کنترل فشار خون بالا بدون مصرف دارو

پیروی کردن از رژیم غذایی سالم، نوشیدن آب کافی، ورزش کردن و مصرف گیاهان دارویی خاص در کاهش فشار خون بالا کمک شایانی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پرفشاری خون به معنای بالا بودن میزان فشار بر اثر برخورد خون به دیواره سرخرگ‌ها است؛ میزان فشار خون با دو عدد مشخص می‌شود. فشار خون سیستولیک نشان دهنده فشار وارد شده به دیواره سرخرگ‌ها در هنگام انقباض قلب است. در حالی که فشار خون دیاستولیک نشان دهنده فشار وارد شده به دیواره سرخرگ‌ها در هنگام آزاد شدن عضلات قلب است. فشار خون بالا یکی از عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی در نظر گرفته می‌شود، تغییر سبک زندگی می‌تواند در کنترل فشار خون بالا کمک کند. در ادامه به بررسی روش‌هایی برای کنترل فشار خون بالا می‌پردازیم:

پیروی کردن از رژیم غذایی سالم

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از پتاسیم، منیزیم و فیبر است به همین دلیل نقش مهمی در کاهش فشار خون دارد. توصیه شده است که افراد به منظور تأمین منیزیم بدن از آجیل، حبوبات، گوشت بدون چربی و مرغ استفاده کنند. سدیم بالای موجود در مواد غذایی بسته‌بندی شده و فرآوری شده باعث افزایش فشار خون می‌شود در حقیقت هر چه افراد سدیم کمتری مصرف کنند راحت‌تر می‌توانند فشار خون خود را کنترل کنند.

نوشیدن آب کافی

توصیه شده است که افراد به منظور هیدراته نگه داشتن سرم بدن، روزانه بین شش تا هشت لیوان آب بنوشند در صورتی که افراد در محیط‌های مربوط و گرم حضور دارند باید آب بیشتری مصرف کنند. کاهش آب بدن با افزایش غلظت خون در ارتباط است و باعث می‌شود کلیه‌ها آنزیم رنین آزاد کنند در این صورت بدن دچار احتباس آب و سدیم می‌شود. اگر بدن برای مدت طولانی با کم آبی مواجه شود فرد دچار فشار خون بالا می‌شود بنابراین توصیه شده است که افراد روزانه به میزان کافی آب بنوشند.

ورزش کردن

ورزش به ویژه تمرینات کاردیو و ایروبیک می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند. اگر فرصت ورزش کردن ندارید باید فعالیت بدنی خود را افزایش دهید و وزن مناسب داشته باشد تا خطر ابتلا به فشار خون بالا کاهش پیدا کند. ورزش کردن به بهبود توانایی قلب برای پمپاژ کردن خون، کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمک شایانی می‌کند. استرس ممکن است باعث افزایش ضربان قلب و باریک شدن رگ‌های خونی و متعاقباً افزایش فشار خون شود، اما ورزش‌هایی مانند یوگا، تنفس عمیق و مدیتیشن باعث کاهش استرس و اضطراب افراد می‌شود.

اصلاح سبک زندگی

سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون بالا را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد بنابراین توصیه شده است که افراد به منظور پیشگیری از ابتلا به این اختلالات سیگار کشیدن را ترک کنند. خواب کافی و با کیفیت به کاهش استرس و اضراب و در نتیجه فشار خون بالا کمک می‌کند به طوری که هر چه افراد خواب کمتری داشته باشند، خطر ابتلاء به فشار خون بالا و مشکلات مربوط به آن افزایش پیدا می‌کند.

مصرف گیاهان دارویی خاص

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف گیاهانی مانند جعفری، ریحان، کرفس، سیر، آویشن و دارچین به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمک شایانی می‌کند زیرا این مواد غذایی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین C هستند. افراد می‌توانند این گیاهان را به چای یا آبمیوه خود اضافه کنند و از این طریق فشار خون خود را کنترل کنند.

کد خبر 513525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.