چگونه از بیماران ‌کرونایی ‌در منزل مراقبت کنیم؟

مراقبت از بیماران مبتلا به نوع خفیف کووید ۱۹ در منزل و ارائه خدمات مراقبتی برای آن‌ها به شرطی که اعضای خانواده قادر باشند از آن‌ها مراقبت کرده و روند درمان بیماری آنها را پیگیری کنند با دستور پزشک معالج بیمار و با رعایت پروتکل‌های لازم توصیه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افراد بدون علامت همچنین افراد مبتلا به نوع خفیف یا متوسط (COVID-۱۹)، در صورتی که زیر ۶۰ سال باشند، سیگاری نبوده، چاق نباشند و بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت شیرین، بیماری‌های مزمن ریوی، سرطان، مشکلات کلیوی و نقص در سیستم ایمنی نداشته باشند در صورت تأیید پزشک چنانچه به طور مناسب قرنطینه و از دیگران جدا شوند می‌توانند در خانه تحت مراقبت قرار گیرند.

با توجه به شیوع مجدد ویروس کرونا در کشور و شروع خیز پنجم بیماری یکی از موارد مهم در پیشگیری از انتقال بیماری در یک خانواده رعایت اصول صحیح قرنطینه بیمار در منزل است، باید دقت کرد با احتمال اینکه نوع جدید بیماری (واریانت دلتا) سرایت بیشتری دارد باید خانواده‌هایی که از بیمار مبتلا به کرونا در منزل مراقبت می‌کنند مطابق تجویز و دستور پزشک معالج بیمار او را تحت مراقبت قرار دهند.

با توجه به اطلاعات موجود در مورد این بیماری و نحوه انتقال آن، سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کند همه بیمارانی که مشکوک به عفونت COVID-۱۹ و دارای عفونت حاد تنفسی هستند در اولین اولویت تحت نظر سیستم مراقبت‌های بهداشتی قرار بگیرند و درمان اضطراری بر اساس شدت بیماری آنها انجام شود، برای کسانی که مبتلا به بیماری خفیف هستند ممکن است بستری شدن در بیمارستان لازم نباشد مگر اینکه نگرانی در مورد وخامت سریع حال آنها وجود داشته باشد.

در هر یک از این شرایط برای بیماران کرونایی با علائم خفیف و بدون شرایط زمینه‌ای مزمن مانند بیماری ریه یا قلب، نارسایی کلیوی یا شرایط ایمنی بدن که بیمار را در معرض خطر ابتلا به عوارض قرار نمی‌دهد، ممکن است در خانه تحت مراقبت قرار گیرند. این تصمیم نیاز به بررسی بالینی دقیق پزشکان دارد و باید با ارزیابی آگاهانه از ایمنی محیط منزل بیمار این تصمیم اتخاذ شود. تحقیقات حاکی است که در این موارد لازم است بیماران و اعضای خانواده در مورد بهداشت شخصی، اقدامات اساسی پیشگیری از انتشار عفونت و چگونگی مراقبت از فرد مبتلا به کووید ۱۹، برای جلوگیری از گسترش و انتشار عفونت در تماس‌های خانگی آموزش ببینند.

چگونه از بیماران ‌کرونایی ‌در منزل مراقبت کنیم؟

لزوم توجه به درمان‌های علامتی بیمار و مراقبت در منزل

سمیه حقیقی‌پور، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص تفکیک بیماران کرونایی و مراقبت عده‌ای از آنها در منزل، اظهار می‌کند: اینکه از کدام بیمار کرونایی می‌توانیم در خانه مراقبت کنیم و نیاز به بستری شدن آنها در بیمارستان نیست، این اتفاق وابسته به معاینه بیمار و تجویز پزشک معالج است تا بیمار در خانه تحت مراقبت قرار بگیرد، این گروه از بیماران که در خانه مراقبت می‌شوند معمولاً درمان‌های علامتی می‌تواند علائم بیمار را تا اندازه‌ای تخفیف دهد.

وی اضافه می‌کند: توجه به درمان‌های علامتی برای مراقبت از بیماران کرونایی در منزل حائز اهمیت است، برای مراقبت از بیماران کرونایی در خانه اگر بیماری احتیاج به بستری شدن در بیمارستان ندارد و در خانه مراقبت می‌شود برای مثال اگر بیمار سرفه، تب و بدن درد داشت با داروهای مناسبی که به وسیله پزشک معالج تجویز شده می‌توان علائم را کاهش داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی، تصریح می‌کند: افراد کرونایی که در منزل تحت مراقبت قرار می‌گیرند باید هوشیار باشند، اگر برخی علائم خطر مثل تنگی نفس، سختی در نفس کشیدن، درد قفسه سینه، کاهش سطح هوشیاری، تب‌های طولانی مدت، تهوع استفراغ و بی‌اشتهایی (بیمار قادر به خوردن هیچ نوع مواد غذایی نباشد) را داشته باشند ضروری است سریع به پزشک معالج مراجعه کنند.

مصرف دارو و اکسیژن رسانی تنها با تجویز پزشک

حقیقی‌پور در خصوص مصرف داروی بیماران کرونایی تحت مراقبت خانگی، اظهار کرد: این برنامه در مورد بیماران متفاوت است و نمی‌توان برای همه بیماران کرونایی که در خانه تحت مراقبت قرار می‌گیرند نسخه واحدی تجویز کرد، با توجه به شدت بیماری و نوع علائم در بیماران کرونایی مصرف داروهای متفاوتی برای آنها تجویز می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی، تاکید می‌کند: روند بهبودی بیماران کرونایی نیز با توجه به علائم و شدت بیماری زمان می‌برد، معمولاً روند بهبودی یک بیمار مبتلا به کرونا از یک هفته، در موارد شدیدتر دو تا سه هفته طول خواهد کشید. بیماران کرونایی که با تشخیص و تجویز پزشک معالج در خانه تحت مراقبت قرار می‌گیرند افرادی هستند که تا حدودی شرایط بدنی آنها نسبت به بیماران بستری در بیمارستان‌ها بهتر بوده و می‌توانند در خانه با اکسیژن‌رسانی تحت درمان باشند.

وی تصریح می‌کند: اکسیژن درمانی در منزل باید به دستور پزشک انجام شود و خانواده‌ها خودسرانه اقدام به درمان بیمار خود در منزل و بدون مراجعه به پزشک نکنند به دلیل اینکه انجام این کار شرایط بیمار را حادتر از قبل می‌کند.

اهمیت تغذیه دوران قرنطینه در منزل

سیدمرتضی صفوی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص لزوم توجه به تغذیه بیماران کرونایی، اظهار می‌کند: تقویت ایمنی بدن در دوران قرنطینه بیمار کرونایی باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از مایعات فراوان، خوردن سبزیجات رنگی (گوجه فرنگی و هویج)، میوه‌های کم شیرین و رنگی مثل گریپ فورت، پرتقال‌های خونی، در فصل تابستان شلیل، هلو و گیلاس مفید است. خوردن غذاهای خیلی شیرین و چرب برای بیماران کرونایی توصیه نمی‌شود.

چگونه از بیماران ‌کرونایی ‌در منزل مراقبت کنیم؟

وی اضافه می‌کند: برای افزایش ایمنی بدن بیماران کرونایی داشتن الگوی خواب درست مهم است تا زمانی که بیماران در خانه و قرنطینه هستند و نمی‌توانند کاری انجام دهند نباید از رژیم‌های لاغری و سخت برای کاهش وزن استفاده نکنند به دلیل اینکه ایمنی بدن آنها پایین‌تر می‌آید.

استاد دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان، تصریح می‌کند: ایمنی بدن فرد لاغر نسبت به فرد چاق بیشتر است، اما مفهوم این است که وقتی فرد شروع به فرایند کاهش وزن می‌کند در طول این مدت ایمنی بدن پایین می‌آید، توصیه می‌شود در دوران قرنطینه و گذراندن نقاهت بیماری به دنبال کاهش وزن سریع نباشند به دلیل اینکه ممکن است با پایین آمدن ایمنی بدن ویروس امکان پیشرفت و آسیب جدی به سلامتی را پیدا کند.

صفوی، تاکید می‌کند: تحقیقاتی که در دوران دانشگاهی به وسیله دانشجویانی که در زمینه ایمنی بدن و مبتلا شدن به ویروس سرماخوردگی، آنفلوانزا و ویروس‌های مختلف انجام گرفته نشان می‌دهد که عوامل تغذیه‌ای و کاهش التهاب‌های ناشی از ویروس در سلول‌های راه‌های هوایی می‌تواند یکی از راه‌های افزایش ایمنی باشد.

کدام مواد غذایی التهاب ویروس کرونا را کاهش می‌دهد؟

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، می‌افزاید: مصرف گوجه فرنگی و هویج بسیار کمک کننده است و خوردن گردو و ماهی می‌تواند التهاب‌های ناشی از ابتلای کرونا را تا حد زیادی کاهش دهد، کرونا ویروس شبیه ویروس سرماخوردگی است، اما احتمال دارد رفتارهای التهابی متفاوتی بر بدن داشته باشد، در این روزهای کرونایی تفاوت‌های زیادی در علائم افراد مبتلا شاهد هستیم، به نظر می‌آید همه مواد مغذی که باعث کاهش استرس اکسیداتیو بشوند یا اثرات ضدالتهابی دارند می‌توانند در افزایش قدرت ایمنی بدن افراد مبتلا به این ویروس که در خانه مراقبت می‌شوند نقش مهمی داشته باشند.

وی اظهار می‌کند: افرادی که تست کرونای آنها مثبت شده باید به یاد داشته باشند علاوه بر موارد تغذیه‌ای باید مسائل مربوط به فعالیت فیزیکی را در نظر بگیرند، معمولاً افرادی که در قرنطینه هستند به دلیل اینکه پیاده‌روی روزانه ندارند و کارهای روزانه را به طور شدیدی انجام نمی‌دهند، تعادل انرژی دریافتی آنها با انرژی که صرف می‌کنند نسبت به قبل بهم می‌ریزد بنابراین این افراد به آرامی چاق می‌شوند و از سوی دیگر در خانه نشستن به چاق شدن آنها کمک کند.

صفوی تصریح می‌کند: در خانه نشستن بیماران در فاصله یک ماه گذراندن نقاهت بیماری کرونا ممکن است باعث چاقی شدید شود و مهم است که تعادل انرژی را نظر بگیرند، اگر افراد در خانه تردمیل دارند می‌توانند روزانه ۴۰ دقیقه روی تردمیل راه بروند که این اتفاق می‌تواند به دو زمان ۲۰ دقیقه‌ای تبدیل شود که برای سلامتی بدن بسیار مفید است، باید بیماران کرونایی برای گذراندن نقاهت بیماری در طول روز آب فراوان بخورند، نوشیدن آب فراوان در روز می‌تواند اشتهای کاذب و ریزه‌خواری آنها را کاهش دهد.

چگونه از بیماران ‌کرونایی ‌در منزل مراقبت کنیم؟

استفاده از تنقلات در دوران نقاهت ضروری نیست

استاد دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان، می‌افزاید: مصرف انواع تنقلات در دوران نقاهت بیماری کرونا ضروری نیست، باید از این خوراکی‌ها و مواد مغذی در زمان میان وعده‌ها استفاده شود و بهتر است میان وعده‌ها میوه‌هایی با شیرینی زیاد مثل خربزه، طالبی، موز رسیده و انگور نباشد و خوردن زیاد این میوه باعث تولید انرژی زیادی می‌شوند، سعی کنند از میوه‌هایی با شیرینی کمتر مانند سیب درختی، خیار، هلو، شلیل، گیلاس و آلبالو استفاده کنند.

وی تاکید می‌کند: میوه‌ها میزان ۵۰ تا ۶۰ کالری را به بدن می‌رساندند، اما میوه‌های شیرین‌تر تا ۱۰۰ کالری را جذب بدن می‌کنند، باید در میان وعده از میوه‌ها استفاده کنند، میوه‌ها علاوه بر ویتامین‌ها و املاح، حاوی فیبر فراوان در پوست هستند و به سیستم گوارشی بیماران کرونایی که دوره نقاهت را طی می‌کنند کمک زیادی می‌کند و حاوی آنتی اکسیدان بالایی بوده و در کاهش التهاب و درمان سریع‌تر بیماری کرونا تأثیر بالایی دارند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اظهار می‌کند: حفظ مقاومت در برابر بیماری کرونا با استفاده از تقویت ایمنی، سم زدایی بدن، پاکسازی بدن از مواد سمی و مضر می‌تواند به بیماران کمک زیادی کند، شناخت مواد غذایی مفید برای سلامتی بدن، تقویت سیستم عصبی بدن و حفظ روحیه شاد و پر امید برای پشت سر گذاشتن دوره نقاهت بیماری کرونا مؤثر است همچنین می‌توان با استفاده از منابع غذایی ویتامین دی به افزایش ایمنی بدن کمک کرد و از خوردن غذاهای بسیار چرب و شور مانند انواع تنقلات، کنسروها و انواع سوسیس و کالباس به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن خودداری کنند.

صفوی تصریح می‌کند: در دوران نقاهت بیماری‌های عفونی میزان نیاز به پروتئین افزایش می‌یابد همچنین برای سالم و قدرتمند نگهداشتن عضلات تنفسی بیماران باید منابع غنی از پروتئین را حداقل دو واحد در روز بر اساس گروه‌های غذایی دریافت کنند، نوشیدن آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات مانند دوغ به عنوان بهترین نوشیدنی توصیه می‌شود، نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان در کمک به دفع سموم و حفظ ایمنی بدن بیمار مبتلا به کرونا تحت مراقبت در خانه مؤثر است.

کد خبر 519265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.