عادات خواب سالم برای بهبود تقویت سیستم ایمنی بدن

عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان به میزان قابل توجهی به کیفیت خواب افراد بستگی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خواب با کیفیت به بهبود سلامت افراد کمک شایانی می‌کند. با مشکلاتی مانند چاقی مقابله می‌کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن انسان می‌شود. سیستم ایمنی بدن انسان به منظور مقابله با عفونت‌ها و عوامل بیماری‌زا به رژیم غذایی، سبک زندگی و کیفیت خواب افراد بستگی دارد به همین دلیل زمانی که افراد به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و کووید -۱۹ مبتلا می‌شوند باید به میزان کافی استراحت کنند. توصیه شده است که هر فرد در طول شبانه روز بین هفت تا هشت ساعت بدون وقفه بخوابد تا عملکرد سیستم ایمنی بدن بهبود یابد.

چرا خوابیدن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند؟

خوابیدن به میزان قابل توجهی به تولید پروتئین‌های ضدالتهابی به نام سیتوکین‌ها و سلول‌های T کمک می‌کند؛ این سلول‌ها از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند به همین دلیل افراد باید در طول شبانه روز به میزان کافی بخوابند. فراهم کردن محیط خواب اولین قدم برای تجربه کردن یک خواب خوب و با کیفیت است بنابراین همیشه باید اطمینان حاصل کنید که فضای اتاق خواب آرام، تاریک و خنک است در این صورت می‌توان برای مدت زمان طولانی‌تری به خواب فرو برویم. علاوه بر این در صورتی که نور از محیط بیرون وارد اتاق خواب می‌شود، بهتر است از چشم‌بند خواب استفاده کنید.

آیا دوش گرفتن قبل از خواب به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند؟

دوش گرفتن قبل از خواب علاوه بر این که به کاهش دمای بدن کمک شایانی می‌کند باعث می‌شود جریان خون و اکسیژن بهبود پیدا کند. بدن افراد پس از استحمام بسیار آرام می‌شود و آمادگی لازم برای آغاز چرخه خواب را پیدا می‌کند. پزشکان معمولاً به افرادی که به اختلالات خواب مبتلا هستند و هنگام خواب با مشکل مواجه می‌شوند توصیه می‌کنند که پیش از خوابیدن دوش بگیرند.

تأثیر وسایل الکتریکی بر چرخه خواب چیست؟

بیشتر وسایل الکتریکی مانند تلویزیون، موبایل، تبلت یا لپ تاپ نور آبی منتشر می‌کنند و ترشح هورمون ملاتونین را کاهش می‌دهد. این هورمون به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن کمک شایانی می‌کند. علاوه بر این بعضی از چراغ‌های خواب یا نورهای LED نیز دارای نور آبی هستند و باعث بروز مشکلات مشابهی می‌شوند. بهتر است افراد حالت شب دستگاه‌های الکتریکی خود را فعال کنند تا میزان انتشار نور آبی آن‌ها کاهش پیدا کند همچنین می‌توان به منظور کاهش تأثیر نور آبی بر چشم از عینک‌های خاص استفاده کرد.

چرا نباید پیش از خواب نوشیدنی کافئین‌دار مصرف کرد؟

نوشیدنی‌های کافئین‌دار باعث مختل شدن خواب افراد می‌شود زیرا کافئین به گیرنده‌های آدنوزین در مغز متصل می‌شود، فعالیت آن‌ها را مسدود می‌کند و انتقال دهنده‌های عصبی دیگر مانند نوراپی نفرین و دوپامین را آزاد می‌کند در نتیجه خستگی کاهش پیدا می‌کند و سطح هوشیاری بالا می‌رود بنابراین توصیه شده است افراد پیش از خوابیدن از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار پرهیز کنند.

تأثیر ورزش بر بهبود کیفیت خواب چیست؟

معمولاً داشتن فعالیت فیزیکی در طول روز باعث می‌شود فرد هنگام شب احساس خستگی کند به همین دلیل افراد می‌توانند به منظور بهبود کیفیت خواب خود و افزایش مدت زمان آن در طول روز ورزش کنند. ورزش کردن نه تنها به بهبود سلامت جسمی شما کمک می‌کند بلکه میزان تولید هورمون مورد نیاز برای یک خواب عمیق را تنظیم می‌کند همچنین افراد می‌توانند به منظور رهایی از تنش‌های روزمره، مدیتیشن انجام دهند زیرا استرس و اضطراب تأثیر منفی زیادی بر چرخه خواب افراد می‌گذارد.

آیا رایحه خوب تأثیر خاصی بر کیفیت خواب افراد دارد؟

قرار گرفتن در برابر رایحه خوب کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد در اینصورت هنگام خوابیدن احساس خوشایندی خواهد داشت. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که حس بویایی افراد هنگام خواب فعال است و بوهای مختلف بر بخش‌هایی از مغز تأثیر می‌گذارد. بوی شیرین اسطوخودوس یکی از رایحه‌های مناسب برای خواب است، این گیاه به کاهش استرس و اضطراب کمک شایانی می‌کند همچنین از این گیاه برای درمان بی خوابی و بهبود خواب عمیق و طولانی استفاده می‌شود.

کد خبر 509461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.