چطور از سالمندان مبتلا به آلزایمر مراقبت کنیم؟

آلزایمر اختلال دوران سالمندی، از دست حافظه کوتاه مدت علامت آلزایمر، ۹ توصیه جهت مراقبت از سالمندان آلزایمری، لزوم کمک گرفتن از طب سنتی، ازائه راه حل‌هایی برای نگرفتن آلزایمر، نحوه رفتار با افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و عادت‌های رفتاری برای پیشگیری از آلزایمر را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سالمندی بخشی از روند طبیعی زندگی است، در این دوران خطر ابتلاء به اختلالات ذهنی و جسمی افزایش می‌یابد و به همین دلیل، خیلی‌ها از پا به سن گذاشتن وحشت دارند، یکی از اختلالات دوران پیری که بسیاری از سالخوردگان را در سراسر جهان به خود گرفتار کرده، بیماری نام‌آشنای آلزایمر است، یافته‌های عصب‌شناسان نشان می‌دهد سبک زندگی در پیشگیری از این بیماری نقش بسزایی دارد.

از دست حافظه کوتاه مدت؛ علامت آلزایمر

بیماری آلزایمر علائم و نشانه‌هایی دارد که با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن آدرس‌ها و اسم‌ها آغاز می‌شود و کم کم تا آنجا پیش می‌رود که فرد حتی راه بازگشت به خانه را فراموش می‌کند، بیماری آلزایمر به مغز آسیب می‌رساند. این بیماری باعث از دست رفتن تدریجی و مداوم مغز شده و می‌تواند بر روی صحبت کردن، فکر کردن و انجام فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد.

اختلال عصبی که در آن مرگ سلول‌های مغزی باعث کاهش حافظه و کاهش قدرت شناختی می‌شود این، شایع‌ترین نوع زوال عقل است که ۶۰ تا ۸۰ درصد موارد اختلالات عصبی در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. در سال ۲۰۱۳، ۸/۶ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا مبتلا به زوال عقل بودند از این تعداد، ۵ میلیون مبتلا به آلزایمر بودند. انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۵۰، این میزان دو برابر شود؛ آلزایمر یک بیماری عصبی ارثی است. در ابتدا علائم خفیف هستند، اما در طول زمان آنها شدیدتر می‌شوند.

۹ توصیه جهت مراقبت از سالمندان مبتلا به آلزایمر

چطور از سالمندان مبتلا به آلزایمر مراقبت کنیم؟

متخصصان توصیه‌هایی جهت مراقبت از سالمندان آلزایمری دارند که عبارتند از:

۱- بیماری آلزایمر را بیشتر بشناسید

۲- محیط خانه را ایمن کنید

۳- یک برنامه‌ریزی روزانه و ثابت داشته باشید

۴- سعی کنید بیمار را فعال نگه دارید

۵- به بیمار کمک کنید تا عزت نفس و استقلال خود را حفظ کنید

۶- فضای خانه سالمند خود را مرتب، خلوت و منظم نگه دارید

۷- در نگهداری از سالمندان مبتلا به آلزایمر صبور باشید

۸- از خودتان مراقبت کنید

۹- از تکنولوژی بهره ببرید

از طب سنتی کمک بگیریم

شیوه‌های مفید طب سنتی برای جلوگیری یا به تأخیر انداختن بیماری آلزایمر وجود دارد که عبارتند از:

روغن نارگیل: خوردن یک تا دو قاشق چایخوری روغن نارگیل، سرد و فشرده دو بار در روز به طور منظم همچنین، روغن نارگیل را در محصولات پخته شده خود، سالاد و کوکی ها استفاده کنید.

ویتامین B۱۲: خوردن غذاهایی با ویتامین B۱۲ بالا مانند گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، شیر، پنیر، لوبیا خشک شده، آووکادو، غلات غنی شده و شیر سویا را در اولویت داشته باشید.

دارچین: دارچین را در چای، نان تست، غلات، بلغور جو دوسر، محصولات پخته شده، سالاد میوه و کوکی‌ها استفاده کنید، همچنین می‌توانید دارچین را به صورت مکمل مصرف کنید. همیشه برای یک دوز مناسب با پزشک مشورت کنید.

بادام: خوردن یک اونس یا یک مقداری از بادام خشک روزانه برای جلوگیری از AD؛ یکی دیگر از گزینه‌ها این است که هر روز ۸ تا ۱۰ بادام خرد شده و پوست کنده را ناشتا میل کنید.

زردچوبه: هر روز یک لیوان شیر زردچوبه، به عنوان شیر طلایی شناخته می‌شود؛ برای تهیه این شیر، فقط یک و نیم قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک فنجان شیر بجوشانید آن را با عسل خام بخورید و بنوشید. همچنین در غذاهای خود زردچوبه را استفاده کنید.

اسیدهای چرب امگاسه: با خوردن ماهی‌های چرب، گردو، دانه‌های کتان، لوبیا، روغن زیتون و پوره کدو و مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ را در رژیم غذایی خود دریافت کنید. مصرف مکمل‌های اسید چرب امگا ۳، حاوی حداقل ۶۰۰ میلی گرم DHA، روزانه که برای تعیین دوز مناسب، با پزشک خود مشورت کنید.

راه حل‌ها برای اینکه آلزایمر نگیرید

- از رژیم‌های با چربی زیاد و چربی‌های اشباع شده اجتناب کنید، در رژیم غذایی خود انواع چربی‌های مضر را با چربی‌های سالم جایگزین کنید.

- اجتناب از مصرف الکل و سیگار.

- اجتناب از غذاهای فرآوری شده و آلاینده‌های فلزی مانند آلومینیوم و جیوه.

- چند دقیقه آفتاب صبح روزانه ویتامین D می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند را فراهم می‌کند.

- اعضای خانواده و دوستان باید امکاناتی برای ایجاد یک زندگی بهتر برای افراد مبتلا به AD پیدا کنند.

نحوه رفتار با افراد مبتلا به بیماری آلزایمر

- باید با او با لحنی ملایم و اطمینان بخش سخن گفته شود.

- هنگام گیجی و سردرگمی، با بیمار نباید سرزنش آمیز رفتار کرد و اشتباهات وی را با ارائه پیشنهاد تصحیح کرد.

- اگر افراد از پشت سر به او نزدیک شوند ممکن است بیمار وحشت زده یا آشفته شود.

- همواره باید به سخن گفتن با بیمار ادامه داد، حتی زمانی که دیگر متوجه کلمات دیگران نمی‌شود و در مورد موضوعاتی حرف زد که فرد به آنها اهمیت می‌دهد.

- در هر زمان بهتر است فقط یک سوال از او پرسیده و مهلتی برای پاسخ دادن به او داده شود، اگر به نظر می‌رسد بیمار آلزایمری متوجه گفتار دیگران نشده است، بهتر است پرسش با همان کلمات تکرار شود، اگر باز هم متوجه نشد، پس از چند دقیقه دیگر می‌بایست با کلمات دیگری پرسش خود را تکرار کرد.

- پیش از اینکه از بیمار انجام کاری خواسته شود، بهتر است او را با نام خطاب کرد، وقتی با او صحبت می‌شود می‌بایست، تماس چشمی با وی برقرار کرد تا به تمرکز او کمک شود.

- باید مطمئن شد فرد مبتلا به بیماری آلزایمر به خوبی فرد مورد گفت وگوی خود را ببیند یا صدای او را کاملاً می‌شنود. بدین معنی که آیا فرد مبتلا به آلزایمر در حال استفاده از عینک یا سمعک می با شد و آیا سکوت کافی در محیط برقرار است.

- زمانی که با فرد مبتلا به بیماری آلزایمر صحبت می‌شود، رادیو و تلویزیون را خاموش کرده تا حواس وی منحرف نشود.

- هرجا ممکن باشد از طنز استفاده شود، اما هرگز نباید بیمار مورد تمسخر قرار گیرد.

- همه وظایف او به مراحل کوچک‌تر تقسیم شود. هر بار باید به فرد گفته شود که در این مرحله او چه باید انجام دهد. گفتن دستورالعمل‌های زیاد در یک زمان یا با سرعت زیاد، سر در گمی بیمار را افزایش می‌دهد. اگر فرد برآشفته شد و همکاری نکرد، مراقب بیمار می‌بایست کار را متوقف کرده و بعداً دوباره تلاش کرد.

- باید از گفتن جملات منفی پرهیز کرد. مثلاً به جای «از خانه بیرون نرو» به او گفته شود «در خانه بمان».

عادت‌های رفتاری برای پیشگیری از آلزایمر

افرادی که عادت‌های رفتاری زیر را رعایت کنند، کمتر پیش می‌آید که به تخریب کارکردهای شناختی مغز دچار شوند.

۱. فعالیت جسمی

پژوهشگران در نتیجه‌ی تحقیقات متعددی دریافتند که فعالیت جسمانی، قدرتمندترین حَربه برای مقابله با آلزایمر است. بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه ایلینوی انجام شد، خطر ابتلاء به آلزایمر حتی در افرادی که سابقه خانوادگی داشتند، اما هفته‌ای سه بار و هر بار حداقل ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ورزش می‌کردند، کمتر بود.

چطور از سالمندان مبتلا به آلزایمر مراقبت کنیم؟

۲. رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اُکسیدان و خوراکی‌های ضدالتهابی

رژیم‌های غذایی مختلفی در سراسر جهان وجود دارند که می‌توانند در حفظ سلامت مغز مفید باشند، در مجموع، رژیم‌های غذاییِ سرشار از سبزیجات مطلوب‌تر هستند، به ویژه رژیم‌هایی که مصرف مواد غذایی فرآوری‌شده را محدود می‌کنند، مفیدتر شناخته می‌شوند.

وعده‌های غذایی خود را با سبزیجات آغاز کنید، تحقیقات نشان می‌دهد سرعت زوال کارکردهای شناختی مغز در افرادی که روزانه بیشتر از چهار وعده سبزیجات مصرف می‌کردند، ۴۰ درصد کمتر از افرادی گزارش شد که روزانه کمتر از یک وعده سبزیجات می‌خوردند.

۳. معاشرت با دیگران

تحقیقات حاکی از آن است زوال شناختی در افرادی که اغلب با دیگران وقت می‌گذراندند (مثلاً عضو باشگاه کتاب‌خوانی بودند، با دوستان‌شان قرارِ شام می‌گذاشتند یا به خانواده‌های‌شان سر می‌زدند)، ۷۰ درصد کمتر از افرادی بوده که تعاملات چندان زیادی نداشتند.

۴. ورزش مغز

بر اساس تحقیقی طولانی‌مدت که در دانشکده پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک انجام شد و ۲۱ سال طول کشید، خطر زوال عقل در افراد سالخورده‌تری که اغلب خودشان را به انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده محرک مغز مشغول می‌کردند، کمتر از افرادی بوده است که مغزشان را زیاد ورزش نمی‌دادند. مطالعه، بازی‌های تخته‌ای، تمرین موسیقی و حل جدول، آن هم حداقل چند بار در هفته، موجب تقویت رشد سلول‌های مغزی جدید و برقراری اتصالات بینِ سلولی می‌شود.

همچنین با مطالعه کردن می‌توانید ذهن‌تان را با دانش تغذیه کنید، به عقیده برخی دانشمندان مغز، دانش موجب سوخت‌رسانی به ذخیره‌ی شناختی می‌شود و در واقع، سپری است که فرد را در مقابل علائم زوال عقل محافظت می‌کند. زمانی که زوال خفیف کارکردهای شناختی مغز آغاز شود، فرد می‌تواند با تکیه بر اطلاعاتی که در ذخیره‌شناختی اندوخته است، زمان بروز علائم زوال شناختی را به تعویق بیندازد تا زندگی روزمره‌اش، دیرتر تحت‌الشعاع این بیماری قرار بگیرد.

کد خبر 525734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.