مواد غذایی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مواد غذایی که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند شامل مرکبات، سیر، توت‌ها، روغن نارگیل، آجیل و مغزیجات، سیب زمینی شیرین، ماست، چای سبز و تخمه گل آفتابگردان می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در صورتی که سیستم ایمنی بدن افراد قوی باشد، قادر است با باکتری‌ها و ویروس‌های عامل بیماری‌های مختلف مانند مالاریا یا آنفلوآنزا مقابله کند. تغذیه نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن افراد بر عهده دارد، در ادامه به معرفی تعدادی از مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی می‌پردازیم:

مرکبات

مرکبات سرشار از ویتامین C هستند، این نوع ویتامین نیز کمک شایانی به تولید گلبول‌های سفید خون می‌کند، گلبول‌های سفید قادر هستند با بیماری‌های مختلف مقابله کنند. علاوه بر این، مرکبات سرشار از آنتی اکسیدان هستند که قادر است با رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن مبارزه کند. رادیکال‌های آزاد معمولاً باعث بروز آسیب‌های داخلی می‌شود. مرکبات که شامل پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، لیمو ترش و گریپ‌فروت می‌شود به بهبود سلامت افراد کمک شایانی می‌کند.

سیر

سیر قادر است با بیماری‌های متفاوت مقابله کند و حتی خطر ابتلاء به آن‌ها را کاهش دهد. آلیسین که فراوان‌ترین و مشخص‌ترین ترکیب حاوی گوگرد در سیر خام وجود دارد به کاهش فشار خون و متعاقباً به بهبود سلامتی افراد کمک زیادی می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سیر به میزان قابل توجهی به تقویت سیستم ایمنی بدن افراد کمک می‌کند.

زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی است که به بهبود بیماری‌هایی مانند آرتروز کمک شایانی می‌کند. این ادویه برای طعم دادن به غذا و چای در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده غذایی به درمان گلو درد، سرماخوردگی و عفونت‌ها کمک می‌کند. افراد می‌توانند به آسانی این ماده غذایی مفید و سالم را به رژیم غذایی خود اضافه کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

توت‌ها

بلوبری، توت فرنگی و دیگر انواع توت‌ها سرشار از ویتامین C و پلی فنول‌ها هستند، بنابراین به بهبود بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و دیگر بیماری‌ها کمک شایانی می‌کند. افراد می‌توانند این ماده غذایی خوشمزه را به بستنی اضافه کنند و به عنوان میان وعده میل کنند. علاوه بر این، توت‌ها حاوی مقداری مواد معدنی هستند و آب بدن را نیز تأمین می‌کنند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل که برای پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد، سرشار از چربی سالم، کاپریک اسید، کاپریلیک اسید، کاپروئیک اسید و میریستیک اسید است؛ بنابراین این ماده غذایی به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کند. علاوه بر این، روغن نارگیل در لوازم آرایشی و بهداشتی به منظور کاهش چین و چروک صورت و کاهش ریزش مو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آجیل و مغزیجات

مغزها مانند گردو، بادام و پسته سرشار از چربی‌های سالم و مواد معدنی مانند زینک، مس و سلنیوم هستند. دانه‌های کتان، تخمه آفتابگردان و حتی تخمه هندوانه دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که به بهبود سلامت افراد کمک زیادی می‌کند. آجیل‌ها و مغزها یک میان وعده بسیار سالم است که به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد می‌توان آن‌ها را به سالاد نیز اضافه کرد.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین حاوی مقدار زیادی ویتامین A، کلسیم، پتاسیم و آهن است، بنابراین به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری‌ها کمک زیادی می‌کند. سیب زمینی شیرین را می‌توان به روش‌های مختلف میل کرد؛ به طوری که می‌توان آن را به صورت پوره در آورد یا به صورت چیپس و سرخ شده مصرف کرد.

ماست

ماست حاوی مقدار زیادی کلسیم، ویتامین B2 ،B12، پتاسیم و منیزیم است، بنابراین به تقویت سیستم ایمنی و دستگاه گوارش کمک بسیاری می‌کند. علاوه بر این، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که باکتری‌های موجود در ماست به بهبود سلامت روده کمک زیادی می‌کند.

چای سبز

چای سبز سرشار از فلاونوئیدها است و به بهبود سلامت افراد کمک شایانی می‌کند. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که نوشیدن چای سبز باعث بهبود عملکرد ذهن و گردش خون می‌شود؛ بنابراین متخصصان معتقدند که چای سبز مزایای بسیاری برای سلامتی افراد به همراه دارد.

تخمه گل آفتاب‌گردان

تخمه گل آفتاب‌گردان منبع سلنیوم و آنتی اکسیدان است که به سلامت غده تیروئید کمک می‌کند. علاوه بر این، این ماده غذایی سرشار از ویتامین E است، بنابراین خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد و به بهبود سلامت پوست کمک زیادی می‌کند. متخصصان معتقدند که تخمه گل آفتاب‌گردان از افراد در برابر دیابت و اختلالات عصبی محافظت می‌کند.

کد خبر 522208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.