روش‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به سکته قلبی

پیروی کردن از رژیم غذایی سالم، ورزش کردن، کنترل فشار خون، کاهش استرس، کاهش وزن و سیگار کشیدن خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری‌های قلبی عروقی یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در سراسر جهان در نظر گرفته می‌شود، به طوری که سالیانه تقریباً ۱۷.۹ میلیون نفر در سراسر دنیا جان خود را بر اثر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی از دست می‌دهند. بیشتر اوقات سبک زندگی نادرست و رژیم غذایی ناسالم خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی از جمله سکته قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. در ادامه به بررسی روش‌هایی می‌پردازیم که مانع بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود:

پیروی کردن از رژیم غذایی سالم

اولین و مهمترین عامل تأثیرگذار بر بیماری‌های قلبی عروقی رژیم غذایی است؛ یک رژیم غذایی سالم، متعادل و مغذی می‌تواند خطر ابتلاء به این بیماری‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. مصرف بعضی از مواد غذایی میزان کلسترول خون، فشار و قند خون را افزایش می‌دهد، همه عوامل ذکر شده نیز بر عملکرد قلب تأثیر می‌گذارد و باعث بروز سکته قلبی می‌شود.

توصیه شده است که افراد به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی از مواد غذایی سالم سرشار از ویتامین و مواد معدنی استفاده کنند و مصرف غذاهای ناسالم، مواد غذایی تصفیه شده و فرآوری شده را محدود کنند.

ورزش کردن

افراد در هر گروه سنی باید به منظور سالم ماندن ورزش کنند و از نظر فیزیکی فعال باشند، البته فعال بودن به این معنا نیست که افراد ورزش‌های سنگین انجام دهند، بلکه پیاده‌روی کردن، دوچرخه سواری، انجام دادن یوگا و حتی انجام دادن کارهای منزل نیز نوعی فعالیت بدنی در نظر گرفته می‌شود. ورزش کردن به تقویت ماهیچه‌های قلب و متعاقباً عملکرد آن کمک شایانی می‌کند.

کنترل فشار خون

فشار خون بالا خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد، زیرا زمانی که فشار خون افزایش پیدا می‌کند خاصیت ارتجاعی رگ‌های خونی کاهش پیدا می‌کند و به آن‌ها آسیب وارد می‌شود. در این صورت جریان خون به قلب کاهش پیدا می‌کند و خطر ابتلاء به سکته قلبی افزایش می‌یابد. حتی کاهش فشار خون نیز می‌تواند منجر به حمله قلبی شود؛ بنابراین توصیه شده است که افراد فشار خون خود را به صورت منظم کنترل کنند و اقدامات لازم برای ثابت نگه داشتن آن را انجام دهند.

کنترل قند خون

قند خون بالا و کنترل نشده می‌تواند به رگ‌های خونی و عصب‌های کنترل کننده قلب و رگ‌های خونی آسیب وارد کند. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که تقریباً ۶۸ درصد افراد بالای ۶۵ سال که از دیابت رنج می‌برند، جان خود را به دلیل ابتلاء به سکته قلبی از دست می‌دهند؛ بنابراین توصیه شده است که سطح قند خون خود را دو بار در هفته کنترل کنید و از مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین مصرف کنید.

کنترل کلسترول

کلسترول نوعی لیپید است که بخشی از آن را چربی و بخشی دیگر را پروتئین تشکیل داده است. بدن انسان برای تولید سلول‌های سالم و گرم ماندن به کلسترول نیاز دارد، اما کلسترول بد اضافی ممکن است در رگ‌های خونی رسوب کند به همین دلیل این رگ‌ها باریک می‌شود و فشار زیادی به قلب وارد می‌شود؛ بنابراین خطر ابتلاء به سکته قلبی و سکته مغزی افزایش پیدا می‌کند.

کاهش استرس

سلامت روان و سلامت جسمی با یکدیگر در ارتباط است، زمانی که ذهن آرام است خطر ابتلاء به انواع بیماری‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استرس و اضطراب بیش از حد خطر ابتلاء به سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین توصیه شده است که افراد با انجام دادن یوگا و مدیتیشن مانع بروز این بیماری‌ها شوند.

کاهش وزن

محققان معتقدند که افراد چاق بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به سکته قلبی قرار دارند، زیرا چاقی بیش از حد خطر ابتلاء به فشار خون بالا و کلسترول بالا را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد، هر دو مشکل ذکر شده باعث بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. بنابراین توصیه شده است افراد از رژیم غذایی سالم پیروی کنند، ورزش کنند و سبک زندگی سالمی داشته باشند تا بتوانند وزن خود را کنترل کنند.

ترک کردن سیگار

سیگار کشیدن خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد، افرادی که سیگار می‌کشند بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به افزایش قند خون، افزایش وزن و سکته قلبی قرار دارند. برای داشتن یک زندگی سالم‌تر و طولانی‌تر بهتر است سیگار کشیدن خود را کاهش دهید یا کاملاً آن را ترک کنید.

کد خبر 520714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.