دلایل شیوع چهار برابری میگرن در زنان چیست؟

آشنایی با میگرن بیماری شایع عصبی، انواع و علام میگرن، تفاوت جنسیتس در بروز میگرن، نقش کودکی و بزرگسالی در میگرن، شیوه چهار برابر سردردهای میگرنی در زنان، درمان میگرن و رهایی از سردردهای میگرنی با سه ماده غذایی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میگرن یک بیماری شایع عصبی است که باعث درد شدید می‌شود و احساس تپش در یک طرف سر ممکن است چندین ساعت طول بکشد و ممکن است تا چند روز ادامه یابد. علائم این بیماری بسته به نوع آن و به شخص متفاوت است. به طور کلی، حمله میگرنی بسیار دردناک است و می‌تواند زندگی روزمره شما را مختل کند.

سردرد؛ شایع‌ترین علامت میگرن

از شایع‌ترین علائم میگرن درد در سر است که اغلب به عنوان یک احساس ضربان شدید شناخته می‌شود؛ معمولاً در یک طرف سر اما گاهی در دو طرف سر و گاهی اوقات از یک طرف سر شروع می‌شود و به طرف دیگر حرکت می‌کند.

معمولاً شامل سردردی همراه با حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور، بو یا صدا، سرگیجه، اختلالات بینایی و سوزن سوزن شدن یا بی حسی صورت، دست‌ها یا پاها است. میگرن با سردردهای ناتوان کننده تکراری متوسط تا شدید مشخص می‌شود، سردرد میگرنی سومین بیماری شایع در جهان است، با وجود چنین شیوع بالایی، درک اندکی از علائم، علل و درمان آن وجود دارد.

دلایل شیوع چهار برابری میگرن در زنان چیست؟

‌تأثیر کودکی و بزرگسالی در میگرن

شیوع میگرن در کودکان هفت تا ۹ ساله در میان دختران و پسران به یک میزان است اما با ورود به دنیای بزرگسالی نسبت زنان بیشتر از مردان می‌شود. میگرن کودکان ریتم مشخصی نداشته و عموماً دوطرفه بوده، بازه‌های حملات میگرنی نزدیک تر و طول سردردها کوتاه‌تر است.

این سردردها مابین ۲ تا ۷۲ ساعت به طول می‌انجامند که با حساسیت به نور و صدا نیز همراه هستند. پس از اولین قاعدگی، هورمون‌های جنسی به شدت بالا رفته و نزدیک به ۵۰ درصد از افراد در این دوره سردردهایی را گزارش می‌کنند. اما با گذشت زمان و تنظیم شدن هورمون‌های تخمدانی، این سردردها کاهش یافته و برای بسیاری از افراد متوقف می‌شود.

شروع میگرن‌های همراه با اورا در سنین ۱۲ و ۱۳ سالگی بیشتر مشاهده می‌شود اما میگرن‌های بدون اورا چند سال بعد دیده می‌شود. اگرچه رویکرد مشخصی برای درمان بیماری میگرن در کودکان وجود ندارد اما برخی رویکردها مانند خودداری از مصرف بی رویه داروها، نوشیدن زیاد مایعات، خودداری از مصرف کافئین، تنظیم زمان خواب و بیداری، تغذیه مناسب و منظم، خوردن پروتئین در وعده صبحانه، ورزش منظم (در حدود ۳۰ دقیقه در روز)، کاهش استرس با مدیتیشن و مصرف مکمل منیزیم می‌تواند در کاهش سردردهای میگرنی در کودکان مؤثر باشد.

تأثیر تفاوت جنسیتی در بروز میگرن

به دلیل پیچیدگی فرایند بروز میگرن، همچنان نکات ناشناخته‌ای در روند بروز این بیماری وجود دارد اما بسیاری از محققان بر این باورند که علت تفاوت نسبت بروز میگرن در زنان و مردان، هورمون‌های جنسی زنانه است. یکی از هورمون‌هایی که تأثیر آن بر بروز بیماری میگرن مشخص شده است، هورمون استروژن است که به صورت ماهانه در بدن زنان تغییرات زیادی دارد.

شیوع چهار برابری سردرهای میگرنی در زنان

سردردهای میگرنی به صورت دردهای ضربه‌ای و تپش دار در نقطه‌ای از سر توصیف می‌شود و معمولاً نیمی از مغز را در بر می‌گیرد، مدت زمان این درد بین چهار تا ۷۲ ساعت است و زندگی فرد را مختل می‌کند.

مطالعات محققان دانشگاه میگل هرناندز در اسپانیا نشان می‌دهد هورمون‌های جنسی بر سلول‌های اطراف عصب سه‌قلو و رگ‌های خونی درون مغز تأثیر می‌گذارند و به همین دلیل بروز دردهای میگرنی در زنان چهار برابر شایع‌تر از مردان است. جنسیت یک عامل مهم در شدت و تکرار دردهای مزمن از جمله میگرن است.

مطالعات جدید نشان می‌دهد هورمون‌های جنسی بر سلول‌های اطراف عصب سه‌قلو و رگ‌های خونی درون مغز< the brain> تأثیر می‌گذارند. عصب سه‌قلو (trigeminal nerve) یک عصب مغزی با چهار هسته است که در اعمال حسی یا حرکتی شرکت می‌کند.

این مطالعه نشان می‌دهد استروژن به عنوان یکی از مهمترین هورمون‌های زنانه در سنین بلوغ تا یائسگی، نقش مهمی در تحریک سلول‌ها و بروز دردهای میگرنی دارد. گرچه نقش هورمون‌های جنسی در بروز دردهای مزمن تأیید شده است.

ادامه این مطالعات نشان می‌دهد هورمون‌هایی مانند تستوسترون در برابر میگرن نقش محافظتی دارند، ولی برخی هورمون‌ها مانند پرولاکتین میگرن را شدیدتر می‌کنند. همچنین کانال‌های یونی سلولی که واکنش سلول‌ها به محرک‌های خارجی را کنترل می‌کنند، در بروز میگرن نقش دارند.

محققان بر این باورند توجه به نقش هورمون‌ها در بروز میگرن می‌تواند به تولید داروهای مؤثر منجر شود. معمولاً این افراد نسبت به صدا و نور حساس می‌شوند و بیماری آنان با این دو عامل افزایش می‌یابد. رژیم غذایی، استرس و تغییرات هورمونی در میزان و شدت این بیماری نقش مهمی دارد. طبق آخرین آمار انستیتو ملی سلامت، حدود ۱۰ درصد از افراد سراسر دنیا به این بیماری مبتلا هستند و تعداد مبتلایان خانم چهار برابر آقایان است.

درمان سردرد میگرنی

هیچ درمان قطعی برای میگرن وجود ندارد، اما روش‌های درمانی و شیوه زندگی می‌توانند به کاهش حملات در یک فرد کمک کرده و شدت حملات را کوتاه یا کاهش دهند.

انواع دیگر میگرن را بشناسید

علاوه بر طبقه بندی مبتنی بر هاله، انواع میگرن بیشتر تقسیم می‌شوند، چند نوع دیگر وجود دارد که عبارتند از:

میگرن مزمن

هنگامی که حملات میگرنی بیش از ۱۵ روز در ماه رخ می‌دهد.

میگرن قاعدگی

وقتی حمله میگرنی به نوعی با الگوی چرخه قاعدگی مرتبط باشد.

میگرن همی پلژی

وقتی میگرن به طور موقت یک طرف بدن را ضعیف می‌کند.

میگرن شکمی

حمله میگرنی را به اختلال عملکرد روده و شکم مرتبط می‌کند.

میگرن همراه با هاله ساقه مغز

نوع بسیار کمیابی از میگرن که می‌تواند علائم عصبی شدیدی ایجاد کند.

رهایی از سردردهای میگرنی با سه ماده غذایی

تحقیقات نشان می‌دهد که ایجاد تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند تجربه دردهای میگرنی را کاهش دهد. هیدراته نگه داشتن بدن می‌تواند تا حد زیادی به پیشگیری یا تسکین سردرد کمک کند. مهم است که رژیم غذایی خود را به خوبی مدیریت کنید تا به نحوی از بروز حملات میگرنی جلوگیری کرده باشید.

میگرن اغلب طولانی است و اثرات جسمی بیشتری نسبت به سردردهای معمولی دارد. مطالعات اخیر ثابت کرده است که به‌کارگیری یک‌سری ترفندها در رژیم غذایی، احتمال کاهش ابتلاء به میگرن را در بر دارد و یا ممکن است دفعات میگرن شما را کمتر کند. برای اینکه بتوانید برنامه تغذیه‌ای خود را متناسب با هدف کاهش دردهای میگرنی تنظیم کنید، سه ماده غذایی مفید و مؤثر در کاهش سردرد عبارتند از:

دلایل شیوع چهار برابری میگرن در زنان چیست؟

۱. هندوانه بدنتان را هیدراته نگه می‌دارد

بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند به تأمین آب لازم بدن کمک کنند. هندوانه نیز حاوی مقادیر بالای آب است. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده تحقیقات، از هر سه نفر مبتلا به میگرن، یک نفر به دلیل کم‌آبی بدن دچار حمله‌ی میگرنی می‌شود. پزشکان معتقدند دریافت مایعات کافی برای تمام جوانب سلامتی از جمله میگرن مهم است.

۲. توت‌ها می‌توانند فشارهای سینوسی را کاهش دهند

خوردن غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان به کاهش تدریجی فشار سینوس کمک می‌کند. بلوبری، توت‌فرنگی، توت سیاه و تمشک همگی انتخاب‌های مفیدی هستند. توجه داشته باشید میوه‌های کوچک‌تر چون بیشتر در معرض آلودگی سموم آفت‌کش هستند، کارشناسان توصیه می‌کنند تا حد ممکن از انواع ارگانیک آن‌ها استفاده کنید.

۳. موز انرژی موردنیاز بدن را تأمین می‌کند

آیا به دنبال راهی هستید که بتواند سریع و آسان حمله میگرنی را برطرف سازد یا مانع افت شدید قند خون (هیپوگلیسمی) شود و از سردرد ناشی از آن پیشگیری کند. پزشکان پیشنهاد می‌کنند به جای اینکه سراغ مواد غذایی فرآوری‌شده مانند گرانولا یا آب‌نبات بروید، موز مصرف کنید. پزشکان تغذیه معتقدند موز یک ماده غذایی عالی برای بازیابی سریع انرژی است و به دلیل اینکه سرشار از منیزیم است، می‌تواند برای افراد مبتلا به سردرد مفید باشد. علاوه بر این، موز حدود ۷۴ درصد آب دارد که با مصرف این میوه، از مزایای هیدراتاسیون یا آب‌رسانی هم بهره‌مند می‌شوید.

کد خبر 525591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.