فواید بهترین میوه‌ها و سبزیجات پاییزی را بشناسید

مزاج خشک و سرد فصل پاییز، بایدها و نبایدها در فصل پاییز، غذاها و مواد گرم وتر و چای‌های مناسب پاییزی، بهترین میان وعده‌ها میوه‌ها و سبزیجات پاییزی، راهکار رهایی پوست از خشکی، شیوع یبوست در پاییز و غذاهای مضر این فصل را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در فصل پاییز از حرارت هوا کاسته می‌شود و رطوبت هم مانند زمستان زیاد نیست، مزاج این فصل، سرد و خشک است. در این فصل میوه‌ها و غذاهایی با طبع گرم توصیه می‌شود، افراد با مزاج سرد و خشک بهتر است در فصل پاییز با آب ولرم حمام کنند و از مصرف غذاهای کنسروی، منجمد و مانده و غذاهایی با طبع بسیار گرم و ادویه‌جات با گرمی زیاد پرهیز کنند.

در فصل پاییز ورزش کردن به دلیل برقراری تعادل در بدن مناسب است و سردی مزاج را کاهش می‌دهد، در پاییز از اقداماتی نظیر: فصد، حجامت بی‌دلیل، خوابیدن با شکم پر، خوابیدن در مجاورت هوای سرد، نوشیدن آب سرد و حمام یا نشستن در آب سرد، خشم و اندوه و اضطراب (به دلیل افزایش سودا) پرهیز کنید.

در این فصل بدن را از سرمای بامدادی و گرمای میان روز حفظ کنید و از پرخوابی و پرنوشی و پرخوری و خواب روز تا حد امکان اجتناب کنید؛ استفاده از عطرهای خوشبو و گرم مانند گلاب، نرگس و یاس باعث حفظ سلامت روح و جسم می‌شود. همچنین مصرف گرده گل و عسل به دلیل طبع گرم و سرشار از مواد مغذی در فصل پاییز توصیه می‌شود (مصرف شربت عسل بسیار مفید است.)

فواید بهترین میوه‌ها و سبزیجات پاییزی را بشناسید

چای‌های مناسب فصل پاییز

- چای گل گاوزبان همراه یک قاشق غذاخوری عسل، چای بنفشه همراه یک قاشق غذاخوری عسل

- چای نعنا، پونه، آویشن و مرزنجوش به همراه یک قاشق غذاخوری عسل برای درمان زکام و سرماخوردگی

- چای پنیرک و خطمی به همراه عسل برای درمان سرفه‌های خشک

همچنین در این فصل بخور اوکالیپتوس برای افزایش رطوبت مناسب است.

غذاها و مواد گرم وتر مناسب فصل پاییز

بادام، نخود، زردک، شلغم، لوبیا، توت سفید، انجیر، خرما، پسته، زیتون، مویز، کشمش، زرده تخم مرغ محلی نیم‌برشت، شکر سرخ، گندم، کنجد، روغن حیوانی، گوشت گوسفند، سمنو، مرغ محلی، شیر تازه گوسفند همراه با عسل، سیب، به، انار شیرین، بوقلمون محلی، بادام زمینی، ارده، شیره انگور، شیره خرما، شیره توت از جمله مواردی است که مصرف آن‌ها در فصل پاییز توصیه می‌شود.

بهترین میان وعده‌ها در پاییز

متخصصان تغذیه مصرف مغز بادام و پسته به خصوص به صورت حریره را از مقوی‌ترین و بهترین میان‌وعده‌ها در این فصل به خصوص برای کودکان می‌دانند، برای وعده صبحانه یا میان‌وعده‌ها استفاده از منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب مفید مانند کنجد و مشتقات آن مانند ارده نیز توصیه می‌شود، اما باید توجه داشت که باید از زیاده روی حتی در مورد مواد غذایی مجاز نیز دوری کرد.

کاهش مشکلات عصبی و روحی

برای کاهش مشکلات عصبی همچون افسردگی، غم، بی‌خوابی و عصبی شدن در این فصل، توصیه می‌شود که افراد از روغن بادام شیرین در بینی خود بچکانند زیرا در این فصل رطوبت مغز مقداری کم می‌شود و چکاندن این روغن در بینی یا ماساژ روغن روی صورت و پیشانی به تعدیل مزاج مغز و سر و اختلالات روحی کمک می‌کند ضمن این‌که استفاده از بوهای خوش مانند بوی عنبر، گلاب و استشمام گل‌هایی مانند نرگس برای ایجاد حالت فرح و شادی و پیشگیری از بروز مشکلات روحی و روانی مناسب است. پرهیز از غم و غصه شدید و تماشای فیلم‌های غمگین و در مقابل دیدن تصاویر زیبا توصیه می‌شود.

چگونه پوست را از خشکی برهانیم؟

در این فصل استحمام با آب گرم همراه با روغن‌مالی در حمام با روغن‌هایی مانند روغن بادام شیرین، بابونه یا کنجد به پیشگیری از بروز خشکی‌ها و لطیف و حالت‌پذیر ماندن پوست کمک می‌کند ضمن این‌که خارش، اگزما، خونریزی و ترک پوست به این روش التیام می‌یابد.

با شیوع یبوست در پاییز چه کنیم؟

در فصل پاییز بروز یبوست به علت خشکی بدن و مزاج بیشتر می‌شود که باید برای رفع این حالت از ملین‌های با مزاج گرم استفاده شود که بهترین آنها انجیر و روغن زیتون است. البته اگر فرد مبتلا به دیابت نباشد می‌تواند انجیر را به صورت خشک، روزی سه تا پنج عدد استفاده کند.

در صورت خشکی بیش از حد مزاج، می‌توان انجیر را شب در گلاب خیس کرد و صبح ناشتا استفاده کرد. روغن زیتون را هم می‌توانید یک قاشق غذاخوری یا مرباخوری صبح ناشتا میل کنید یا آن را در یک فنجان آب داغ ریخته و همراه با کمی نبات یا عسل شیرین بنوشید که این روش برای درمان یبوست بسیار مفید است.

روغن‌مالی روی شکم با روغن زیتون یا روغن بادام شیرین در جهت عقربه‌های ساعت نیز می‌تواند به رفع یبوست و خشکی کمک کند. از روغن بادام شیرین خوراکی نیز می‌توان در روز با فاصله هر هشت ساعت به میزان یک قاشق مرباخوری میل کرد.

فواید بهترین میوه‌ها و سبزیجات پاییزی را بشناسید

فواید خوردن میوه‌ها و سبزیجات پاییزی

فواید مصرف برخی از بهترین میوه‌ها و سبزیجات پاییزی معرفی شده است که عبارتند از:

زغال‌اخته: زغال‌اخته به‌دلیل داشتن رنگدانه‌های آنتوسیانین، به‌عنوان یک خوردنی سالم شناخته می‌شود. آنتوسیانین‌ها که فیتوشیمیایی هستند و رنگ آبی توت‌ها را موجب می‌شوند، خطر ابتلاء به بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهند.

سیب: ممکن است هیچ میوه‌ای در فصل پاییز بیشتر از سیب محبوب نباشد. سیب را با پوست بخورید زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر و همچنین پلی‌فنول است. پوست سیب ویتامین C دریافتی را افزایش می‌دهد. علاوه براین، پلی‌فنول‌هایی به نام فلاونوئیدها که در سیب و توت‌ها و چای سبز یافت می‌شوند، احتمال ابتلاء به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهند.

گلابی: تقریباً ۸ میلی‌گرم ویتامین C و ۲۰۶ میلی‌گرم پتاسیم را از یک گلابی متوسط دریافت خواهید کرد. پتاسیم برای کمک به عملکرد بهتر سلول‌ها بسیار مهم است.

کرن‌بری: کرن‌بری با رنگ قرمز چشم‌نواز یک انتخاب مغذی است. به‌گفته محققان دانشگاه ماساچوست، آنتوسیانین‌هایی که رنگ مشخصی به این میوه‌های قرمز می‌دهند، ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند.

کدو حلوایی: کدو حلوایی حاوی بتاکاروتن است: ۵ هزار و ۹۲۰ میکروگرم بتاکاروتن در یک فنجان کدو حلوایی وجود دارد. بر اساس اعلام مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، این رنگدانه گیاهی که به کدو حلوایی رنگ نارنجی می‌دهد، توسط بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A برای ایمنی و سلامت چشم مفید است و حتی به حفظ قلب، ریه‌ها و کلیه‌ها نیز کمک می‌کند.

تره‌فرنگی: این سبزی حاوی فلاونوئیدهای زیادی به ویژه کامفرول است که یک اثر محافظتی در برابر بیماری‌های قلبی دارد. تحقیقات امیدوارکننده‌ای در مورد تره‌فرنگی وجود دارد. مطالعات نشان داده که خوردن تره‌فرنگی و پیاز، احتمال ابتلاء به سرطان روده بزرگ را در مردان و زنان کاهش می‌دهد.

سیب‌زمینی شیرین: یک انتخاب مغذی و خوشمزه در هر زمان از سال به‌ویژه در فصل پاییز است. سیب‌زمینی شیرین حاوی مقدار زیادی مواد مغذی از جمله فیبر، ویتامین A و ویتامین C است. در واقع، یک سیب‌زمینی شیرین متوسط ۳.۶ گرم فیبر دارد. این نوع سیب‌زمینی حاوی مقادیر زیادی منیزیم است که ضربان‌های طبیعی قلب را در بدن انسان حفظ می‌کند. همچنین به تنظیم قند خون کمک کرده و با متابولیسم انرژی و سنتز پروتئین همراه است.

کلم بروکلی: کلم بروکلی به‌همراه گل‌کلم در پاییز به‌وفور یافت می‌شود. این سبزی حاوی سولفورافان است. این ماده مغذی موجود در کلم بروکلی می‌تواند از شما در برابر برخی سرطان‌ها محافظت کند. طبق مطالعات انجام شده، محققان حتی در حال بررسی این موضوع هستند که آیا سولفورافان می‌تواند به عنوان درمان سرطان استفاده شود.

غذاهای مضر در پاییز

خواراکی‌هایی که باید ترک شود عبارتند از: غذاهای آماده و حاضری، غذاهای فریزری و مانده، سرخ کردنی‌های مانده، قهوه‌های بازاری

مصرف این مواد را در پاییز به حداقل برسانید: ماهی، آبلیمو و آبغوره، سرکه، پنیر شور، ماست و دوغ و کشک، میوه‌های ترش، ترشیجات

کد خبر 528812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.