به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا عارف امروز _شنبه بیستودوم آذر_ در دیدار با جمعی از اساتید و مدیران دانشگاه فرهنگیان با تبریک روز دانشجو، اظهار کرد: آذر، ماه دانشگاه است و ۱۶ آذر نقطه عطف برجستهای در تحولات کشور و وقایع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
وی با تقدیر و تشکر از تلاشهای اساتید و دانشگاهیان در چهار دهه گذشته، افزود: با هر شاخص و معیاری که اقدامات اساتید و دانشگاهیان را ارزیابی کنیم، نقش مؤثر آنها در در رشد کشور در زمینه علم و فناوری مشخص است به ویژه اگر به امکانات سالهای اولیه انقلاب در حوزه آموزش عالی توجه کنیم، این نقش سازنده بیشتر نمایان میشود.
معاون اول رئیسجمهور خاطرنشان کرد: به خاطر همین زحمات شبانهروزی دانشگاهیان بود که ما به نقطهای رسیدیم که از ۲۰ سال گذشته مدعی دستیابی به جایگاه اولیدر منطقه شدهایم. این جایگاه همچنان دستیافتنی است اگرچه در برخی شاخصها عقب هستیم ولی به یاری خداوند متعال و تلاش و همت جوانان نخبه کشور، آنها هم جبران میشود.
عارف با تاکید بر اینکه علم و فناوری پایه همه برنامههای کشور برای توسعه و پیشرفت است، گفت: در برنامههای توسعه کشور نمیتوانید بخشی را پیدا کنید که مبتنی بر علم و دانش نباشد.
وی عنوان کرد: در برنامههای توسعه نیروی انسانی عامل مهمی است و مزیت کشور ما هم نیروی انسانی است که اساتید نقش مهمی در تربیت این نیروها دارند، البته اساتید دانشگاه فرهنگیان کار بزرگتری هم دارند که آن تربیت کسانی است که میخواهند نوجوانان و فرزندان ما را آموزش داده و تربیت کنند.
معاون اول رئیسجمهور با تاکید بر تلاش دولت برای حل مشکلات دانشگاه فرهنگیان، خاطرنشان کرد: اهمیت تربیت معلمان در دانشگاه فرهنگیان به اندازهای زیاد است که مقام معظم رهبری هم از این دانشگاه بازدید داشتهاند، این مسئله بیانگر جایگاه مهم این دانشگاه در تربیت معلمانی است که دانش آموزان را برای ساخت آینده کشور آموزش میدهند.
عارف با اشاره به جایگاه تمدنی ایران بعد از اسلام در زمینه علم و دانش، گفت: اگر میخواهیم در زمینه علم و دانش به جایگاهی برسیم که در شأن منزلت مردم و کشورمان باشد، باید اصلاح آموزشی را از مدرسه شروع کنیم، در این سالها زحمات زیادی کشیده شده اما هنوز در زمینه کشف استعداد، تربیت و میدان دادن به نوجوانان موفقیت قابل قبولی حاصل نشده است.
وی اضافه کرد: افتخار ما این است که به لحاظ مبانی اعتقادی هیچ کمبودی نداریم اما باید به زبان و مقتضیات نوجوان و جوان توجه کنیم اما به دلیل اینکه میخواهیم با نگاه کلاسیک و کلیشهای عمل کنیم، تاکنون در این زمینه خروجی قابل قبولی نداشتهایم.
معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه در تربیت دانشآموزان مشکلاتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: بخشی از این مشکل به مدرسه ارتباط دارد و بخش دیگر مربوط به مسائل خانوادگی میشود اما این مشکلات در مدرسه نمایان میشود.
عارف تاکید کرد: آیا توانستهایم دانشآموزی و نوجوانی که چندین سال در مدرسه حضور دارد را به بلوغ فرهنگی برسانیم، برخورد کلیشهای با دانشآموز و نوجوان منجر به افت عملکرد و ریزش نمرات میشود که البته این مسائل در دانشگاه هم وجود دارد. دانشجو با نشاط وارد دانشگاه میشود اما در ادامه چقدر شرایط او متفاوت میشود؟
وی با بیان اینکه از رسالت و وظیفه مهم تربیت نوجوانان غفلت کردهایم، افزود: یکی از اولویتهای اصلی دولت چهاردهم ایجاد تحول عمیق در بخشهای مختلف آموزشی است.
معاون اول رئیسجمهور تصریح کرد: به دلیل بعضی مشکلات از جمله تحریمهای ظالمانه، دولت و حکومت نتوانسته است وظیفه خود را در قبال معلم و اساتید به خوبی ایفا کند که ما بابت این مسئله از آنها عذرخواهی میکنیم؛ شأن و منزلت معلم و استاد ایجاب میکند که دولت و حکومت دغدغه معیشتی آنها را داشته باشد تا معلم و استاد تنها در تربیت نوجوان و جوان و توسعه علم و فناوری کشور متمرکز باشد نه اینکه بخشی از فکر و تمرکز آنها برای مسائل معیشتی باشد.
عارف گفت: راهبرد دولت بر حل این مسائل است و امیدواریم اقداماتی که آغاز کردهایم در کوتاه مدت به نتایج قابل قبولی برسد.
وی با اشاره به نگاه دولت به دانشگاه خاطرنشان کرد: دولت دانشگاه را مسیر و محور حل مشکلات و ناترازیهای کشور میداند و معتقد است دانشگاه میتواند در این زمینه به دولت راهکار ارائه کند. دانشگاه همچنین میتواند برای حفظ و ارتقا منزلت معلم و استاد راهکار ارائه کند تا آنها با آرامش به فکر تربیت نیروهای انسانی و توسعه علم و فناوری در کشور باشند.




نظر شما