ویتامین‌های c فیبر و کاروتنوئید را نیز یاد برد.

۱۲ میوه و تغذیه مفید برای داشتن قلب سالم بشناسیم

گردو:

یکی دیگر از با ارزش ترین میوه‌های مفید برای بیماران قلبی گردو می‌باشد، شما می‌توانید با مصرف گردو عملکرد قلب خود را بهبود ببخشید. با مصرف این ماده شما شانس ابتلاء به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهید

طالبی:

یکی دیگر از مهم‌ترین میوه‌هایی که در فصل تابستان از آن می‌توانیم بهره ببریم طالبی است. طالبی دارای منبع زیادی از ویتامین c می‌باشد،همان گونه که اطلاع دارید ویتامین c یک نوع ویتامین آنتی اکسیدان است. خوردن میوه‌های سالم خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد این به این معنا نیست که شما حتماً با خوردن این نوع مواد از شر بیماری‌ها به کل خلاص شوید.

آبمیوه‌های مفید برای پیشگیری از عوارض قلبی

آبمیوه‌های مفید، نوشیدنی‌های سالمی برای دفع مواد خطرناک سایر غذاها به شمار می‌روند و نوشیدن آب میوه و برخی سبزیجات باعث جذب سریع آنزیم‌های مفید، آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی می‌شود. همچنین مصرف این نوشیدنی‌ها فرایند هضم غذاها را نیز سرعت می‌دهد.

میوه‌ها و سبزیجات زرد، نارنجی و قرمز رنگ، به این منظور انتخاب‌های مناسبی هستند. میوه‌هایی مانند انار، گریپ فروت، انگور قرمز و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی انتخاب‌های خوبی برای آبگیری هستند.

مصرف آب و عصاره برخی میوه‌ها و سبزیجات برای سلامت قلب مفید است. به گفته انجمن قلب آمریکا، مصرف چهار وعده میوه و سبزیجات، می‌تواند سلامت قلب را تا حدود زیادی تضمین کند. البته متأسفانه اغلب افراد، این توصیه را جدی نگرفته و به آن عمل نمی‌کنند.

مشکلات قلبی در بسیاری از کشورها، قاتل شماره یک بسیاری از مردم است. اما با برخی پیشگیری‌ها و مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌های مفید، می‌توان از احتمال بروز حملات و عوارض قلبی پیشگیری کرد.

آبمیوه‌های مفید، نوشیدنی‌های سالمی برای دفع مواد خطرناک سایر غذاها به شمار می‌روند و نوشیدن آب میوه و برخی سبزیجات باعث جذب سریع آنزیم‌های مفید، آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی می‌شود. همچنین مصرف این نوشیدنی‌ها فرایند هضم غذاها را نیز سرعت می‌دهد.

برای اینکه بتوانید مصرف منظم آب میوه‌های تازه را شروع کنید، قبل از هر چیز به یک آبمیوه گیر مناسب نیاز دارید. شما باید یک آبمیوه گیر با دور موتور سریع و قدرتی در حد ۴۵۰ وات و بیشتر خریداری کنید. سرعت بالا باعث می‌شود آبمیوه در زمان کمتری تهیه و آماده شود.

مصرف سریع آبمیوه پس از تهیه توصیه می‌شود؛ عواملی مانند اکسیداسیون که به سرعت اتفاق می‌افتد، منجر به کاهش میزان مواد مغذی آبمیوه می‌گردد. چنانچه امکان مصرف سریع آن پس از آبگیری وجود ندارد، بهتر است آبمیوه را در ظرفی دربسته در یخچال نگه داشته و در زمانی کمتر از یک روز به مصرف رسانید.

چه میوه‌ها و سبزیجاتی را باید برای آبگیری انتخاب کرد؟

انجمن قلب آمریکا اضافه می‌کند که میوه‌ها و سبزیجات زرد، نارنجی و قرمز رنگ، به این منظور انتخاب‌های مناسبی هستند. میوه‌هایی مانند انار، گریپ فروت، انگور قرمز و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی انتخاب‌های خوبی برای آبگیری هستند.

برای مثال آنتی اکسیدان موجود در انار، از تشکیل رسوب چربی بر دیواره شریان‌ها، جلوگیری می‌کند. همچنین در یک مطالعه در دانشگاه ناپل ایتالیا، مشخص شده که مصرف عصاره‌ی زغال اخته، بر سلامت قلب مؤثر است. همچنین تأثیر آب انگور قرمز، در کاهش میزان کلسترول، کمک به کاهش خطر لخته شدن خون در بدن و همچنین جلوگیری از آسیب به رگ‌های خونی و تثبیت فشار خون مؤثر است.

هفت ماده غذایی برای سلامت قلب

رژیم غذایی مناسب نقش مهمی روی سلامت قلب دارد و می‌تواند از خطر بیماری‌های قلبی تا حد بسیاری بکاهد. برخی از مواد غذایی می‌توانند تأثیر خوبی روی فشار خون، تری‌گلیسیرید، مقدار کلسترول و التهاب بدن داشته باشند و وقتی تمام این موارد تحت کنترل باشند، قلب هم در شرایط خوبی باقی می‌ماند، هفت ماده خوراکی که می‌توانند چنین اثری داشته باشند عبارتند از:

۱. سبزیجات برگ دار

سبزیجاتی، چون اسفناج، کلم‌پیچ و کلم سبز سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها و به‌ویژه ویتامین K هستند. ویتامین K از رگ‌ها محافظت کرده و در انعقاد صحیح خون نقش مهمی دارد.

این سبزیجات، حاوی مقدار زیادی نیترات رژیمی هستند که می‌تواند از فشار خون و سفتی رگ‌ها کاسته و عملکرد سلول‌های پوششی رگ‌های خونی را بهبود بخشند.

۲. دانه‌های کامل

دانه‌های کامل مانند برنج قهوه‌ای، جوی دوسر، جوی چاودار، گندم سیاه و کینوآ سرشار از مواد مغذی هستند. این دانه‌ها در مقایسه با دانه‌های تصفیه‌شده سرشار از الیاف‌اند که می‌توانند از کلسترول بد خون کاسته و بدین‌ترتیب از خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی می‌کاهند.

۳. انواع توت‌ها

توت‌فرنگی، توت سیاه، تمشک و زغال‌اخته حاوی مواد مغذی مهمی هستند که نقش مهمی در سلامت قلب دارند. این مواد خوراکی مملو از آنتی‌اکسیدان‌هایی، چون آنتوسیانین‌اند که جلوی استرس اکسیداتیو و التهاب منجر به بیماری‌های قلبی را می‌گیرد. بررسی‌ها نشان داده که مصرف بسیار انواع توت‌ها از چند عاملی که باعث بیماری قلبی می‌شود می‌کاهد.

۴. ماهی‌های چرب و روغن ماهی

ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، خال‌مخالی، ساردین و تن سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که برای سلامت قلب بسیار مفیدند.

روغن ماهی هم گزینه خوبی برای دریافت اسیدهای چرب امگا ۳ مورد نیاز بدن است. مکمل روغن ماهی، تری‌گلیسیرید خون را کم کرده و عملکرد رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشد و در نتیجه از فشار خون بالا می‌کاهد که در نتیجه منجر به بهبود وضعیت قلب می‌شود.

۵. گردو

گردو منبع خوبی از فیبر و ریزمغذی‌هایی مانند منیزیم، مس و منگنز است. بررسی‌ها نشان داده که گردو از چربی‌های بد خون تا ۱۶ درصد و همچنین حدود ۲ تا ۳ میلی‌متر از فشار خون دیاستولیک می‌کاهد و بدین ترتیب موجب کاهش تنش اکسیداتیو و التهاب می‌شود. مصرف مرتب گردو از خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی کم می‌کند.

۱۲ میوه و تغذیه مفید برای داشتن قلب سالم بشناسیم

۶. لوبیاها

لوبیاها حاوی نشاسته مقاوم‌اند که در برابر هضم مقاومت می‌کنند و به‌وسیله باکتری‌های مفید روده تخمیر می‌شوند؛ در بررسی‌ها مشخص شده که نشاسته مقاوم با کاهش مقدار تری‌گلیسیرید خون و کلسترول می‌تواند از قلب محافظت کند.

۷. شکلات تلخ

شکلات تلخ حاوی حداقل ۷۰ درصد کاکائو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی، چون فلاونووئید است که می‌توانند سلامت قلب را حفظ کنند. بررسی‌ها نشان داده است که مصرف شکلات تلخ می‌تواند از خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی بکاهد.

از دیگر مواد خوراکی که از قلب محافظت می‌کنند می‌توان به گوجه فرنگی، بادام، انواع دانه‌ها مانند دانه‌های چیا، کتان، سیر، روغن زیتون و چای سبز اشاره کرد.

با مصرف متعادل و به‌اندازه مواد غذایی فوق و البته ورزش‌های مناسب می‌توانید قلبی همیشه سالم داشته باشید.

کد خبر 534171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.