تاثیر تغذیه بر تقویت سیستم ایمنی بدن در فصول سرد سال

در فصل سرما با توجه به سرد شدن هوا باید به نکات تغذیه‌ای توجه ویژه‌ای داشت تا با تقویت سیستم ایمنی بدن درگیر بیماری‌های فصول سرد نشویم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با سرد شدن هوا باید غذاهایی مصرف شود که برای فصل سرما مفید است؛ غذاهای سالمی که سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان باشد و باعث تقویت سیستم ایمنی در فصل سرد سال شود و برای افراد حاوی موادی باشد تا کمک کند کمتر دچار بیماری‌های واگیردار فصل سرد سال شود؛ همچنین در حال حاضر که پاندمی کرونا نیز وجود دارد و این بیماری سخت که در صورت تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلای فرد به آن بیشتر خواهد کرد، وجود مواد مغذی و ویتامین‌ها برای بهبود سلامت جسمی بدن حائز اهمیت است. در فصول سرد نباید مصرف میوه و سبزیجات را فراموش کرد؛ چرا که مصرف میوه و سبزیجات سلامتی بدن را تکمیل خواهد کرد. افراد باید در انتخاب مواد غذایی دقت نظر کافی داشته باشند و از مصرف مواد غذایی که برای فصول سرد سال مناسب نیست تا جای ممکن پرهیز کنند.

از آنجا که تغییر فصل‌ها تغییراتی در تمام حیات و همچنین در جسم انسان به دنبال دارد، تغییر رژیم غذایی روزانه مناسب هر فصل لازم و ضروری است، طبیعت فصل پاییز و زمستان سرد و خشک و یا سودا است و در این فصول مزاج سرد و خشک غالب است و این مزاج مقابل مزاج خون که گرم و تر است قرار می‌گیرد و در ادامه به علت تفاوت شدید بین هوای گرم روز و هوای سرد بامداد و شب بیماری‌های زیادی بروز می‌کند. ضرورت دارد تغذیه‌ای مناسب فصل سرد سال داشته باشیم تا بیماری‌ها کمتر بر بدن غلبه کند.

تدابیر مصرف مواد غذایی در پاییز و زمستان برای کاهش کرونا و آنفلوآنزا

حسن انتظاری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهانبه خبرنگار ایمنا، می‌گوید: لازم است که از همه ویتامین‌ها در حد نیاز بدن استفاده شود. ویتامین A ، B ، C ، D ، K باید در فصل سرد استفاده شوند، آجیل‌ها و گوشت یکی از بهترین منابع پروتئین و ویتامین‌ها است. آجیل‌ها به دلیل اینکه قند زیادی ندارند قند خون را بالا نمی‌برند از طرفی چربی آن مفید بوده و حتی برای افراد با چربی بالا نیز مناسب است؛ البته در مصرف آن نباید زیاده روی کرد.

وی می‌افزاید: اگر افراد در فصل پاییز آلرژی فصلی دارند بهتر است تا حد امکان بیرون نروند و باید بدانند با تغییر فصل و شرایط دما سیستم ایمنی بدن دچار ضعف شده و بیماری بروز می‌کند. لازم است در پاییز به تقویت سیستم ایمنی بدن توجه کرده و از مصرف خودسرانه داروها اجتناب کنند. با توجه به اینکه بعضی از کورتن‌ها برای سرکوب آلرژی‌ها لازم است، اما اگر اشخاص این نوع داروها را بیش از حد بخورند، سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف شده و دچار آنفلوآنزای فصلی می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید می‌کند: در فصل با شیوع آنفلوآنزا و بیماری کرونا مواجه هستیم و علاوه بر این تغییرات فصل و آب و هوا که انسان‌ها را به سرما خوردگی مبتلا می‌کند نیز وجود دارد. رعایت نکات تغذیه‌ای احتمال ابتلای افراد به این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد و در صورت ابتلاء، مقاومت بدن در برابر این بیماری‌ها افزایش پیدا می‌کند. اولین نکته در مورد بروز همه بیماری‌ها کمبود ویتامین، املاح و پروتئین‌ها در بدن است. باید غذاها در این فصول متنوع باشد و بهتر است که این تنوع بیشتر در مصرف میوه‌ها باشد.

وی می‌گوید: غذاهایی که دمای پایین و سرد دارد از جمله ساندویچ سرد، آب دوغ خیار و سالاد الویه که سرد سرو می‌شود نیز برای فصل‌های سرد سال توصیه نمی‌شود.

منع مصرف غذاهای سودازا در فصل سرما

مهران کریمی مشاور طب سنتی، در خصوص اهمیت مصرف غذاهایی با مزاج گرم در فصل سرد سال به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: برای حفظ سلامت و اینکه میزان مضرات این فصل به حداقل برسد، بهتر است در پاییز از غذاهایی با مزاج گرم استفاده شود. گوشت گوسفند، مرغ و شیرینی‌های طبیعی انجیر، کشمش، شیرینی‌های تهیه شده از بادام و شکر مناسب است. در فصل سرد باید از مصرف غذاهای سودازا مثل عدس، بادمجان، گوشت گوساله و فست‌فودها پرهیز کرد.

وی ادامه می‌دهد: برای از بین بردن یبوست در زمستان، ضروری است مصرف میزان فراوانی از فیبر در رژیم غذایی گنجانده شود، می‌توان سالاد میوه‌های پاییزی را در برنامه غذایی فصل سرد سال قرار داد و به وفور از میوه‌ها و سبزیجات در فصل سرد استفاده کرد؛ البته مصرف میوه‌هایی با طبع سرد نیز توصیه نمی‌شود، سیب‌ها انواع و اقسام مختلفی دارد و برای فصل سرد به ویژه برای درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی مؤثر خواهد بود و بهتر است برای تقویت سیستم ایمنی خود هر روز یک عدد سیب مصرف شود، اما هندوانه طبع بسیار سردی دارد و مصرف آن هرگز در این فصل توصیه نمی‌شود.

مصرف مایعات فراوان در فصل سرد سال

مشاور طب سنتی خاطرنشان می‌کند: در ماه‌های سرد سال مغز کمتر پیام تشنگی صادر می‌کند و ضروری است از تأمین آب مورد نیاز بدن در فصل سرما مطمئن شد، چرا که زمستان هوا فقط سرد نیست، بلکه خشک است و علاوه‌بر آب مایعاتی مانند آبمیوه‌های طبیعی یا آب سبزیجات نیز انتخاب بسیار مؤثری است.

وی با بیان اینکه سردی‌ها را در فصل گرم و گرمی‌ها را باید در فصل سرد مصرف مصرف کرد، تصریح می‌کند: در فصل پاییز باید از غذای معتدل استفاده شود، با سرد شدن تدریجی هوا باید در رژیم غذایی نیز تغییراتی ایجاد شود؛ رژیم غذایی در فصل سرما از اهمیت بسیاری برخوردار است و مزاج‌ها در هر فصل متغیر است؛ مزاج فصل پاییز سرد و خشک، مزاج فصل زمستان سرد و تر است.

کریمی می‌افزاید: خوراکی‌های موجود در هر فصل متناسب برای آن مقطع است و خوارکی‌هایی که به صورت طبیعی در آن فصل وجود ندارد، نه تنها مفید نبوده بلکه مضر هم خواهد بود، مصرف خیار که طبع سرد دارد و در فصل زمستان بیشتر به صورت گلخانه‌ای پرورش می‌یابد توصیه نمی‌شود؛ همچنین از مصرف غذاها و میوه‌هایی که طبع سرد دارد نباید مصرف شود و بهره گرفتن از ادویه گرم در فصل سرد سال بسیار مفید و حائز اهمیت است.

وی می‌گوید: به علت طبع سرد و مرطوب، نوشیدن دوغ در فصول سرد سال توصیه نمی‌شود، نوشیدن آن را باید در فصل سرد سال کنار گذاشت، اما ماست را می‌توان با اصلاحاتی در آن، مصرف کرد. ماست چکیده و اضافه کردن نعنا، پونه و ادویه گرم به آن طبع ماست را از سردی خارج می‌کند با این وجود توصیه می‌شود همراه غذا مصرف نشود.

لزوم مصرف مواد غذایی گرم و خشک برای تغذیه در فصل سر سال

مشاور طب سنتی با اشاره به مصرف دم‌نوش‌هایی با طبع گرم در فصل سرد سال، تاکید می‌کند: فصل سرد مسبب دردهای مختلفی برای بدن است، برای مبارزه با این امراض استفاده از دمنوش‌ها مانند دمنوش زنجبیل به دلیل اینکه حاوی مواد مغذی است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر نفوذ میکروب و ویروس‌های فصل سرد می‌شود و برای از بین بردن انقباضات دردناک و گرفتگی عضلات و همچنین برای درمان سرماخوردگی می‌توان از آن استفاده کرد. دمنوش گیاهی آویشن به دلیل اینکه خاصیت ضدعفونی و ضد باکتری دارد از بروز بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی جلوگیری می‌کند، البته مصرف دم‌نوش‌های دارچین، نعنا، میخک و هل نیز بسیار مفید است.

وی با اشاره به اینکه مصرف عناب در فصل سرد سال نباید فراموش شود، اظهار می‌کند: شلغم از جمله ریشه‌های خوراکی سبزیجات است که می‌تواند در روزهای سرد سال جانشین مناسبی برای تربچه و کلم باشد. شلغم منبع عالی از ویتامین‌ها و اسیدفولیک است. میوه پاییزی "به" غنی از خواص ضد ویروسی است؛ این میوه با خواص ضد ویروسی و آنتی‌اکسیدانی که دارد و در برابر سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی از بدن محافظت می‌کنند؛ البته مصرف کدو حلوایی نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک خواهد کرد.

کریمی می‌گوید: مصرف مواد غذایی گرم و خشک برای تغذیه در فصل سرد سال مناسب است و از جمله آن می‌توان به انبه، بادام کاغذی، تخم شربتی، پسته، پونه، پیاز، دمبه، ترب، تره، جعفری، چای، خردل، خرما، خرمالو، زردچوبه، زعفران، زنیان، زیتون، زیره سیاه، سیر، شنبلیله، فلفل، فندق، کرفس، مویز، کنگر، گردو، گل سرخ، لپه، مرزه، موسیر، موم عسل، نارگیل و عرق بهارنارنج اشاره کرد؛ البته باید توجه داشت که مصرف هر یک از این موارد رابطه مستقیم با مزاج افراد دارد و در مصرف آن نباید زیاده‌روی کرد.

کد خبر 533429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.